Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Danskerne køber mere – af alt

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

Blodfattig politisk agurketid i medierne blev til masser af positiv medieoptimisme for detailhandlen.

Danskerne køber mere – af alt

Det har været en blodfattig politisk agurketidsommer. Politikerne har holdt sig langt væk fra tasterne. Til gengæld har medierne i høj grad dyrket enhver optimistisk melding om, at nu lysner det for Danmark med forbruget og for detailhandlen o.s.v..

Det seneste er meldingen fra Danmarks Statistik om: Detailsalget steg igen, at detailsalget i juni er steget for 2. måned i træk i forhold til foregående måned med 0,4%. Det er en yderst irrelevant sammenligning, som at sammenligne æbler med pærer. Kendsgerningen er, at juni for den fysiske detailhandel betød en tilbagegang på 1,7% ,og at første halvår også gik tilbage med 1,7%, altså sammenlignet med juni og første halvår sidste år, som jo er det relevante grundlag at sammenligne med.

Derfor luner det selvfølgelig med de mange positive mediemeldinger om, at det lysner for forbruget o.s.v. . Det er dog svært at tro på for mange andre i den fysiske detailhandel end discount og blandt de store søndagsåbne butikskæder. Der skal resten af året en ketchup-effekt til - med en fremgang for detailhandlen på 4 % - for at redde 2013 hjem med 0-vækst samlet set i den fysiske detailhandel.

Der bl.a. været følgende positive og optimistiske meldinger på nettet:

Berlingske 26.07.13
Danskerne køber mere – af alt

Detailsalget stiger for anden måned i træk trukket frem af et generelt løft i privatforbruget
viderebragt i et meget stort antal andre medier

Jyllands Posten 26.07.13
Danskerne bruger flere penge

Der er så småt ved at komme gang i danskernes købelyst igen

Børsen 26.07.13
Danskerne har fået pungen op af lømmen

De gode nyheder fortsætter med at præge dansk økonomi. Tidligere på ugen kom der overraskende gode tal for forbrugertilliden, og i dag er det detailsalget, der løfter stemningen

Andre positive meldinger i medierne – og en enkelt negativ:

Ritzau – Børsen - diverse aviser/medier 24.07.13
Danskernes privatforbrug styrer mod milliardvækst

Butikkerne oplever ændrede forbrugsmønstre. Vi er på vej mod milliardløft i privatforbruget. Danskernes syn på privatøkonomien er nu så positiv, at tredje kvartal 2013 vil ende med et forbrugsløft på knap to milliarder, skriver Børsen.

business.dk 24.07.13
En ny butik er en god butik

Discount skyller ind over Danmark som aldrig før, og de lokale handelsstandsforeninger tager godt imod dem. Så længe de bliver, er det positivt. De er med til at holde omsætningen hjemme lokalt, så der ikke skal køres langt efter dagligvarer.

Business og Jyllands-Posten 23.07.13
Danske attraktioner trodser krisen

Krisen flytter danskernes forbrug fra udstyr til oplevelser til gavn for forlystelsesparker, museer og biografer.

Jyllands Posten 23.07.13
Danskerne ser lidt mere lyst på fremtiden

især, når det gælder landets økonomi, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Business.dk 23.07.13
Forbrugerne i sprudlende sommerhumør

og tror i stigende grad på, at den danske økonomi vokser, at der kan komme lidt gang i privatforbruget igen, selv om intet tyder på, at danskerne vil gå amok i en forbrugs-rus.

Nyt fra Danmarks Statistik 23.07.13
Uændret forbrugertillid (overraskende og positivt)

Indikatoren er i juli 3,7 mod 3,4 i juni og mod minus 2,6 i maj. Den økonomiske situation forventes stadig bedre om et år.

www.b.dk 23.07.13
Professor: Regeringen forlænger krisen

I følge professor Jørgen Goul Andersen har regeringen skabt så høj en krisebevidsthed i Danmark, at det i sig selv gør det svært at få gang i hjulene igen. Det siger professoren i sin nye bog: “Krisens navn – bekæmper regeringen den forkerte krise”. I stedet for en krisebekæmpende politik er regeringen kommet til at føre en kriseforlængende politik. Kommentar: Partierne har en fælles opgave – at bremse op i stedet for at forlænge her op til og under valgkampen til kommunevalget. Ellers kan det gå helt galt.

Business.dk 22.07.13
Optimisme i detailhandlen trods endnu et dårligt år

Det bliver bare ved med at gå ned ad bakke for omsætningen i detailhandlen, men gode dankortal og spirende forbrugeroptimisme giver sektoren nyt håb siger Dansk Erhverv. Vi har store forventninger til, at vi snart får en stærkere indenlandsk efterspørgsel.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16