Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Mens vi venter på Metroen

Meningen er at Metroen skal køre i december 2018. men meget tyder på, at dette ikke holder. Hvis alt går galt, kører det første Metro - tog først om 10 år, og selskabets økonomi kan ikke bære dette. Og det er naboerne, der får skyld for dette. Men det er en menneskeret at klage. Noget tyder dog på at Københavns Kommune har begået en række sjuskefejl og givet forkerte juridiske anvisninger. Naboerne mener, at Metroselskabet kører en skrækkampagne. Måske kommer den skrantende detailhandel på Nørrebro til at vente. Og så har man lige glemt de sociale klausuler.

Kaos på Metroen
Efter planen skal den 16 kilometer lange cityring med 17 underjordiske stationer være færdig i december 2018 og koste omkring 22 milliarder kroner.

I øjeblikket er det kaos på Metroen. Det er ikke kun fordi ca. 50 personer ved Nørrebros Runddel aktionerede mod social dumpning.
Kaos er opstået efter, at naboer har klaget over, at Metro - selskabet ikke overholder aftaler m.h.t. støj. Det har så fået bestyrelsen i Metro - selskabet på banen. Det ser ud til, at Metroen bliver fem - seks år forsinket og vil koste yderligere 9 milliarder kroner i anlægsudgifter.

Ikke siden Christian den Fjerde har det været så stort et byggeri. Og det har sandelig givet udfordringer.

Det kan gå 10 år
Med andre ord, det kan gå 10 år, inden Metroen er færdig. Såfremt klagen over døgnarbejdet ved tunnelborepladsen imødekommes, vil Metroselskabet være nødt til at standse den netop påbegyndte boring af tunnelerne til City - ringen. Klagerne kan betyde, at man kun må arbejde fra 7 morgen til kl. 18 om aftenen.
En anden fare vil være at selskabets økonomi ikke mere er bæredygtig.

Er det en skræmmekampagne
Er det en skræmmekampagne eller er det sandt? Nu kommer det så frem, at det hele tiden var meningen, at boremaskinerne skulle køre i døgndrift. Var naboerne til byggepladserne klar over dette?
I sidste ende, er det skatteyderne, der skal betale.

Et løft for detailhandelen
For Nørrebros handlende kan en udskydelse også få katastrofale følger. Nørrebro Handelsforening ser Metroen som et løft til en betrængt detailhandel på Nørrebro. Man havde helst set at Metroen var fortsat fra Runddelen til Stengade. Men sådan skulle det ikke gå.

Fastholder klagen
Men naboerne mener, at det er en skræmmekampagne, der skal få dem til at undlade at klage. Ved Nørrebroparken mener naboerne, at Metroselskabet forsøger at styre mediernes dagsorden.
Her har man fastholdt klagen. Man mener herfra, at Metroselskabet ikke har taget initiativer til at begrænse støjen. For de nærmeste er støjen en voldsom belastning for beboerne.

Under pres fra Metroselskabet
Hele byggeprocessen har været en stor udfordring for jurister, politikere og planlæggere. Åbenbart har denne udfordring været for stor, siden man er havnet i denne situation. Fra starten burde man have forventet klager fra beboernes side og stillet ultimative krav til at støjnivuet blev begrænset.
Man kan undre sig over, at byggeprocessen er gået så skævt, og at Københavns Kommune i den grad er blevet underkendt.
Kommissionens arbejde har været rodet og båret præg af, at de har været under voldsom pres af Metroselskabet. Måske burde man på et tidligere tidspunkt have inddraget de berørte naboer.

Renovering og så maskiner
Glemt er det hos medierne, at erhvervslivet følte sig krænket, efter de beskedne erstatninger, som de kunne få. Nogle kun slet ikke få noget, og måtte dreje nøglen rundt. Glemt er også, at Nørrebro Park Kvarterløft bevilligede hvis nok 25 millioner kroner til renovering af Nørrebroparken. Samtidig blev der et eller andet sted på Rådhuset bestemt, at Nørrebroparken skulle indrettes til byggeplads.
I Kvarterløftet nåede man at lave arkitektkonkurrence og få indrettet den nye Nørrebropark, inden de store maskiner tog fat.

Ikke opsættende virkning?
Københavns Kommune har netop videresendt klager fra beboere ved Nørrebroparken til Natur - og Miljøklagenævnet med en anbefaling om, at Metroselskabets entreprenørerfår lov til at køre videre i døgndrift med tunnelboringen, mens nævnet behandler klagerne. Københavns Kommune håber på, at klagerne ikke får opsættende virkning. Lignende klager har ellers medført en standsning af døgnarbejdet ved Marmorkirken, Østre Søgade og Gl. Strand.

Støjgenerne er der stadig
Kommunen mener, at byggeriet i Nørrebroparken er i en anden fase. Det er Natur - og Miljøklagenævnet, der bestemte, at så længe klagerne bliver behandlet, så er det slut for døgnarbejde de pågældende steder. Københavns Kommune håber ikke, at klagerne fra naboerne til Nørrebroparken har opsættende virkning.

Naboerne til Nørrebroparken forstår ikke Københavns Kommunes argumenter. Støjgenerene er der stadig, uanset hvad fase byggeriet befinder sig i. Fra kommunens side oplyser man om, at det ikke handler om jura med anlægsteknik, der betyder, at der skal være døgnarbejde.
Det vil tage cirka et halv år for Natur - og Miljøklagenævnet at behandle sagen.

Sundhedsmæssige konsekvenser
For naboerne til byggepladserne har støjen ført til sundhedsmæssige konsekvenser. Mange opfatter politikernes og embedsmændenes handlinger som snigløb mod deres rettigheder.
Naboerne på de forskellige byggepladser har udvekslet erfaringer og koordineret deres indsats, og det har åbenbart båret frugt. For som de siger, så bliver man som menigmand tromlet, fordi man ikke kan gennemskue processerne.
Mange af nabo - grupperne har følt sig alene. Således har flere af grupperne følt, at det var dem og ikke Metroselskabet, der var noget galt med.

Ikke om søndagen - på Frederiksberg
På Frederiksberg føler beboere sig snigløbet af kommunen. De mener ikke, at kommunen har ført ordentlig tilsyn med byggeriet. Deres egen støjmåling har vist støj på 89 db. Metroselskabets egen støjmåling har kun i enkelte perioder målt 83 db støj. Beboerne mener, at kommunens sjusk kan koste beboerne muligheder for erstatning.
Men på Frederiksberg er det fra starten kun givet tilladelse til arbejde om aftenen og ikke om natten. Metroselskabet fik ikke lov til at arbejde om søndagen som i Københavns Kommune.

Menneskeret at klage
Fra Metrobyggeriets side undrer man sig over, at naboklager kan stoppe byggeriet. På den anden side, er det vel en menneskeret at klage, når støjen går ud over ens sundhed.
Således forlanger naboer til Nørrebroparken at Metroselskabet lever op til en række krav i den såkaldte VVM - redegørelsen. Man forlanger, at støjniveauet nedsættes med 10 - 15 db.

Regningen vokser
Cityringen står i en meget vanskelig og risikofyldt situation. Man henstiller til, at Klagenævnet også tager hensyn til denne situation og ikke kun naboerne.
Regningen vokser på grund af det tætte samarbejde mellem byggepladserne i Metrobyggeriet. Forsinkelser et sted bred sig som ringe i vandet til de andre byggepladser. Bliver man forsinket et sted, bliver man forsinket på alle byggepladser.

Metroselskaber er stærkere end os
Og i den langvarige proces har medierne glemt kampen imod Metrotrappen i Frederiksborggade. Beboere og erhvervsliv i området var gået til Ombudsmanden. Han har nu svaret, at han ikke kan stoppe byggeriet. Klagerne har nu opgivet. Som de siger: 

  • Metroselskabet er stærkere end os

En 28 meter høj boremaskine er begyndt at bore i ca. 14 meters dybde. Frem til november vil der daglig køre ca. 35 lastbiler gennem den smalle middelaldergade, Rosenborggade. En trøst har beboerne dog omkring dette sted, her er der ikke tale om døgnarbejde.

Masser af sjuskefejl
De juridiske rammer som Metroselskabet havde ved projektets start synes ikke at holde. Nogle har åbenbart haft en forkert juridisk vurdering af sagen. Måske er det Teknik - og Miljøforvaltningens jurister, der har taget en forkert vurdering?

Inden et stort flertal på rådhuset før sommerferien indgik aftalen om udvidede arbejdstider, havde politikerne af egne og eksterne jurister fået at vide, at eventuelle naboklager ikke ville bremse aften - og natarbejde.

Sjuskefejl og juridiske fejl er fremkommet i de påbud, der er givet. Således har kommunen henvist til Miljøbeskyttelseslovens § 72 stk. 2. Men denne lov blev ophævet i 1990. men det var kommunen åbenbart ikke klar over. Kommunen har ligeledes forsøgt, at vende bestemmelserne på hovedet.

Kommunen har undskyldt sig med en tastefejl. Man skulle så tro, at man ved sådan et stort byggeri viste omhyggelighed og betryggende sagsbehandling.

Politikere har også fejlet
Men også politikerne har fejlet, således var der ingen høringer hos naboerne op til tilladelse om arbejde døgnet rundt. Naboerne føler, at beslutningen er taget hen over hovedet på dem.

Så vidt vides er der indløbet 114 indsigelser fra borgere og borgergrupper. Og naboerne siger næste samstemmende, at det ikke er deres skyld, at Metroselskabet ikke har en realistisk plan for byggeriet.

Hvor er de sociale klausuler?
Politikerne lovede også sociale klausuler på Metro - byggeriet. Men den holder ikke. Således er der kun otte lærlinge tilknyttet byggeriet. de er fordelt på to danske entreprenører. De udenlandske entreprenører har ingen lærlinge.
Frivillige aftaler duer ikke.
Her lovede politikerne også, at man ville stille krav til alle entreprenører.

De mange erstatningssager, som resulterede i udbetaling af kontanter er foreløbig stillet i bero. Processen er foreløbig kortsluttet.

Mafia - metoder?
Fra Venstre lød det fornylig, at Metroselskabet er inkompetent i planlægningen. Og at det var Don Corelone om igen. Ja sådan lød det i DR København fra Leslie Arentoft. Han foreslog en uvildig undersøgelse af selskabet.

Mange ulykker
I Fagbladet 3 F kunne vi så læse, at juni gav en dyster rekord med hensyn til ulykker på Metro - byggeriet. Således har Metro - firmaet Trevi fået rekordmange påbud.
Den samme entreprenør er atter engang hævet i Retten. Man har glemt at indbetale feriepenge til de ansatte. Foreløbig skylder man 5,1 millioner kroner.

Det er Nørrebro Handelsforenings håb, at der hurtigst muligt findes en løsning som alle parter i konflikten bliver tilfredse med. Og så kan man også kun håbe, at omhyggeligheden og sagsbehandlingen bliver bedre.

Vi følger Metrobyggeriet på tæt hold. Denne side indeholder en masse artikler om Metrobyggeriet. Se på arkivet og brug søgefunktionen.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16