Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Rejsekortet – en udfordring for pendlere

Rejsekortet er ikke kommet af med alle børnesygdomme. For mange, især pensionister er det lidt af en udfordring at rejse med Rejsekortet. Pludselig oplever man, at ens rejse bliver væsentlig dyrere end forventet. Man kan hurtig tilmelde sig en ordning, men man kan ikke komme ud af den, lige så let. Priserne på en offentlig bustransport er steget med 70 pct. siden år 2000. Togprisen er steget med 45 pct. Familier køber stadig biler. Der bliver stadig flere af dem. Men bilerne skal ud af hovedstaden, mener mange politikere. Vi ønsker en god rejse.

Buspriserne er steget med 70 pct.
Prisen på en busbillet er steget og steget. Det har ganske givet betydet flere biler på vejene. Siden år 2000 er det blevet 70 pct. dyrere at rejse med bus rundt i Danmark. Og togbilletterne er steget med 45 pct. i samme periode.

De generelle prisstigninger udgør i samme periode 30 pct. Antallet af familier med bil er steget med 17.000 hvert eneste år siden årtusindeskiftet. 220.000 flere danske familier har fået egne hjul at køre på i den periode. Samtidig er mange politikere i gang med aktionen Biler ud af København.

Det koster 2,50 kr. pr. km i bil
FDM har beregnet, at det koster 2,50 kr. at køre en kilometer i bil, når man tager alle udgifter i beregning.

Regeringen har brugt 500 millioner
Regeringen har brugt 500 millioner kroner på to områder. Et uddannelseskort skal gøre det billigere for unge under uddannelse at bruge den kollektive trafik. Og så er priserne i den offentlige trafik i hovedstadsområdet faldet med 20 pct. uden for myldretiden.

En alternativ billet
Alternative rejseselskaber er opstået.
Hos Rød Billet koster en billet fra København til Århus 180 kr. uden form for rabat. En tilsvarende billet koster hos DSB 404 kr., hvis ellers alt det tekniske fungerer på Rejsekortet. Men så er rejsetiden tilgængelig også 25 minutter hurtigere.

DSB afliver ni ud af ti billettyper
Vær også lige opmærksom på, at DSB afliver ni ud af ti billetyper. Med andre ord 200 billettyper bliver reduceret til cirka 20. Dette er så endelig tilendebragt ved udgangen af 2014. Også dette har noget med indførelsen af Rejsekortet at gøre. Det sker samtidig med at DSB understreger, at man ikke vil tvinge folk til at anvende Rejsekortet.

Og det bedste er vel, at vi prisbevidste togkører erfarer, at DSB ikke lukker de orange biletter. Og tak for det, DSB.

1. juli er det slut med klippekort
Efter 1. juli kan der ikke længere købes klippekort. Herefter kan det bruges i et år., hvorefter udgiften til eventuelle og resterende klip kan blive refunderet.
Det nye Rejsekort skulle gøre det nemmere for danskerne at rejse med tog og bus. - i stedet for at bruge biletter og klippekort. Men mange oplever Rejsekortet som forvirrende og glemmer at tjekke ud. Dermed vanker der Dummebøder. Og i 2012 var der 200.000, der manglede et tjek – ud.

Inden årsskiftet: 1 million brugere
Lige nu er der 400.000, der bruger Rejsekortet. Og snart er der mange mere, for der er ikke nogen alternative muligheder.

Periodekort og elektroniske klippekort er dog endnu ikke udfaset.
Inden årsskiftet forventer Trafikselskaberne, at en million bruger kortet. Så må håbert være herfra, at alle børnesygedomme er overstået

Enorme udgifter
Prisen for at indføre Rejsekortet er blevet tre gange så stor som det koster, at fortsætte med papirbilletter og klippekort. For busselskabet Movia koster det årligt 191 millioner kroner.

Alene transaktionsafgifterne for Rejsekortet overstiger samtlige omkostninger ved at håndtere papirbilletterne.

Ikke ordentlig gennemtænkt
Noget tyder på, at Rejsekortet ikke er ordentligt gennemtænkt. Det giver ikke økonomisk mening for trafikselskaberne. Og for de rejsende betyder det usikkerhed og frustrationer.

Der er tre forskellige slags Rejsekort – Personligt, Flex og Anonymt.

Dong, når det er fejl
Du skal huske at tjekke ind, når rejsen starter, og når du skifter transportmiddel undervejs. Du skal tjekke ud, når rejsen slutter. Det gør du ved kortlæsere på stationer og i busser. Glemmer du at tjekke ud, tæller systemet videre og stopper først, når der er trukket 50 kr. Men pas lige på, for de standere, hvor du tjekker ind, og de standere, hvor du tjekker ud, ligner hinanden meget.

Hold kortet ind mod standeren, så det siger Ding. Så står der forhåbentlig OK på standeren. Virker det ikke, lyder der et Dong. Og så står der Fejl. Prøv igen med en anden stander, som forhåbentlig står i nærheden. Hvis du kan nå det, skal du fejlmeld den stander, der ikke virkede.

Rejsen bliver dyrere
Den kollektive trafik skulle gøres billigere. Sådan var intentionerne. Men det modsatte er sket. Og ikke mindst med Rejsekortet.

Man vil ofte opleve, at bus – og togture bliver dyrere end før med Rejsekortet. Før skulle du med klippekortet stige på, inden tiden var løbet ud. Det forholder sig modsat med Rejsekortet. Nu er det udstigningstidspunktet og ikke påstignings – tidspunktet, der er afgørende. Dette forhold betyder en fordyrelse af din rejse.

Og det kan blive endnu dyrere for dig. For går det mere end 29 minutter mellem dine ind – og udtjek undervejs på en rejse, bliver det takseret som en ny rejse. Og det salv om du samlet set godt kunne have været hjemme på den gyldige tid.

Ugennemskuelig
De rabatter man kan opnå er uigennemskuelige. Kortet fungerer ved, at du tjekker ind ved at holde det hen for en stander på afgangsstationen og tjekker ud, når du står af. Ved udtjekning får du oplyst, hvad rejsen har kostet – det har systemet selv regnet ud på baggrund af de zoner og takstgrænser, du har passeret, og den tid, som du har brugt.

Man kan gå på nettet og tjekke prisen på rejsen på det tidspunkt, rejsen skal foregå. Men for at finde den rette pris, skal du også kunne din rabattrin. Og rabatterne afhænger af din alder, sted i landet, hvilken tid, du tager toget, og hvor ofte du kører med bus og tog, samt hvor mange man rejser sammen.
Du skal også lige huske, at der kan være fejl på standerne.

Tjek prisen på Rejseplanen
Måske kræver din rejse lidt mere forberedelse. Du kan checke prisen på din rejse på www.rejseplanen.dk – se under detaljer, pris, kort.

Rejsende har bemærket, at priserne på deres togrejser svinger fra uge til uge, selv om man rejser på samme tidspunkt og ugedag. En tur fra Jyderup til København steg pludselig fra 39 kr. til 89 kr.

Usikkerhed og besvær
I hovedstadsområdet har man fastholdt de samme priser, som er gældende på klippekortet, dog med 20 pct. rabat uden for myldretiden.
Men forskellige regioner har forskellige regler for, hvornår der gives rabat. Så egentlig er det en jungle, at finde ud af, hvad man skal betale for ens rejse.
De uklare regler kan få kunderne til at blive væk fra bus og tog. Usikkerhed og besvær er en barriere. Det er de enkelte trafikselskaber, der sætter priserne.

Besvær med at komme ud af ordning
Man kan tanke kortet op. Men man skal forbi en rejsekortstander senest syv dage efter, at pengene er sat på kortet første gang. Det kan også vare 24 timer fra at pengene er sat ind, til de er på kortet. Spontane rejser kan ikke foretages, hvis man selv skal tanke op forinden . Du kan også få kortet til at foretage en automatisk tank op. Men pas på, det er ikke så lige til, at få den til at holde op med det, selv om du beder om det. Hvad siger lovgivningen til dette?

Hvis du vil ændre i den aftale eller opsige den, skal det ske på en af de 18 salgssteder. Men det burde være lige så let framelde sig ordningen, som det er at tilmelde sig den.

Du kan vælge mellem Tank – selv – op eller Tank – op – aftale. Den første betyder, at du selv skal sætte nok penge ind til rejsen i god tid. Den anden betyder, at Trafikselskabet sætter et aftalt beløb ind, når det er ved at være tomt.

Her skal du være opmærksom på din rejsekonto. Og selvfølgelig skal du gøre indsigelse, hvis der er trukket penge, som ikke burde være trukket.

Stakkels pensionister
Er du pensionist er det særlige udfordringer med Rejsekortet. De 500 kr. som du før brugte til dine rejseudgifter kan hurtig blive til flere tusinde kroner. DSB har lovet at løse problemerne. Men trods flere måneders ventetid er dette problem endnu ikke løst. Således har pensionister rapporteret, at de betaler mere end almindelige rejsende for en almindelig togtur. Der har også været anført at prisstrukturen er uigennemskuelig og billetpriserne i visse tilfælde er steget til det dobbelte.
Ja faktisk har Ældresagen sendt en officiel klage til transportministeren. Man anfører, at pensionister i nogle tilfælde har betalt seks gange mere for den samme billet som almindelige voksen – rejsende med Rejsekort.

Følg med på Nettet og Facebook
Man kan følge frustrationerne på hjemmesiden Trustpilot og på Facebook. Her er begejstringen for Rejsekortet ikke den store.
Kortet bevæger sig da også på kant i forhold til markedsføringsloven og betalingstjenesteloven. På alle netbutikker kan man indtaste sine kontooplysninger, men bare ikke på Rejsekortet. Det virker lidt absurd. Og så er det utrolig lang ventetid i telefonkø, og når man har sendt en mail, med ting man er utilfreds med.

Du kan klage
Du kan klage til trafikselskabet og derefter til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, hvis du er utilfreds. Ankenævnet findes på www.abtm.dk – telefon 36 13 18 91.

Rejsekort A/S retter ind
Vi skal dog nok lige retfærdigvis tilføje, at Rejsekort A/S har meddelt, at de vil rette ind. Så i den nyere version af kortet vil man overholde markedsføringsloven og betalingstjenesteloven. Så med det i mente, ønsker vi herfra alle en god rejse i den kollektive trafik.

Du kan finde masser af artikler om ”Den Kollektive Trafik” her på www.norrebro.dk


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16