Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Bilerne bagerst - eller?

Nørrebro Handelsforening blander sig ikke i partipolitik. Men foreningen er bekymret for trafikudviklingen på Nørrebro og København i det hele taget. Noget tyder på, at havnetunnellen bliver skudt ud i fremtiden. Cykelstierne bliver bredere, og der bliver flere af dem. Detailhandlen på Nørrebro er nærmest blevet udnævnt som klynkere af cykelfolket. To politikere har indrømmet at forsøget på Nørrebrogade har været en misforståelse. Moralen af hele historien må være at politikerne bør lytte mere på dem, der går ud over. Det har tre borgmestre gjort under valgkampen. Læs også om kabalen på Københavns Rådhus. Bedst som vi troede at artiklen kunne offentliggøres fortsætter det politiske cirkus.

Vi blander os ikke i partipolitik
Kommunalvalget er afsluttet. Og det gik vel som ventet. Egentlig blander vi os ikke i partipolitik i Nørrebro Handelsforening, men gør det måske alligevel i denne artikel. For valget får ganske givet konsekvenser for erhvervslivet. Og det vil det også gøre blandt de erhvervsdrivende på Nørrebro.

DR begik en bommert
DR havde tidlig på aftenen proklameret stor tilbagegang for Socialdemokraterne. Senere har det vist sig, at denne proklamation var baseret på kun 160 stemmer. Og almindelig lærdom siger, at der skal være mindst 1.100 til at man kan lave en nogenlunde forudsigelse. Det er uhørt, og det burde DR vide.

Allerede i 2009 blev man advaret om, at det er uhyre svært at forudsige resultater af et kommunalvalg. Men man har åbenbart valgt at overhøre alarmklokkerne.

Op - og nedture
I København gik Socialdemokraterne en stemme tilbage. Enhedslisten går fra seks til 11 mandater. SF blev mere end halveret.
Venstre går frem med et enkelt mandat, hvilket giver partiet syv pladser på Rådhuset. De Konservative gik tilbage fra fire til tre mandater. Og Liberal Alliance blev valgt ind med to mandater. Det blev til en lille tilbagegang for DF, men de bevarede deres fire mandater. De Radikale gik fra fem til seks mandater.

Ja, Frank Jensen mistede personlig 7.000 stemmer i forhold til sidste valg. Venstre´s spids kandidat, Pia Allerslev gik frem med 5.000 stemmer.

Enhedslisten - den store vinder
Demokratiet har valgt og gjort Enhedslisten til den store sejrherre. Og Frank Jensen var da heller ikke sent til at lykønske dem. Men mon ikke de bliver en udfordring for overborgmesteren. Bilisterne og erhvervslivet kan godt forberede sig til sværere tider. Den yderste venstrefløj har fået så meget magt, at de nu kan true socialdemokraterne. Egentlig er det kun på bekostning af SF's tilbagegang - men alligevel!

Et tvivlsomt samarbejde?
Frank Jensen havde nok engang proklameret, at han vil gøre med for erhvervslivet. Han vil gerne have København op af erhvervsbarometeret.
Måske ville han have helt undgået Enhedslisten, og konstitueret sig med SF og De Radikale. Men de to partiers frontfigurer, Nina Thomsen og Anna Mee Allerslev har været i krig med hinanden under hele valgkampen. Hvordan dette samarbejde skal løbe af stablen nu, bliver spændende at følge.

Gik Kabalen op ?
På valgnatten omkring ved 4.30 - tiden indgik Socialdemokraterne, SF, Enhedslisten og De Radikale en konstitueringsaftale, der betyder, at Enhedslistens spidskandidat Morten Kabell bliver ny Teknik - og miljøborgmester. Så vidt vi her kan regne ud, så står der 39 stemmer bag denne aftale. Den sikrer så overborgmesterposten til Frank Jensen.
Kuglerammerne var fundet frem og den stærke kaffe var blevet brygget. Desuden blev kabale - kortene fundet frem fra skufferne på Københavns Rådhus.

Jarlov Byder Ikram Sarwar velkommen
Og bedst som vi troede at kabalen er gået op, ja så springer Socialdemokraternes politiske ordfører, Ikram Sarwar til De Radikale. Han føler sig forbigået og ladt i stikken. Han var nummer tre på stemmesluger - listen.
Skiftet har betydet, at De Radikale nu får et ekstra mandat. Og det er i sig selv nok til en borgmesterpost. Og det har så fået den Konservative Rasmus Jarlov til at tilbyde de Radikale den attraktive Teknik - og Miljøborgmester post.
De Konservative udtaler, at de med De Radikale har stemmer nok til at tage den tunge borgmesterpost. Jarlov udtaler: 

  • De Radikale har en meget erhvervsfjendtlig trafikpolitik, men Enhedslisten er dog værre.

Flere - og bredere cyklestier
Og det er en tung borgmesterpost der i første omgang blev givet til Enhedslisten. Det er måske den mægtigste efter overborgmesteren. Men kigger vi lidt på Enhedslistens målsætning på området, så bliver det i fremtiden bredere cykelstier, flere cykelstier, grønnere trafikpolitik og så skal bilerne bagerst, ja de skal helst helt ud af byen.
Fremtidens København bliver i den grad præget af Enhedslisten, eller gør den nu det?

De Radikale forlod de blå
Der har ellers været mange, der har bejlet til denne vigtige borgmesterpost. Anna Mee Allerslev fra De Radikale, samt Pia Allerslev fra Venstre havde også bebudet, at det var denne post, de gik efter. Længe så det ud, at De Radikale ville slå Venstre. Men i sidste ende var det så Venstre, der løb med sejren. Anna Mee Allerslev kunne indse, at hun ikke mere var i spil som teknik - og miljøborgmester.

Efter flere timers forhandlinger forlod Anna Mee Allerslev den blå blok og tilsluttede sig den røde blok. Dette fik Pia Allerslev til at forlade rådhuset. Så kunne hun ikke få den eftertragtede post som teknik - og miljøborgmester. Åbenbart havde Anna Mee Allerslev stillet to krav - 1) At blive teknik - og miljøborgmester 2) At DF (Carl Christian Ebbesen) ikke skulle have en borgmesterpost.

Pia Allerslev ville gå i tænkeboks, for at give Venstre den største indflydelse. Hun er dybt skuffet over De Radikales handling, og mener, at det bliver en katastrofe for København. Men som Anna Mee Allerslev gav udtryk for, så fik hun et tilbud, som hun ikke kunne sige nej til.

De borgerlige partier, Venstre, Liberal Alliance, Konservative havde sammen med Dansk Folkeparti konstitueret sig. Det betyder en borgmesterpost til Dansk Folkeparti. Og åbenbart var det på dette punkt, at de Radikale sprang fra. Ifølge Anna Mee Allerslev var kravet fra den borgerlige blok, at Dansk Folkeparti skulle have integrations - borgmester posten. På det område står De Radikale og Dansk Folkeparti milevidt fra hinanden.

Situationen har nu udviklet sig. Åbenbart har Socialdemokraterne ikke haft styr på deres tropper. Ikram Sarwar har følt sig utilpas ved den lukkede kultur og den manglende åbne demokratiske proces hos Socialdemokraterne.
Selvfølgelig er der skuffelser hos Socialdemokraterne. Respekten for den tidligere socialdemokrat er aldeles forsvundet. Åbenbart var Ikram Sarwar ikke dygtig nok, trods hans store personlige stemmetal. Ja sådan forlyder det inden for de socialdemokratiske kredse.
Vi skal lige forklare for undrende læsere, at foruden sit personlæige stemmetal på 1.915 personlige stemmer, så tager han også 2.866 stemmer, som han har fået af Socialdemokratiet med sig.

Men Sarwar følte sig forbigået, da der skulle nomineres fire kandidater til den borgmesterpost, som partiet foruden Frank Jensens borgmesterpost er berettiget til. De nominerede blev Jesper Christense, Jakob Hougaard, Mette Laurberg og Lars Weiss.

Fødevareminister Karen Hækkerup kalder den tidligere socialdemokrat for Tøsedreng.

Heller ikke nummer to på listen med flest personlige stemmer, Yildiz Akdogan vil blive tilgodeset med en borgmesterpost. Yildiz fik et flot valg med 3.514 personlige stemmer.

Og fra Brønshøj - kredsen, hvor hun blev valgt, er der også utilfredshed. her synes man, at det er udemokratisk, at man åbenbart har lavet aftaler, inden de personlige stemmer er blevet optalt. De personlige stemmer forelagde torsdag, men allerede onsdag lå en aftale om nominering klar.

Venstre i Tænkepause
Pia Allerslev har på skrivende tidspunkt ikke besluttet sig. Det betyder, at de efterfølgende borgmester - poster ikke kan besættes. Alle muligheder står åbne. Hun mener, at det er en kæmpe udfordring i forhold til beskæftigelses - og erhvervsområdet Det er en katastrofe, det som er sket. Udviklingen betyder ifølge Pia Allerslev, at vi nu for alvor får en by som ikke sikrer vækst for virksomhederne.

Venstre's spidskandidat har tredjevalget. Og hun har betænkningstid helt til 5. december. Så længe hun ikke har besluttet sig, kan de andre borgmesterposter ikke besættes.
Hvis De Radikale nu sprang tilbage til Blå blok, ville Pia Allerslev kunne tage den eftertragtede borgmesterpost fra Enhedslisten.

Bliver i den røde blok
Men alt tyder på, at de Radikale bliver i den røde blok. Man havde ellers mulighed for en borgmesterpost uden hjælp fra andre partier. Prisen har sikkert været en ekstra plads i det magtfulde økonomi - udvalg. Det forlyder også at partiet har fået to lønnede bestyrelsesposter i kommunale selskaber, samt yderligere en udvalgsplads.

En trumf i baghånden?
Men måske har Pia Allerslev endnu en trumf i baghånden. Hun kan måske vriste Erhvervsservice ud af Enhedslisten. Da www.norrebro.dk mødte hende i anden sammenhæng, lørdag eftermiddag var hun i godt humør, men smilende meddelte hun, at hun ikke kunne røbe noget.

Efter valgnatten kan erhvervslivet sikkert vinke farvel til en tiltrængt Havnetunnel. Vi vil få flere og bredere cykelstier, og måske begynder man, at grave den meget befærdede Åboulevarden op for at frilægge Ladegårdsåen.
På de sociale medier jubler cyklisterne. Nu har man fået en ægte cykel - borgmester.

Politisk erkendelse
Overraskende er det at læse i et læserbrev i Lokalavisen Nørrebro Nordvest, at man nu endelig fra politisk side erkender, at lukningen af Nørrebrogade har haft konsekvenser. Således skiver Anna Mee Allerslev og Kim Christensen, formand for Nørrebro Lokaludvalg: 

  • Konsekvensen har også været, at mange butikker har måttet dreje nøglen om, og de resterende butiksejere har svært ved at få forretningen til at køre. Vi har desværre mistet mange arbejdspladser på den konto, og Nørrebrogade er aldrig blevet det levende og hyggelige sted, som man håbede, da man startede projektet. I stedet er det butiksdød og hærværk, der er kendetegnede. 
  • Man fristes til at sige, at Nørrebrogade har sejret sig ihjel, idet den er blevet en cykelmotorvej, hvor pendlerne suser igennem. Det er godt for cyklisterne, men dårligt for det daglige liv i gaden.

Større netværk efterlyses
De to politikere mener også, at der skal skabes stærkere netværk blandt de erhvervsdrivende. Og det har de ret i. Således har en indsamling til julebelysning på gaden kun en opbakning fra 27 pct. af virksomhederne. Det er ganske enkelt for dårligt. Butiksejere kan selv være med til at skabe bedre vilkår for sig selv, ved at bakke op om initiativer. Således glimrer større butikskæder med deres fravær i sammenholdet.

Lyt nu til detailhandelen
Men Nørrebro Handelsforening respekterer de to politikere, at de har erkendt, at man har taget fejl. Og måske burde politikerne har lyttet noget mere til detailhandelen på Nørrebro. I talrige artikler og henvendelser har Nørrebro Handelsforening i tidens løb advaret mod udviklingen.

Men trods de politiske erkendelser, ser det ikke ud til, at situationen bliver mærkbar bedre. Udviklingen til gavn for cyklisterne og en spærring af den gennemkørende trafik på Nørrebrogade fortsætter.

Om de to politikere har opbakning fra de partier og udvalg, som de repræsenterer er nok mere tvivlsom. Men det er unægtelig en opbakning til holdningen blandt størstedelen af detailhandelen på Nørrebrogade.

Uhørte kommentarer
Under valgkampen kom der kommentarer fra især cykelorganisationer, at detailhandelen på Nørrebro ikke havde det værre end andre butikker i København. Detailhandelen på Nørrebrogade blev nærmest udråbt som klynkehoveder. Holdningen var, at bilerne næsten havde samme bevægelighed som før lukningen og andre restriktioner.

Besøg af tre borgmestre
Under valgkampen har Nørrebro Handelsforening haft besøg af tre borgmestre, herunder Ikast's borgmester, der undrede sig over forholdene på Nørrebro.

Fremkommeligheden bliver ikke bedre for erhvervslivet
Det ser antagelig ud til at Morten Kabell kan beholde sin borgmesterpost. Og han siger, at erhvervslivet ikke har noget at frygte. Det er kun i myldretiden, at bilerne skal være bagerst, for at den kollektive transport kan komme frem. Han vil stoppe den unødvendige trafik. Men hvad med den nødvendige trafik - erhvervstrafikken?
Den ny Teknik - og Miljøborgmester deler ikke erhvervslivets bekymring, han synes, den er ubegrundet.
Vi skal nok heller ikke regne med at byen bliver plastret til med nye p - pladser. Og håndværker og andre erhvervsdrivende skal nok heller ikke forvente bedre p - muligheder.

Bilfjendtlig borgmester
For erhvervslivet er det trist, at det er en bilfjendtlig Teknik - og miljøborgmester, der sidder ved roret. Måske bliver manglende fremkommelighed på Nørrebro endnu mere udbredt i nærmeste fremtid? I øjeblikket er der mange virksomheder, der mener, at den manglende fremkommelighed er årsag til deres problemer. Kunder, medarbejdere og leverandører har i dag særdeles vanskelig ved at komme til virksomheder på Nørrebro i bil. Og kunderne skal betale for håndværkernes stigende udgifter til p - pladser eller p - bøder.
Og mon ikke overborgmesteren har erkendt, at nu er det særdeles vanskeligt at komme op af den erhvervsvenlige hitliste.

Kære læsere, sådan er situationen lørdag aften kl. 20.00, men den kan hurtig ændre sig. Det kan være sjovt at lægge kabale.

Hvis du vil vide mere:
Kig ind på vores elektroniske arkiv og brug søgefunktionen. Her kan du blandt andet læse Nørrebro Handelsforenings advarsler mod trafikforsøget på Nørrebrogade. Advarsler som politikere overhørte.
Her kan du også læse talrige artikler om den kollektive trafik, om infrastrukturen og mangel på samme, samt detailhandelens genvordigheder på Nørrebrogade, som nogle politikere kalder klynk.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16