Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Så skal vi til valg

Hvordan ser valget ud, bedømt fra en erhvervsdrivende på Nørrebro. For fire år siden fik vi at vide, at København skulle gøre til meget erhvervsvenlig by. Nu lytter man ikke så meget mere på Nørrebro Handelsforening og gennemføre et projekt, der har betydet masselukninger af butikker, trods handelsforeningens advarsler. Fremkommeligheden og infrastrukturen i hovedstaden gør det ikke lettere. Øgede klausuler og afgifter gør det ikke lettere for erhvervslivet. Storcentre får masser af kunder, fordi de har masser af p - pladser. Ensidige restriktioner er konkurrenceforvridende. Husk at sætte kryds den 19. november.

En masse vælgermøder
Snart skal vi igen til valg. Ja det er det den 19. november. Vi skal sætte kryds ved dem, som vi synes skal repræsentere os i Borgerrepræsentationen. I den kommende tid vil vi se masser af gode forslag fra de kommende repræsentanter.

En masse vælgermøder vil følge. Mange vil gøre op med de sidste år. Der vil være masser af lovprisninger. Vi vil få at vide, at cyklisterne vil få endnu mere magt, og at der er gjort en masse for miljøet i hovedstaden. Man vil gøre alt for, at uligheden bliver mindre. Erhvervslivet har fået det meget bedre og detailhandelen blomstrer. Men hvad er sandt og hvad er rigtigt? Hvis vi nu ser det lidt med Nørrebro - billeder.

Storcentre - meget tilfredse
Kommer en kunde ind i vores butik, er lidt længe om, og skal lige besøge nogle andre butikker i nærheden, kan han være sikker på, at der sidder et girokort i vinduet. Det er ikke særlig serviceminded. Det gør de bedre i storcentre. Her er masser af p - pladser. Måske er det derfor de har mere gang i den.

Og står det til mange politikere i Borgerrepræsentationen, så skal der være endnu færre p - pladser i sidegaderne på Nørrebro. De er mere heldig på Østerbro. Her fik de handlende at vide, at der i forbindelse med anlæggelse af en såkaldt miljøprioriteret handelsgade ikke vil blive nedlagt p - pladser, og der vil heller ikke blive forbud mod biltrafik.

Restriktioner er konkurrenceforvridende
Politikere i hovedstaden kan ikke rigtig forstå, at så mange danskere køre til for eksempel Flensborg efter varer. En af årsagerne, er, at varerne er betydelig billigere. En anden ting er, at der altid er en p - plads. Ja Politiet har endda da fået at vide, at man skal fare frem med forsigtighed, når der skal uddeles p - bøder. Man skulle nødig skræmme de danske kunder væk.

Sådan ser det ikke ud på Nørrebro. Her skal kunder i bil i fremtiden indstille sig på busslusen ved Højbanen. Ingen adgang fra Nordvest. Har politikerne i grunden tænkt på, at de restriktioner de indfører på Nørrebro er konkurrenceforvridende?

Parkerer på Frederiksberg
Alt for mange biler til alt for få p - pladser. ja det er hverdag for både borgere og erhvervsliv. På Frederiksberg er antallet af dagslicenser til parkering på seks år vokset fra 61.500 til 195.000.
Men Frederiksbergs store problem er, at mange arbejdere fra Københavns Kommune parkerer på Frederiksberg. Der er plads, og det er billigere. Mere end 25 pct. af dem, der parkerer, er fra en anden kommune.

Et flertal af politikerne i Borgerrepræsentationen afviste forleden et forslag fra Venstre og De Konservative om etablering af 2.000 ekstra p - pladser. Pengene skulle komme fra Amagerbrogade - projektet.
Lige så stille er der nedlagt adskillige p - pladser i byen.

P - vagter uddeler dummebøder
Og de private p - selskaber kan opføre sig som de vil. De har indført deres egne regler. Dummebøder eller hvad man skal kalde det, er ikke noget politikere vil blande sig i. Ja, det er de utroligste historier, vore kunder har fortalt. Indtægten er her kalkuleret efter, hvor fortravlet, forvirret og stresset, medborgerne er. Jo det giver stor popularitet ved at modernisere parkeringsafgiften.
Men det er ikke særlig fair over for kunderne, der handler i butikkerne, ja det nærmest umoralsk, hvis vore kunder skal betale dummebøder. Konduite er noget vi udøver i butikkerne, men dette hersker ikke omkring p - pladserne.

Hvad med havnetunnellen?
Og når vi nu er ved trafik. Hvad med havnetunnellen? Hvad vil politikerne egentlig? Den kan jo løse en stor del af trængslen i hovedstaden.

Konstant vejarbejde
Og den nyeste budgetaftale styrker folkeskolen, giver billige familie - og ungdomsboliger og cykelstier. På Nørrebro skal cykel - motorvejen føres videre til Nørrebro - station. Og som vi tidligere har skrevet giver det chikane for detailhandelen fra marts næste år. Vi må så håbe, at kommunen får lettere ved at informere de berørte butikker, end det de præsterede på Indre Nørrebro.

Det bliver konstant udført vejarbejde i København. Og ikke alt udføres hensigtsmæssigt. Afskærmninger og trafiksikkerhed er mangelfuldt. Og når man så får at vide, at halvdelen af det københavnske vejarbejde sættes i gang uden tilladelse, ja så må man konstatere, at der er manglende styring. Vi må da så håbe, at den kommende Borgerrepræsentation får sat mere styr på dette. Som denne cyklist mærker man tydelig denne manglende koordination. Og bilister bliver irriteret, når de igen skal sidde i kø.

Konsekvenser for detailhandelen
Det er fin nok, at man vil gøre det mere trygt, at være cyklist i byen. Men de forslag, man så stiller med hensyn til lastbiler m.m., kan få konsekvenser for detailhandelen. Når man får leveret 8 paller varer på en gang, er det ikke altid lige let, at få varerne leveret. bedre læssezoner og erhvervsparkering må være sagen.

Dårlig erhvervsklima
Berlingske har i en undersøgelse fundet frem til, at 31 pct. af virksomhederne i København har set en forværring af erhvervsklimaet i den seneste valgperiode.
Det må være noget, der må give Københavns politikere noget at tænke over. For et godt erhvervsklima skaber flere arbejdspladser.
Også de kommunale afgifter får mundvigene ned hos erhvervslivet. Og så er dialogen til erhvervslivet meget dårligt. I Nørrebro Handelsforening havde vi dengang to årlige møder med overborgmesteren. Her på det sidste har vi dog haft to besøg af den samme borgmester. Dialog er en vigtig ting. Også selv om man ikke altid er enig.

Den nødvendige trafik bliver nedprioriteret
Politikerne skal nok også lige være opmærksom på, at hver femte virksomhed overvejer at flytte arbejdspladser ud af kommunen.
En stor udfordring er de vanskelige trafikforhold og mangel på p - pladser. Politikerne prioriterer slet ikke den nødvendige trafik (erhvervstrafikken). Og den er afgørende for, at virksomhederne kan klare sig. Et flertal i Borgerrepræsentationen er udelukkende fokuseret på at begrænse biltrafikken. Erhvervslivet kan nu engang ikke udvikle sig udelukkende baseret på den kollektive trafik og cykler.

Arrogant og nedladende
Københavns Kommune skal passe på ikke at være arrogant og nedladende over for erhvervslivet. De skal også passe på med at diktere. Beslutninger bliver taget hen over hovedet på erhvervslivet
Manglende fremkommelighed og utilstrækkelig dialog piner store dele af erhvervslivet. Det er vel også på tide, at politikerne melder ud, hvad de ønsker i deres by. Se blot på lukningerne af butikker på Nørrebro. Hvis politikerne nu meldte ærligt ud, kunne virksomhederne handle ud fra det.

Tegn på forfald
Og egenlig går det ikke lang tid, før lukkede virksomheder efterlader et meget forladt indtryk. Se blot på Danske Bank's lokaler på Nørrebrogade eller restauranten La Perla. Sidstnævnte lukkede ifølge ejeren grundet trafikforholdene. De to virksomhederne er meget tydelige tegn på forfald.

Infrastrukturen i hovedstaden kunne gøres meget bedre. For mange virksomheder på Nørrebro er det uforståeligt, hvorfor bydelen skal gøres til en enklave med hensyn til begrænsning af biltrafikken.

Der mangler handling bag ambitionerne
Ambitionerne fejler ikke noget. Mange politikere har den ambition, at København skal gøres erhvervsvenlig. Men der mangler åbenbart handling bag disse ord. Det er så lidt uforståelig, at man ikke lytter til virksomhedernes problemer. Således kan formanden for Nørrebro Handelsforening, Hans Mejlshede med sit ret store låsefirma berette om daglige problemer. Og dem har han haft gennem flere år.

Øget bureaukrati og klausuler gavner ikke
Øget bureaukrati og flere klausuler er ikke noget, der gavner erhvervslivet. Nej, det hjælper ikke, at lukke gader, øge erhvervsafgifter og køre en sand hetz mod bilismen herunder erhvervsbilismen.

Ødelægger egenart
Når nu man hele tiden skal omforme og regulere, så ødelægger man brokvarterernes egenart. Se bare på Nørrebro. Det bør politikerne også tænke på.

Kære læsere, sådan kunne vi fortsætte på flere sider. Politikerne bør tale med dem, der har begreb om det at drive erhverv. Så kan de måske bedre forstå, at sådan nogen som Nørrebro Handelsforening brokker sig hele tiden.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16