Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

De nyeste eventyr på Cykelstien

Atter engang får Nørrebro Handelsforening påduttet en menig, de ikke har. At de skulle være imod cykler og bedre miljø. Mange politikere har ikke fundet ud af, at et aktivt erhvervsliv bruger et hjælpemiddel, der hedder en bil. Og det er sådan en mange politikere vil have smidt ud af byen. Det er det foreningen, har noget imod. Og så vil foreningen ikke pådutte kunderne, som mange politikere gør, at de skal cykle eller gå. Den gamle redaktør cykler måske mere end mange af de politikere, der råber op om miljø. Og mindst 20 – 25 artikler her på siden er positiv over for cyklisterne i København. Så kom bare an. Men egoismen trives stadig på cykelstien. Fodgængere på fortove og fodgængerfelter skal stadig springe til side – for cyklister. Men fra cykelorganisationer lyder opfordringen ”Stop dæmoniseringen af cyklister i København.

En påduttet mening
Atter engang skal Nørrebro Handelsforening læse, at foreningen er imod bedre miljø og cykler. Årsagen er foreningens holdning til trafikreguleringen og butiksdøden på Indre Nørrebro. Det er igen et forsøg til at pådutte foreningen nogle holdninger de ikke har. Og her på siden har vi med jævne mellemrum berettet om livet på og omkring cykelstien.

Og det har bestemt ikke alt sammen været negativ. Se en liste over artikler – til sidst. Hvorfor må man aldrig have en anden mening end det politiske flertal. Vi skal da alle sammen være her.
Uden erhvervsliv, ingen kultur, ingen beskæftigelse. Og erhvervslivet bruger nu engang et hjælpemiddel, der hedder en bil. Den skal der være plads til, ellers bliver der ikke plads til det aktive erhvervsliv.

En knæskade – efter møde med kommunalt hul
Og den gamle redaktør har problemer på cykelstien. En knæskade betyder, at han ikke kan sætte efter dem, der overhaler ham. Og den knæskade er åbenbart efterdønninger fra det styrt for halvanden år siden, da den gamle redaktør kørte i et kommunalt hul.

Bedre cykelkultur ønskes
At turister nu skal have et kursus på cykelstien burde udvides til alle københavnere. Således var turen i går på vej på arbejde farefuld. Hele fire gange foretog medtrafikanter farefulde og ulovlige handlinger, som fik den gamle redaktør op på dupperne.
Og ikke nok med det. Foran butikken på Nørrebrogade på vej ind af Heinesgade torpederede en GLS – bil lige en cyklist. Heldigvis slap den kvindelige cyklist nogenlunde helskindet fra dette møde.
Vi skal så igen opfordre diverse politikere, når der er penge til overs, at iværksætte en kampagne, der skal give en bedre cykelkultur på de københavnske cykelstier, for den er bestemt ikke god. Der er alt for meget egoisme på cykelstierne og i trafikken som helhed. Giv dog et smil i stedet for ”fuck – fingeren”

Stop dæmonisering af cyklister
Ja sådan var overskriften på et indlæg i Lokalavisen for Nørrebro og Nordvest. Her kunne den undrende redaktør af denne side læse, at 

  • et hvert projekt, hvor bilisterne skal afgive bare en lille flig, at alle de igennem årtier velerhvervede privilegier er ”et gigantisk problem”, ”mindre gennemtænkt”, og ”spild af penge”, ligesom de kræfter, der prøver at trække bare en smule i anden mindre bilvenlig retning, hvad enten det er en cykelorganisation, en cykelvenlig borgmester eller andre – skal bekæmpes og i tilgift også svines til.

Av, det var en værre en. Og måske er dette angreb også møntet på Nørrebro Handelsforening. Indrømmet, vi har ikke holdt os tilbage. Men det så sandelig vores pligt, at påpege konsekvenser ved trafikreguleringer, når det går ud over vore medlemmer. Kald det så bare dæmonisering. Detailhandlere på Nørrebro er en del af byens mangfoldighed og kultur. Og detailhandlere skaber arbejdspladser og har nu engang også en social funktion. At bilister på Nørrebro – har afgivet en lille flig er nok en stor underdrivelse.

I søndags gik vi en lang tur. To gange var vi ved at blive påkørt af cyklister på fortovet. En gang mente en cyklist, at hun ikke skulle holde tilbage, da vi krydsede gaden. En cyklist mente at hun uhindret kunne cykle på gangstierne på kirkegården. To cyklister mente, at de skulle køre på fodgængerovergangen. Hvis politiet stillede sig på hjørnet af Vordingborggade/Østerbrogade ville de hurtig få penge i deres slukne kasse. Her cykler en cyklist hver andet minut mod ensretningen. Ok, dette foregår på Østerbro. Cyklister på Nørrebro opfører sig bedre. For at vende tilbage til det omtalte indlæg i lokalavisen for Nørrebro og Nordvest: 

  • Vi må ikke dæmonisere cyklisterne. Det er ikke de store problemer med cyklister på fodgængerovergange, fortove m.m. Eller cyklister, der kører mod ensretningen, eller stopper for bussen, så får man at vide, at fodgængere faktisk generer cyklisterne. 
  • Trafikken i København er ordnet efter bilisternes premisser. Det skal der laves om på.

Det er så rart at vide, at der ingen fare er på Nørrebro, hvor alle cyklister opfører sig eksemplarisk.

Dronning Louises Bro har mistet 1. pladsen
Her gik man så og troede, at Dronning Louises Bro var byens travleste cykelstrækning, men nej, det er den ikke mere. Knippelsbro er nået op på 40.700 cyklister, og Dronning Louises Bro nåede kun 36.000 cyklister.

Og pladsen på Knippelsbro er langt fra så imponerende som på Nørrebro – broen. Men den får nok en tur, når Amagerbrogade står for tur. Men var det ikke noget med, at kommunen er ved at opføre cykel – og gangbroer, der skal forbinde Nyhavn med Christianshavn og Holmen.

Husk lige, når I er i gang med alle disse nye cykelruter, at lave ordentlig belysning og skiltning. Tidligere i disse beretninger fra Københavns Super - cykelstier, er redaktørens vildfarelse blevet omtalt.

Indre Ringrute
Indre Ringrute er noget cyklister skal bide mærke i. Det er strækningen fra Østerbro gennem Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro til Enghave og via Ørestaden videre til Sundbyvester.
Strækningen skal opgraderes til Super – Cykelsti.
Cykelmarkeringer skal etableres i lyskryds. Der skal være bedre markeringer , hvor buspassagerer stiger af og på. Indre Ringrute skal have ændret 26 lyskryds og 23 busstoppesteder skal laves om. Forhåbentlig vil kommunen afskærme noget bedre, så man ikke igen lander i et kommunalt hul.

Natur – ruter
Og så må min cykel heller få en tur ad den grønne cykelsti fra Fælledparken til Guldbergshave. Her skal man så også kunne komme til Nørre Campus og De Gamles By.
Og så kommer der noget, der hedder Ryvangsruten og Amageruten. Hvad med at dele gratis cykelkort ud med de nye ruter hos boghandleren, så er jeg sikker på, at få et.

Ved Nørreport Station
Måske kan årsagen til, at Nørrebro mistede førstepladsen skyldes de kaotiske forhold ved Nørreport. Her skal du godt nok være opmærksom, når du cykler

55.000 stjåldne cykler
At forsikre en cykel er nok ikke den store gevinst for landets forsikringsselskaber. I 2012 blev der således anmeldt 55.000 stjålne cykler til forsikringsselskaberne. Det betød, at man måtte punge ud med 230 millioner kroner i erstatninger. Mange private firmaer tilbyder sig nu med diverse registre og genfindingssystemer.

Man regner med, at der på de mest forunderlige måder, forsvinder cirka 350.000 cykler i Danmark hvert år. Københavns Kommune måtte sidste år søge ekstra 700.000 kr. for at rydde gaderne for cykellig.
Nogle af de eneste butikker, der har succes er de talrige cykelhandlere. De sælger i massevis af cykler.

En nat, en polsk varebil og intet politi
Politiet har ikke ressourcer til at tage sig af det. Vi har tidligere fortalt, om den nat, hvor en polsk indregistreret varebil tog sig af retterne på Vordingborggade. Efter at vi endelig var kommet igennem til myndighederne fik vi at vide, at vi selv skulle tage os af problemet. Politiet havde ikke mulighed for at tage sig af det. Hvorfor kunne de ikke bare have foretaget en razzia ved Polens – færgen? Ved en senere lejlighed forsvandt Linda og Helenas cykler. De kører måske rundt i Polen?

Selvfølgelig skal man ikke friste svage sjæle. Den gamle redaktør bruger da således også den gamle cykel, når han holder foredrag rundt om i København.

Hvor er bycyklerne?
Hvor er bycyklerne? Hele sommeren må turisterne undvære den. Københavns ry som Verdens Cykelby nummer et er aldeles truet. Er de også blevet stjålet og puttet ind i polske varebiler?

Rent praktisk er det sådan, at Københavns Kommune ikke ser disse cykler som et tilbud til turister men som en del af det kollektive trafiknet.
De gamle forsvundne by – cykler var nok ment som en turist – cykler, mens de nye, som vi venter på, er målrettet pendlere. Vi har tidligere omtalt disse nye cykler.
Turister må derfor leje cykler. På Jagtvejen koster det 60 kr. for at leje en cykel.

Men alligevel – i 17 år har bycyklen været en del af gadebilledet. En del af dem lå ofte henkastet på uautoriserede steder. En tophastighed kunne man nu aldrig opnå på dem – men alligevel.
Der var afsat 114 millioner kroner til cykel – projektet. Eller er det noget gamle cykel – redaktør har misforstået?

Cykling i København er en kampsport
Forleden holdt den gamle redaktør et foredrag for en masse sønderjyder. Her fortalte jeg dem, at i København er cykling en kampsport.
Cyklister kører over for rødt, de kører i fodgængerfelterne, på fortorve, mod ensretningen, de kigger sig ikke tilbage, når de overhaler. Fra sidegaderne tager især kvinder på store cykle et gevaldigt højre sving, uden at holde tilbage. Ved busstoppesteder er der konstant konflikter. Hverken cyklister eller budpassagerer kender færdselsreglerne.
Alle disse unoder, skal man lige være klar over, når man er cyklist i København.

Hvad nu med hullerne?
På Kertemindegade på Østerbro har man indført et såkaldt bump, hvilket er meget forståeligt af hensyn til skolebørn. Men nu hvor man var i gang med asfalten, hvorfor fik så ikke lappet alle de huller på kørebanen som var lige i nabolaget. Det skal påpeges, at der ingen cykelsti er på gaden. Så cyklister skal køre i slalom rundt om disse huller. Og dette har betydet en del lapninger for den cyklende redaktør af denne side.

Det var så de nyeste eventyr på cykelstien. Det er bestemt ikke kedelig på cykelstierne. Og de kan læse mere om cykling i København – på og uden for cykelstierne her: 

  • Jeg er så glad for min cykel (2005) 
  • Jeg er stadig glad for min cykel (2006) 
  • Så tager vi cyklerne frem (2006) 
  • Brug hovedet - på cykelstien (2006) 
  • Integration på cykelstien (2006) 
  • Cyklister er byttedyr (2006) 
  • Cykelkulturen i København (eller mangel på samme) (2007) 
  • Jeg er stadig glad for min cykel (2007) 
  • Medvind på cykelstien (2008) 
  • Nye eventyr på cykelstien (2008) 
  • København cykler mest (2008) 
  • København – cyklernes paradis (2011) 
  • Nye eventyr på cykelstien (2) (2011) 
  • Cykler frem for biler (2011) 
  • Lyset blev slukket på cykelstien (2011) 
  • Ingen kultur på cykelstien (2012) 
  • Medvind på Cykelstien (2012) 
  • Nye farer på cykelstien (2012) 
  • En by uden bycykel – eller ? (2012) 
  • Nye farer på Cykelstien 2 (2013) og mange flere

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16