Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Hurra - Bredere Cykelstier

Den 2. december blev Nørrebrogades skæbne beseglet. Et flertal af politikere har besluttet, at man fortsætter, hvor man slap. Heller ikke på Ydre Nørrebro har man syntes det var værd, at lave en konsekvensberegning. I løbet af 2014 vil der ske store ændringer fra Runddelen til Nørrebro Station, og en bussluse under Højbanen vil have sin virkning for detailhandelen. Og tilhængerne af en bilfri Nørrebrogade fortsætter med at kalde Nørrebro Handelsforening for utroværdig og manipulerende. Og det gør de selv om erfaringerne fra Indre Nørrebro burde få politikerne til at tænke sig om nok engang.

Super brede cykelstier
Hurra, nu kan man snart suse gennem hele Nørrebrogade på superbrede cykelstier helt fra Søerne til Nørrebro Station. Nu kan vi komme uden om ladcykler uden problemer, dem der kører to og to, eller tre og tre, og gardere os mod modkørende cyklister.
Også fortovene bliver bredere. Så kan de handlende mod betaling sætte flere stativer ud. Flere træer bliver det også til. men lad os nu se. Det sagde man også om Indre Nørrebro. Men enten er de gået ud eller aldrig plantet.

Superlange busstoppesteder
Vi får superlange busstoppesteder, og busserne vil kunne tilbagelægge turen fra Nørrebro Station til søerne, et halvt minut hurtigere.
Hele herligheden vil koste 33,5 millioner kroner.

Mange er begejstret
Og alle er begejstrede, sådan da, et flertal af politikere, diverse cykelforeninger, kommunens embedsmænd, en overvejende del af medierne og Nørrebro Lokaludvalg. Men dem, der bliver berørt, de handlende, er ikke begejstret. Det vil sige, man kan sikkert finde nogle enkelte restaurationsejere, der er begejstret. Men politikerne siger, ligesom de sagde, da de planlagde den indre del af Nørrebrogade, at ændringerne vil tiltrække masser af nye butikker.

Handelsforeningen er utroværdig og manipulerende
Dengang som nu sagde Nørrebro Handelsforening, at ændringerne vil føre til butiksdød. Man har flere gange dokumenteret denne påstand, men den er af tilhængerne og en masse medier afvist som utroværdig og manipulerende.

Atter engang har man nægtet at lave en konsekvensberegning. Man skulle så tro, at man var blevet klogere efter at første del af Nørrebrogade var blevet anlagt.
Helt tilbage fra 1988 har Nørrebro Handelsforening været skeptisk over for planerne. Ærinde - biltrafikken er fjernet fra Nørrebrogade, og det giver færre kunder. Foreningens indsigelser har ikke gjort den store forskel.

Trafikpropper forude
Med kun en vejbane i hver side, vil der ske trafikpropper, store lastbiler nødvendigvis må parkere foran butikkerne. En stor sættervogn og en skraldebil vil hurtig kunne skabe problemer. Store lastbiler kan ikke køre via sidegaderne til Nørrebrogade.

Skæbnen blev beseglet den 2. december
Skæbnen blev beseglet den 2. december. Teknik - og Miljøudvalget godkendte som ventet projektforslaget. Et flertal af politikere mener, at hele Nørrebrogade nu er blevet helstøbt. Så bliver første etape af Nørrebrogade også en succes, siger man. Men det hjælper næppe på de butikker, der allerede nu er lukket.
Nørrebro Handelsforening har siddet med i et udvalg, der skulle forberede den nye del. Men det er ikke meget, man har fået igennem. Til gengæld kan cyklisterne glæde sig endnu mere.

Længere anlægningstid
Det ser også ud til, at de handlende skal finde sig i en lidt længere anlægstid end beregnet. Først i foråret 2015 er anlægsarbejderne forbi. Så må man også håbe, at informationen til de handlende bliver bedre, end da man anlagde første del. Da var den nærmest ikke eksisterende.
Men hvad skal der ske?

Mange ændringer

  • En bussluse anlægges under Højbanen
  • Flere træer og mere grønt
  • Bredere fortove og cykelstier
  • Indsnævring af kørebanen til 3.25m
  • Hastigheden forbliver 40 km/t
  • Standsningsforbud på hele strækningen
  • Busstoppesteder bliver placeres mere jævnt
  • Der placeres busperroner for at mindske konflikter mellem cyklister og buspassagerer
  • I udvalgte sidegader etableres læssezoner til af - og pålæsning af varer
  • Signalreguleringen ud for Ægirsgaade/Skodborgsgade bliver nedlagt
    Belægningen bliver hævet i Vedbækgade

Bøde for aflæsning af varer
De handlende vil hurtig mærke ændringen, for det bliver længere at gå med paller til af og indlæsning af varer. Så må vi også håbe at transportfirmaerne bliver hurtigere til deres arbejde, således blev en vognmand idømt en bøde, fordi han var over et kvarter, om at aflæsse 8 paller varer på Nørrebro.

To meter busperroner
To steder bliver der plads til 2 meter brede busperroner. Nørrebros Runddel skal ryddes op, så det mere bliver en helhed. Projektet vedr. Mimersgade kan ikke gøres helt færdig, så længe der køres med jord fra Metro - byggepladsen. Ændringerne er også afhængig af hvad der sker med projektet Busløsning på Frederikssundsvej.

Busstoppested ud for kirkegården
Det lokale udvalg, hvor Nørrebro Handelsforening sad var ikke så heldige med deres forslag. Således skal et kommende busstoppested etableres ud for Assistens Kirkegården. Dette sker i forbindelse med en kommende Metro - station.
16 p - pladser bliver i dagtimerne inddraget til aflæsnings og pålæsningspladser.

Spøgelsesagtig atmosfære
Formålet med ændringerne på Nørrebrogade er, at fodgængere, cyklister og bustrafik opnår en mærkbar forbedring i fremkommelighed.
Fremtiden vil sikkert vise, at mange etablerede butikker vil forsvinde, mens nye cykelforretninger og cafeér vil opstå.
Allerede nu er der mange tomme butikker på Nørrebrogade. Det giver mere graffiti og skaber en spøgelsesagtig atmosfære.

Omsætningsnedgang
I tidens løb har Nørrebro Handelsforening forsøgt at råbe politikerne op m.h.t. den ødeliggende virkning planerne har for detailhandelen for Nørrebro.
Nørrebrogade - strategien er ødelæggende for handelslivet. Som formanden for Nørrebro Handelsforening, Hans Mejlshede kan dokumentere, så er hans omsætning i butikken på Nørrebrogade faldet med 30 pct. Men hans butik på Østerbrogade er steget med 30 pct. Men dette bliver også af et flertal af politikere betegnet som manipulerende og utroværdig.

Statistikker er misbrugt
Statistikker er blevet brugt af et flertal af politikere til at fremme deres egen sag. De er blevet brugt til at vildlede folk i, at butikkerne på Indre Nørrebro har det bedre end nogensinde.
En streamer - kampagne blev af tilhængere af en bilfri Nørrebrogade ødelagt, uden at politiet ville gribe ind. Kommunen misbrugte også en undersøgelse, hvor kun 15 detailhandlere medvirkede. Resultatet var givet på forhånd. Og den dag i dag henviser man til denne undersøgelse.

På Københavns Rådhus mødtes 75 detailhandlere fra Nørrebrogade, hvor de advarede mod udviklingen samtidig med at de dokumenterede omfattende omsætningsnedgang. Og skæbnens ironi har talt. En del af de fremmødte detailhandlere eksisterer ikke mere i dag. Det er krisen siger politikerne, det er ikke trafikkens skyld.

Jo demokrati har mange sider.

Her på siden er der masser af artikler om tilblivelsen af den ny Nørrebrogade og dens triste skæbne.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16