Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Rejsekort - Pressehetz eller virkelighed

Rejsekort A/S har følt sig forfulgt af pressen. Langt de fleste er tilfredse med Rejsekortet. Men der er stadig mange knaster, at kæmpe med. Ulogiske rabatter, fordyrelser for især unge og ældre. 400.000 ældre har ikke adgang til Net. de er ladt i stikken. Har du kortet i lommen, så pas på. Kortet tjekker selv ud og ind. Rundt omkring i landet sidder, der små rejsekonger, der kæmper for deres egen region. Det er svært at finde fælles fodslag. I erkendelse af, at Rejsekortet ikke fungerer, er Klippekortet i hovedstadsområdet blevet forlænget. Vi giver her lige nogle tip om, hvad du skal være forberedt på. De er uheldige hos DSB, der ejer 51 pct. af rejsekortet. Kun 19 af deres 73 IC 4 - tog kan køre. Og så skal der spares. Kystbanetoget skal nu enmandsbetjenes. Det går ud over sikkerheden.

DSB forlænger bare rejsetiden
Rejsekortet har mange pendlere anskaffet. Det skulle gøre det lettere og billigere, at rejse. Og det passer også i regeringens målsætning med at få pendlerne over i den kollektive trafik. Men er det nu så let? Er det ikke bare den sædvanlige pressehetz?
I forvejen har DSB og Banedanmark indrettet køreplanen, så det bliver tog til tiden. Således udvider man lige køreplanen, så der er en rimelig chance for at få tog til tiden.
Således er der på strækningen København H - Kastrup lagt fem minutter til den faktiske køretid på syv minutter.

Det kan så virke underligt, at det skal koste 13,9 milliarder kroner i jernbaneinvesteringer, for at spare 24 minutters rejsetid mellem Odense og Århus, når det allerede kan spares nu.

Kystbanen bliver enmands - betjent
Fremover skal tog på Kystbanen ikke længere være udstyret med et fast togpersonale, men kun udstyres med en lokomotivfører. Det er kravet. man skal spare 25 millioner kroner. Et enmandstog fremmer ikke ligefrem sikkerheden. Det kan ikke være tilfredsstillende.

De uheldige IC - 4 tog
Og så hviler der stadig en ond forbandelse over IC - 4 togene. Ud af de 73 IC - 4 tog som DSB har modtaget fra den italienske producent Ansaldo - breda, ja så er det kun 19, som kan køre. Resten er enten gået i stykker, på værksted, under ombygning, til eftersyn, til inspektion eller i færd med at få opgraderet kørecomputeren.
Og det er mangel på reservedele, der betyder, at DSB kan køre langt færre kilometer med et togsæt end det oprindelig var meningen.
Planen var, at IC - 4 togene skulle udgøre rygraden i fremtidens togtrafik mellem landsdelene.

Masser af kritik
Rejsekort - selskabet mener, at det hele er pressehetz. Men flere partier på Christiansborg har lagt pres på transportminister Henrik Dam Kristensen.
Problemet er bare, at Movia er ejet af kommunerne og de to regioner på Sjælland. Movia er en af ejerne, og her kan transportministeren ikke diktere noget som helst.
Trods dette har især Enhedslisten, de Konservative og Venstre presset på, at man ventede med at udfase klippekortet i hovedstadsområdet til man havde fået løst alle problemer.
Ja selv Dansk Erhverv mente, at man skulle frede klippekortet et halvt år mere. Man mente, at problemerne var vokset så meget, at nu skulle det nødvendigvis styr på det. Også Forbrugerombudsmanden har kritiseret kortet.
Mange lokale rejsekonger
Problemet med kortet er sikkert, at der sidder en masse lokale rejsekonger, der vil det bedste for deres landsdel. Man er uenig om prisstrukturen og mangler vel også en samlet landsstrategi. Virkeligheden har sikkert overrasket de lokale konger. Sikkert har budgetoverskridelsen også overrasket.
Måske skal man tænke lidt mere på de almindelige kunder end på sig selv.

Den kollektive trafik i Danmark styres af staten , regionerne og kommunerne. De bestiller så forskellige entreprenører til at køre tog og busser. Resultatet er en overflod af forskellige prisisætninger. Dette har overbelastet Rejsekortets software. Ulogiske og uoverskuelige priser bliver følgen.
Iøvrigt er Fyns Trafikselskab slet ikke med i ordningen, og i Midtjylland er man først klar om et par år.

Svært at se logikken
Det kan være svært at se logikken i, at det er 25 pct. billigere at rejse fra Farum til Maribo end fra København H til Maribo.
Hvorfor skal en ung betale 58 pct. mere for en togtur fra Rødby til København, hvis han bruger Rejsekort frem for en almindelig billet.?
Bor du i Tølløse eller Asnæs i Odsherred bliver det op mod 44 pct. dyrere at rejse fra hjembyen til København med Rejsekortet. Omvendt slipper borgere fra Helsingør eller Helsinge 20 pct. billigere, viser et pristjek, som lokalavisen Det Ny Odsherred har foretaget. Generelt stiger priserne for borgere i Vestsjælland med 30 pct.

For mange virker Rejsekortet fortræffeligt. Men for mange er kortet til daglig irritation. Ved indcheckning får man trukket et aconto - beløb på 50 kr. Er rejsen billigere end det, vil det resterende beløb blive sat ind på din konto, når du tjekker ud.

Glemsomheden kan koste
Er rejsen dyrere, vil det manglende beløb blive trukket efterfølgende. Men glemmer du at checke ud, så beholder rejsekortet blot de 50 kroner. Du risikerer at få 12 måneders karantæne, men kan rejse fra Aalborg til København for 50 kroner. Snyderiet sker bevidst eller ubevidst.

Du får to skriftlige advarsler og kan risikere at komme på Rejsekortets advarselsregister. Men pas på de anonyme rejsekort på 80 kr. kan straks spærres. Og som det kan ses koster det ekstra, hvis du ikke vil opgive dit cpr - nummer.

Glemsomheden kan få katastrofale følger, hvis du glemmer at checke ud. Sidste år skete det 200.000 gange at landets rejsende glemte at tjekke ud med deres Rejsekort.
Fra Rejsekortets side siger man, at det ikke er de glemsomme, man vil til livs, men dem der snyder.
Det ville jo have været en ide, hvis man havde havde malet tjek - in standerne grønne og tjek - ud standerne røde. Måske havde det så været et mindre antal glemsomme kunder.

Hvad med de 400.000 ældre?
Men pas på. Selv om Rejsekortet ligger trygt i din pung eller i lommen, kan du komme til at tjekke ind eller ud. Husk at holde afstand. Du kan risikere bøde op til 750 kr., hvis kortet tjekker sig selv ud.

Kører man med 65 - billet kan man risikere at betale for meget. Og så er kundeservicen ikke optimal. Også sagsbehandlingen kunne være hurtigere. Et helt døgn kan det gå inden systemet har fundet ud af, at man havde tanket sin konto op.
Hvorfor har man ikke ansat flere i telefonslusen. Vi er ikke alle IT - nørder. Og det er ikke aller, der lige har adgang til en PC.
Et problem er det også for ældre, der ikke har adgang til IT. Det ville jo være lettere, hvis dem, der har adgang til en PC kunne sende en mail til Rejsekortet, og fortælle om deres problemer.

Har politikerne glemt, at der er 400.000 ældre, der aldrig eller sjældent er på internettet. En del af denne gruppe køber kontant og bruger slet ikke dankort.
Ifølge Rejsekortets hjemmeside kan man købe Rejsekortet på 17 salgssteder i Danmark. Som regel kommer de ældre så til at betale 100 kr. for meget i forhold til almindelige billetter, når de bruger Rejsekortet, og når de rejser tur - retur mellem Jylland og Sjælland.

Problem med periodekort
Så er problemet med turister endnu ikke løst. Sådan som det ser ud, kommer de til at betale for meget i offentlig transport.

Når du køber et Rejsekort skal der samtidig sættes 100 kr. ind på kortet. Der skal altid være 50 kr. på kortet, for at du kan bruge det. Der skal dog være 750 kr. på et anonymt Rejsekort for at kunne rejse på tværs af landet.

Du kan ikke bruge Rejsekortet som periodekort. Og du kan heller ikke bruge Rejsekortet som en tillægsbillet til sit periodekort i tog og metro. Så skal der bruges enkeltbilletter.
Meningen er dog at Rejsekortet på et tidspunkt skal erstatte periodekortet.
Du kan i nogle tilfælde risikere, at skulle hoppe ud og ind af toget på din rejse for at checke ind og ud. Så må vi bare håbe, at toget holde længe nok på stationen.

Udfald
Når turen går gennem forskellige takstområder kan det være uigennemskuelig, hvad du egentlig skal betale for turen. Og det er ikke altid, at Rejsekortet beregner den billigste pris. Det kan i hovedstadsområdet betale sig, at vente med at checke ud, hvis du skal være tilbage inden for fire timer.
Og det med at finde et fælles takstsystem, kan tage flere år. Så det er nok lidt af en tilsnigelse, når man fra Rejsekortet påstår, at det får man rettet.

Forbindelsen til salgssystemet hos DSB og Movia falder en gang imellem ud. I den periode kan det ikke lade sig gøre, at købe Rejsekortet.

Er du usikker med hensyn til Rejsekortet, ja så kan du stadig bruge klippekortet i hovedstadsområdet. Du kan stadig købe biletter i busserne. Det mobile klippekort, periodekort og turistbiletter kan stadig købes.

Har erkendt problemer
Rejsekort A/S har nu efter et krisemøde erkendt, at der er problemer. Man har lavet en såkaldt aktionsliste. Problemerne kan ikke bare fejes af bordet.
Kortet har været på vej siden 2003. Man har valgt at justere takstzonerne samtidig med at Rejsekortet er blevet indført. Ulogiske ordninger har ikke gjort forholdene bedre.

Det nye Rejsekort kan skabe problemer for busserne i hovedstadsområdet. Nogle gange kniber det med at tjekke ind og ud. Så skal bussen slukkes og strømmen dermed afbrydes . Det forsinker bussen.

Tilliden til Rejsekortet er ikke optimal. Og så kunne du indtil fornylig ikke bruge Visa Kort eller Master Card til at tanke op. Måske er fejlen rettet?

Våbenproducent bag kortet
Det er en af verdens største våbenproducenter, det franske Thales Group, der leverer systemet bag Rejsekortet. Et af landets største pensionsselskaber, Pensam har valgt at boykotte selskabet, fordi man finder at selskabet har for mange lig i lasten.

www.norrebro.dk indeholder masser af artikler om den fortræffelige offentlige kollektive trafik eller mangel på samme.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16