Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Er integrationen mislykket?

Socialdemokratiets stemmesluger nummer 2, som opstillede i Brønshøj følte sig alvorlig chikaneret under valgkampen. Naser Khader gør op med islam i hans nyeste bog. Han kalder islam for en bogholder - religion. Muslimer glemmer at lovprise Danmark, i stedet føler de sig forfulgte. Den unge digter, Yahya Hassan, hvis bog nu er solgt i et oplag på 42.000 skal gå med skudsikker vest, bo på en hemmelig adresse og være overvåget af PET døgnet rundt. Et møde i Vollsmose, blev i første omgang aflyst. Digteren vil møde dem som han beskriver. Men hvad nytter det hele, når dem debatten handler om ikke vil ændre noget, og stadig føler sig forfulgt?

42.000 solgte bøger
Yahya Hassan er ikke just populær i muslimske kredse. Det skrev vi en artikel om for ikke lang tid siden. Hans digtsamling er udkommet i et enormt oplæg - hele 42.000. Og den er stadig en bestseller hos boghandlerne. I muslimske kredse mener man, at den unge digter overdriver, men gør han nu det?

Hvad med yttringsfriheden?
Det virker lidt paradoksalt, at man bremser for hans oplæsning i det miljø, som han beskriver. Det møder kritik fra diverse ministre, at han ikke måtte holde foredrag i Vollsmose.
Men hans digte er ikke kun et sår hos den muslimske befolkning. Det må da i den grad også få de danske myndigheder op af stolen.
Han beskriver jo netop det, som socialrådgivere jo må opleve hver dag. De voksnes svigt, fjendskab mod danske samfund, religiøst hykleri og en jagt på sociale goder.

Det er også beskæmmende for det danske samfund, at ytringsfriheden i det danske samfund i den grad er i fare. Den unge mand kan ikke mere frit bevæge sig ude i det danske samfund. Et overfald på Københavns Hovedbanegård og adskillige mordtrusler betyder, at han konstant bliver overvåget af PET. Det er beskæmmende for det danske samfund. Tænk, at det er nødvendigt at gå med skudsikker vest! Og det er nødvendigt at bo på en hemmelig adresse.
Ikke kun fundamentalister men også utilpassede unge, vil gerne have fat i den unge mands skalp.

Et håb om frigørelse 

  • Skriv dog en kronik i stedet for at slå folk ned

Ja sådan siger han om sit overfald.

En anden klog filosofisk anskuelse fra digterens mund er følgende: 

  • Hvis du tager en masse flygtninge, der har levet i en flygtningelejr, og placerer dem sammen i et boligområde, så får du en flygtningelejr.

I muslimske kredse som har tilpasset sig det danske samfund, og hvis børn gennemfører en uddannelse opfattes den unge digters skriverier som fornedrende, ydmygende, degraderende rettet mod en bestemt samfundsgruppe.
Men er hans råb ikke bare et håb om frigørelse?

Har man ikke lov til at kritisere islam?
Verden handler vel ikke om kampen mellem de rettroende og de vantro. Har man ikke lov til at kritisere islam?
Har man ikke lov at anfægte den sociale kontrol fra forældrenes side og de forældede normer i det nydanske samfund?

Han vil tale til de berørte
Yahya Hassan vil gerne ud i de såkaldte ghettoer og debattere, men det er åbenbart ikke så let. Et arrangement i Vollsmose blev således i første omgang aflyst på grund af sikkerhedsrisikoen. For den unge digter vil ikke krybe i skjul. Han vil tale direkte med de unge, de berørte og dem i ghettoen. Det er dem, der skal nås, siger han. Det er ikke danskerne.
Man kan vel sige, at aflysningen var et angreb på ytringsfriheden.
Pet: Stop kritikken af islam
Var det ikke i 2009, at PET`s chef, Jakob Scharf udtalte:
- Stop kritikken af islam - tøjl ytringsfriheden

Er det PET`s opgave at sætte den politiske dagsorden?

De vender det danske samfund ryggen
Åbenbart er det et stigende antal af unge, der vender det danske samfund ryggen. Selvfølgelig skal vi igen passe på ikke, at generalisere. For mange stormer frem i uddannelsessystemet. Men Yahya Hassan har i den grad påvist at der er alvorlige problemer. Og det handler ikke kun om religiøsitet, kedsomhed og manglende uddannelse. Det handler også om stigende ulighed.
80 unge danskere har kæmpet i den syriske borgerkrig, mindst syv har mistet livet. Og PET advarer mod, at de unge har fået en militær uddannelse, og kanudgøre en fare for samfundet.
De forskellige bandeorganisationer har let ved at rekruttere nye unge til deres kriminalitet.

I bunden af samfundet
Yahya Hassan har ret, når han siger, at der findes miljøer i bunden af det danske samfund, som er helt normløse. De findes både i Århus og på Nørrebro. Det er afgørende, at man finder disse børn.
Tænk, hver dag svigtes tusindvis af minoritetsbørn både af deres forældre og det omgivende samfund.

Næsten halvdelen uden uddannelse
Blandt 25 årige ikke - vestlige indvandrere er hele 44 pct. hverken i beskæftigelse eller under uddannelse. Det er næsten tre gange så meget som blandt deres jævnaldrende med dansk oprindelse, hvor andelen er 16 pct. Det er især blandt de mandelige, hvor problemet består. De kvindelige nærmer sig de jævnaldrende danskes andel.
En af årsagerne er sikkert manglende opbakning og forståelse fra forældrenes side.

Der er en klar overrepræsentation af indvandrere og efterkommere på kontanthjælp. Mange er ikke medlem af en A - kasse, så de er overladt til diverse overførselsindkomster.

I perioden fra 2005 - 2008 afbrød 43 pct. af mændene og 35 pct. af kvinderne en påbegyndt bacheloruddannelse.

Er vi for tolerante?
Samtidig afslører en ny Gallup - undersøgelse, at vi i det danske samfund er for tolerante over for der herboende muslimer. Det handler om frikadelle - krigen, juletræsballader m.m.
En undersøgelse som Gallup har foretaget for Berlingske viser at en tredjedel af danskerne er af den mening, at vi er for tolerante.
Og dette bliver så straks opfattet som racisme. Men er det ikke bare en fastholdelse af danske værdier?

Kan de ikke selv rydde op?
Men beboerne i de såkaldte udsatte boligområder kan de ikke selv rydde op blandt deres egne? For dem, der snyder og svindler med systemet, arbejder sort, får førtidspension uden at være syge m.m, ødelægger det for dem, der opfører sig ordentligt. Dårlig opførsel påvirker os, danskere i en negativ retning. Måske er det denne passivitet, der er værst?

Dyder som personlig ansvar, flid og selvdisciplin er ikke negativ. Og værtssamfundet er ikke kun negativt. men det er åbenbart svært at ændre kultur - normer og værdier, samt adfærdsmønstre.

Er de en forfulgt minoritet?
Vi ser fra tid til anden, at muslimer kalder os for intolerant, og at det danske samfund ikke tager nok hensyn til dem. Det sker samtidig med at folk med en anden etnisk baggrund end dansk (for at være korrekt) får ødelagt deres valgplakater. Men det er næppe etnisk danskere, der gør dette. Hvorfor optræder man så ofte som en forfulgt minoritet? Der mangler i høj grad muslimske stemmer, der lovpriser Danmark.

Bogholderi - religion?
Khader er en af de få, men han bliver også foragtet af en stor del af det muslimske samfund. Khader er i høj grad tilhænger af demokratiet, mange muslimer er det ikke.
Khader kalder islam for en bogholderi - religion, hvor man skal huske at gøre det som lovene foreskriver. Følger man ikke disse regler ryger man i helvedets flammer.

Khader fortæller i sin bog, at der engang var plads til fritænkning, forskning, tolerance og fornuft i islam. Og det åbenbart kun denne fortid, der befæster Khader i at, at islam er det rette for ham. Ja han siger sågar: 

  • De sidste 500 år er det eneste den islamske kultur har bidraget med falafel, humus og shawarma. og det eneste islam producerer i dag er groft sagt terror.

Den islam, som Khader foretrækker er mere jordnær og følger mere menneskets natur end islam.

Det stille oprør
Men nogle er lige så stille ved at lave oprør. Det er pigerne. Og det er mod familien og miljøet. De er udsat for flere restriktioner end drengene. De skal tage hensyn til kærester, uddannelse, moral og etik. Derfor lever mange piger i dag et dobbeltliv. Forældrene eller brødrende må ikke vide, at de har en dansk kæreste. Men hvis man ikke gør, som de fleste, bliver man set ned på.
Allerede i folkeskolen starter det. De unge piger må ikke komme med på lejrskole. Men tag ikke fejl. Ikke alle indvandrerkvinder er undertrykte og voldsramte.

En stemme indefra
Man kan så spørge, hvorfor det skulle gå så lang tid inden der kom en stemme indefra. Husk nu på, at Yahya Hassan helere ikke var den første. Læs for eksempel Naser Khader: Bekendelser fra en kulturkristen muslim.

Chikane af en stor stemmesluger
Socialdemokratiets store stemmesluger, Yildiz Akdogan oplevede i høj grad, at hun ikke skulle stille op, da hun hængte valgplakater op. Der blev sat klistermærker op på hendes plakater: Lovgivningen tilhører Allah. Demokrati er hykleri.
Hun mener, at der er nogle, der misbruger demokratiet og forsamles med ret så rabiate holdninger. Således vil de indføre sharia siger hun. I Tingbjerg turde hun ikke, at hænge plakater op. Hun blev også i mødt med kommentarer som 

  • Bliv væk. Du er ikke ren.

Hun oplevede en masse aggressivitet.

Gider de at lytte?
Men kære læsere, hvad hjælper det hele, når dem, det drejer sig om ikke gider at lytte til Yahya Hassan eller Naser Khader, så flytter det jo ingenting.

Vi skal da lige huske andre gode titler:

  • Hasan Preisler: Brun Mands byrde (2013)
    Alan Meskovic: Ukulele - jam (2011)
    Lone Aburas: Føtexsøen (2009)
    Rushy Rashad Højbjerg: Du lovede, vi skulle hjem (2006)

www.norrebro.dk indeholder en masse artikler om integration, ulighed, udsatte boligområder, Hitzb ut tahrir, sharia, fattigdom, ytringsfrihed m.m. Brug søgefunktionen og gå ind i vores elektroniske arkiv.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16