Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nørrebrogade – næste etape

Næste etape af Nørrebrogade er ved at gå i gang. Ligeledes er man snart i gang med Amagerbrogade, hvor der ser lige så sort ud som på Indre Nørrebro. Men et flertal af poltikere mener ikke, at det er manglende biltrafik, der er skyld i ulykkerne. Lige siden Klaus Bondam har man brugt samme argumenter. Og selv om Amagerbrogade ligger længst nede, så er Nørrebrogade på vej mod bunden. Engang lå udvalget og mangfoldigheden lige under Strøget. Også antallet af lukkede butikker på Indre Nørrebro benægter et flertal af politikere.

Ikke manglende bilder, der er skyldige
Det er ikke de manglende biler på en københavnsk handelsgade, der er skyld i butiksdøden i området, sådan lyder budskabet fra et flertal af politikere i Borgerrepræsentationen.
Og et flertal af politikere roser ligeledes projektet på Indre Nørrebro, hvor der er kommet et stigende antal af fodgængere og cyklister, mens bilfabrikken er faldet med 60 pct. Og atter engang fortæller politikkerne de frustrerende detailhandlere, at det er finanskrisen, lukkeloven og Nethandelen, der er skyld i butikkernes dårligdom. Det er de samme ord, der er blevet brugt siden Klaus Bondam. Og gang på gang får detailhandlerne at vide fra de kloge politikere, at de skal målrette deres markedsføring på bilister og gående.

I centrene er de glade, for de manglende kunder fra Nørrebrogade bliver sendt direkte hertil. Her står tomme p – pladser og venter.

Amagerbrogade – også i krise
En anden gade, der er i krise er Amagerbrogade. Her har de ellers en aktiv handelsforening. Men de fleste butikker her, synes, at det ligesom på Nørrebrogade ser sort ud. Gaden ser ligesom Indre Nørrebro lidt trist ud.

Der er andre faktorer
For det er åbenbart Nørrebrogade og Amagerbrogade, der er hårdest ramt af Finanskrise, Lukkelov og Nethandel, mener politikerne. Således er antallet af arbejdssteder i detailhandelen på Strøget og Købmagergade, vokset med 11 pct. fra 2005 til 2010.
På Østerbrogade er det tilsvarende antal arbejdspladser vokset med 7 pct. Her er den lokale handelsforening også vokset med astronomiske højder.

Nedgangen af butikker fortsætter
Der er mange lighedspunkter i udviklingen mellem Nørrebrogade og Amagerbrogade. Således var også butiksudvalget på Nørrebrogade, da trafikforsøgene startede også præget af mangfoldighed og et rigt udbud. Nu er det tale om et kedeligt butiksudvalg.
Således havde Nørrebrogade i 2006 byens næstbedste butiksudvalg lige efter Strøget/Købmagergade. Nu er gaden blevet overhalet af Østerbrogade, og snart overhaler Gammel Kongevej – Danmarks engang største handelscenter. Hvis udviklingen fortsætter, så overhaler også Vesterbrogade snart Nørrebrogade. Nedgangen af butikker på Nørrebrogade er den hurtigst dalende af alle handelsgader i København. Siden trafikomlægningerne er det gået hurtigt ned ad bakke.
I kommunens egen evaluering, er frafaldet af butikker meget lille.

Ikke mere regnet for handelsgade
Antallet af københavnere vokser cirka med 1.000 pr. måned, så på den måde er det mærkeligt at udviklingen går forbi Amagerbrogade og Nørrebrogade.
Måske bliver Nørrebrogade ikke på samme måde mere regnet for handelsgade. Der er ellers noget der trækker, Kvickly, Føtex og Nørrebro Centeret.

Centre med P – pladser lokker
De vil nødig indrømme det, de røde politikere. Centrene og varehusene lokker med deres mange p – pladser.
Lige som på Amagerbrogade har politikerne lovet at de vil bruge millioner af kroner til at gøre forholdene bedre for detailhandlerne. Men det de egentlig vil, er bredere cykelstier, bredere fortorve og færre biltrafikanter. Ja på Nørrebrogade skal man endda til at vænne sig til en bussluse. Begge steder ønsker handelslivet bedre adgang for kunder i biler. Men det får de ikke. Politikerne har bestemt sig. De mener lige som så meget andet at cyklister og gående kommer mere end bilister.
Politikerne mener heller ikke, at der kunne have set anderledes ud på Amagerbrogade og Nørrebrogade såfremt, der var flere p – pladser.

Trafikreguleringen har været en succes?
Situationen på Indre Nørrebro er slet ikke analyseret inden man tager fat på Amagerbrogade. Selv om en mængde butikker er lukket og andre tænker på at lukke, så mener et flertal af politikker i København at trafikreguleringen har været en succes. Ja, politikerne mener, at det er noget af det modigste de har gjort. Ja de er stolte af, at det har trukket overskrifter overalt i verden. Hvorfor viser man kun et manipuleret glansbillede? Hvorfor fortæller man ikke, at omlægningen har kostet mindst 40 butikker livet?
Dengang var handelslivet mangfoldig og spændende.
Undertegnede ved udmærket, at man ikke bare kan henføre de massive lukninger kun til trafikomlægningen.

Endnu værre, når busslusen kommer
Det er umuligt for handelsforeningen på Nørrebro at overbevise, at den bandlyste biltrafik har kostet butikker livet. Men det bliver endnu værre, når busslusen på Nørrebro kommer. Og på Amager vil situationen trods massive investeringer nok ikke blive bedre.

Lokaludvalget bakker kritikløs op
Det er jo rart for et flertal af politikere i Borgerrepræsentationen at vide, at Lokaludvalget kritikløs bakker deres arrangement op. Men situationen kan ikke uden videre fortsætte på denne måde. Det kan da godt være, der er flere cyklister, men de fleste er nu engang gennemkørende.
Hver gang, der lukker en butik, lukker der et stykke kultur.

Manglende information
Tidligere har Nørrebro Handelsforening påpeget manglende information fra kommunens side, når der blev iværksat nyt arbejde på Indre Nørrebro. Det afstedkom en del forvirring. Dengang tilbød man kommunen, at man måtte bruge handelsforeningens hjemmeside til at orientere butikkerne, men det har man dog fra kommunens side ikke benyttet sig af. Det er en ordning Nørrebro Handelsforening har med Metro – selskabet.

Hvor er dialogen?
Dialogen har siden Klaus Bondam ikke været god nok. Reelt har detailhandelen været uden indflydelse. Det kan godt være, at man har siddet i diverse udvalg, men reelt var det flertals – beslutningerne, der var afgørende. Så reel dialog har det ikke været. Vi må håber, at det bliver bedre for vore kollegaer ude på Amager.

Www.norrebro.dk indeholder et hav af artikler om Nørrebrogade, trafik og infrastruktur samt mangel på samme.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16