Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i December 2013

Vi skal kigge på ulovlige kortgebyrer. Vi spiser piller som aldrig før, men ikke fordi vi er mere syge. Kød kan blive ompakket fem gange, og et æbel man køber i et supermarked kan være et år gammel. Bagerne er truet, og forbrugertilliden gik ned i december. Udsalget starter allerede 27. december, bl.a. på Strøget. Mænd har sendt deres koner på juleindkøb. Måske har du fået tyvekoster i julegaver. Vi giver nogle gode råd til kunderne, når de skal bytte deres julegaver. Og så var der skam nogle der kaldte Nørrebrogades julebelysning for fattig. Det og meget mere i dette indslag.

En "Fattig" juleudsmykning
Nogle af Nørrebro - beboerne synes, at julebelysningen på Nørrebro var fattig. Som vi tidligere har beskrevet, så har Nørrebro Handelsforening brugt masser af tid på, at det i år skulle lykkes. Og kun takket være tilskud fra Nørrebro Lokaludvalg, Nørrebro Loppemarked og ekstraordinære tilskud fra Nørrebro Handelsforening er det lykkedes at skabe en hyggelig juleudsmykning på Nørrebro. Ca. en tredjedel af detailhandelen på den strækning, der havde julebelysning, bakkede op om initiativet. Denne opbakning bør forøges ret så kraftig næste år, hvis hele Nørrebrogade skal udstyres med julebelysning. Endvidere ville det være muligt at få andelsboligforeninger og ejerforeninger til at bidrage.

Tyvekoster lå under juletræet
En undersøgelse foretaget blandt 605 nordiske detailkæder viser et stort tyveri i butikker op til jul. 7 ud af 16 detailkæder, der tilsammen står for to tredjedel af dansk detailhandel, mærker øget svind i detailhandelen op til jul. Det er tale om både gaver og madvarer. Det er en stigning af elektroniske gadgets, parfume og tøj.
Nogle føler sig presset til at give en gave, de slet ikke har råd til.

Julehandel på Nettet steget med 17,3 pct.
I første halvdel af december var handelen på Nettet steget med 309 millioner kroner i forhold til sidste år. Det er en stigning på hele 17,3 pct.

Hver tredje vil bytte julegaver
Efter travlheden op til jul, kommer bytteræset. Hver tredje kunder vil bytte en eller flere gaver.

Butiksansatte får julestress
På grund af den nye lukkelov, har flere butiksansatte kun otte timers hviletid, før julestresset igen satte ind. I de otte nattetimer skal de nå at lukke butikken ned, komme hjem fra jobbet, sove, stå op og tage på arbejde igen. Arbejdsmiljøloven siger ligefrem, at grundet den udvidede åbningstid, må man indskrænke medarbejdernes hvileperiode mellem vagterne de sidste 14 dage op mod jul.
De ansatte fik derfor kun 8 timer mod normalt 11 timers hvil, som de har krav på. Flere butikker overskred også reglen om, at ansatte kun må arbejde seks dage, før de skal have en hviledag.

Fald i julehandel med tøj og sko
Alt tyder på en nedgang i salg af tøj og sko i julehandelen på 2,5 pct. Ifølge Dansk Erhverv havde branchen positive forventninger til julehandelen. Det er især online - butikkerne, der har stjålet handelen fra de fysiske butikker.
Det varme vejr har også spillet en rolle. Mange butikker har tyvstartet januar - udsalget med tilbud i julehandelen. Der sælges tøj og sko for 32 mia. kr. i december.

Kunder bliver arrige af juleshopping
Juleshoppere har nogle gange en kort lunte. Det sker, når køen bliver lidt for lang. Nogle gange blev det talt ikke så pænt til ekspedienterne. Men ekspedienterne kan gøre meget til at humøret vender. Og selv om julen er overstået, så gengiver her HK' s tips til kunder. Dem kan vi sikkert få brug for i den travle byttetid: 

  • Vent ikke til to minutter i lukketid med at få byttet dine julegaver 
  • Lad være med at tale i telefon, mens du bliver ekspederet 
  • Vær høflig og send gerne medarbejderen et smil 
  • Har du fået hjælp, så fortæl gerne, at du er glad for den service, du har modtaget 
  • Vil du klage, så gør høfligt opmærksom på fejlen 
  • Respekter kø - kulturen 
  • Har du fortrudt en vare, så læg den tilbage på plads 
  • Vil du bytte en vare, så respekter butikkens bytteregler

Mænd sender kvinder på juleindkøb
43 pct. af alle mænd får hver jul andre til at købe julegaverne på vegne af dem selv. Kun hver fjerde mand køber konsekvent selv gaverne. dette viser en undersøgelse som YouGov har foretaget for MetroExpress. Kun 11 pct. af kvinderne beder andre om at købe deres gaver.
Mænd hader at spilde deres tid gennem julekøer.

10.000 flere ansatte
Butikkerne har i den grad oprustet i kampen om kundernes gunst og tegnebog. En ud af fire butikker har øget investeringerne i salgs - og markedsføringstiltag op til jul. Samlet har juletiden betydet 10.000 flere ansatte, fortrinsvis studerende.

Lange åbningstider
Stormagasinerne har holdt åben til klokken 22 i ugerne op til jul. de skal dog holde lukket i juledagene. Men allerede anden juledag har nogle specialbutikker åbent. Januar - udsalget begynder åbenbart meget tidligt i år.

Strøg - butikkerne starter udsalg 27. december
Udsalget på Strøget starter allerede den 27. december på Strøget. Det vil sige, at udsalget smelter sammen med gavebytteriet. Det vil give usædvanlig travlhed. Strøgforeningen har 120 medlemsbutikker, og det er tredje år, man har valgt, at starte så tidligt.

Der er gang i Strøg - butikkerne
Selv om privatforbruget ikke er på vej op, er der gang i strøgbutikkerne. Internationale varemærkekæder er interesseret i at bosætte sig i hovedstaden. Store udenlandske brands fra udenlandske fonde og investorer har lejet eller købt sig ind. De gode placeringer er guld værd for investorerne. Strøgejendomme anses for ejendomme med stor lejesikkerhed.
Og prisen på Strøget - ja det er dyrere end Stockholm, Oslo og Amsterdam. Men det er billigere end Berlin, Hamburg, München, Paris og London.

Forbruger - tilliden faldt
Forbrugertilliden faldt fra 4,0 til 2,9 i december. Det er niende år i træk, at forbrugertilliden falder i december måned.

Danske 7 - Eleven er verdens bedste
Af kædens 42.900 butikker verden over, er de danske 7 - Eleven butikker blevet kåret til verdens bedste. Mysterry shoppere har været ud og give karakterer. her scorer de 196 danske butikker den højeste karakter.

Dyreste forbrugspriser i EU
Danmark har klart de dyreste forbrugspriser i EU. Prisniveauet ligger 41 pct. over gennemsnittet. Sverige ligger nr. 2 med 29 pct. over gennemsnittet. på de efterfølgende pladser ligger Luxembourg, England og Storbritannien.
Dette forhold holder i den grad liv i grænsehandelen. Man kan simpelthen købe de fleste tjenester og varer billigere syd for grænsen.
Det er dog positivt, at inflationen i Danmark holdt sig på 0,3 pct. EU - gennemsnittet lå på 1 pct.

Hver tredje julehandler syd for grænsen
En ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at hver tredje dansker styrer mod grænsen, når det årlige juleindkøb skal foretages.

Ny vækstpakke berører detailhandelen
En ny vækstpakke er bebudet. Det handler blandt andet om, at detailhandelen skal gøres mere konkurrencedygtig. Dansk Industri opfordrer regeringen til at nedsætte afgifterne.

Mange klager over offentlig transport
Stadig flere rejsende er utilfredse med den behandling de får af selskaber, der driver offentlig transport. De fleste klager retter sig mod Metroselskabet. De rejsende kan ikke finde ud af hovedstadens zoneinddeling. Selskaberne siger, at i 90 pct. af klagesagerne får de ret. Men måske var det en ide med en bedre information så man ikke får det store antal af klager. Problemet for klagerne er, at de kan risikere at skulle betale 10.000 kr. i Ankenævnet, hvis de fastholder deres ret.

Dit æble kan være et år gammel
Æbleavlere benytter avancerede metoder til at holde æblet frisk, lækker og indbydende. Folk tror, at de kun er 14 dage gammelt, men sandheden er, at de kan være et år gamle. Sprøjtegifte forlænger holdbarheden. Mange af midlerne kan dog ikke spores.

Nordsjællandsk bagerkæde konkurs
En nordsjællandsk bagerkæde har givet op, 150 ansatte fik en kedelig julegave - en fyreseddel. Konkurrencen er benhård i bagerbranchen efter at Netto og Lidl har fået brødudsalg.
Mange danskere vælger discountbutikkerne, når de skal handle brød. 300 bagerbutikker er truet. Den traditionelle bagerbutik bliver sikkert en butik med lækkerier og specialvarer af en helt anden kvalitet end den vi kan få i discountbutikkerne. Men det bliver langt færre af den.

Hvad skal vi med Facebook?
Et stigende antal danske virksomheder har profiler på de sociale medier. mange af dem ved bare ikke, hvordan de skal bruge medierne, og det forvirrer kunderne. Kun 15 pct. af virksomhederne arbejder målrettet for at afdække brugerbehovet. Langt størstedelen af de danske forbrugere har adgang til Nettet, så her ligger en masse fordele.
De sociale medier er en fantastisk mulighed for at komme i konstruktiv dialog med kunderne. Nørrebro Handelsforening har gennem flere år haft stor succes med hjemmesiden www.norrebro.dk. Her er eksempelvis kritiske kommentarer til de ting, de københavnske politikere foretager sig, som ikke er til gavn for detailhandelen. Vi beskriver også de positive tiltag, trafikforhold m.m.
En ny Facebook side, hvor vi i samarbejde med Hot Spot Nørrebro lavede en julekalender, hvor Nørrebro Handelsforening var sponsor for gavekort var en stor succes.

Kød sælges som nyt op til fem gange
Når du køber et stykke kød til aftensmaden, kan du risikere, at det har været forsøgt solgt i fire eller fem omskæringer. Eksempelvis kan det være okseterninger. De kan være solgt som bøffer et par dage før. Og det kan også være den vakumpakkede steg du så i butikken for 14 dage siden.
Det udpinte kød udgør ikke nødvendigvis en sundhedsrisiko, men kvaliteten daler for hver ny omskæring. Kødet bliver kedeligere at se på, og smagen forringes løbende. Men fremgangsmåden er ikke ulovlig.
Søndagsavisen anbefaler følgende for forbrugerne:

  1. Lugt til kødet
    Lugten afslører om dit kød er dårligt. Kødet bliver nemlig surt, når bakterierne hober sig op. 
  2. Se på farven
    Farven bliver mørkere og mere grå, når det nærmere sig udløb. Kødet er dog ikke nødvendigvis blevet dårligt, men lad det indgå i helhedsvurderingen af kødet. 
  3. Tjek for slim
    Slimede overflader er en sikker indikator - smid kødet ud.

Flere kunder køber på klods
Et stigende antal danskere køber på klods under devisen, Køb nu - betal senere. Ja hele 600.000 danskere har benyttet sig af denne betalingsform. Men eksperter advarer mod denne betalingsform, det er som, at lægge snubletråd ud for sig selv. Man kommer til at befinde sig på et skråplan. Enhedslisten mener, at denne betalingsform skal forbydes, mens Liberal Alliance mener, at man overhovedet ikke skal lovgive på dette område.

Nets skal sænke gebyrer
Nets skal sænke sine gebyrer for køb med Dankort på Nettet. Det har Konkurrenceankenævnet afgjort. Men Nets vil ikke rette sig ind efter dette. De anker afgørelsen.
Hvis Nets ikke får medhold i næste retsinstans må de ud og finde 30 - 50 millioner kr. et andet sted.

Det kniber stadig for Emmerys
Mens det går strålende for Lagkagehuset, så har Emmerys stadig svært ved at komme sig over deres betalingsstandsning, der for to år siden var ved at tage livet af bagerkæden. Der er stadig røde tal i kæden med 24 butikker.

Svensk fond køber Joe & The Juice
Den svenske kapitalkæde Valedo partners har købt Joe and The Juice. Nu er banen kridtet for at gå ind på det amerikanske marked. I Danmark har kædet 52 butikker. Der er etableret butikker i London, Hamburg, Oslo og Stockholm. Omsætningen var i 2012/2013 på 145 millioner kroner. Man regner næste år med en omsætning på 200 millioner kroner.

Overlever Kiwi?
Prognoser spår discountkæden Kiwi en dyster fremtid. Ifølge Retail Institute Scandinavia kommer discountkæden til at kæmpe for overlevelse. Den hårde konkurrence betyder, at den svageste af de ialt seks discountkæder på det danske marked må lade livet. I fjor havde kæden tabt 100 mio. kr. på driften. Men Kiwi vil ikke opgive. Det er NorgesGruppen, der ejer kæden, og her vil man åbne nye butikker.

Overlever supermarkeder?
Supermarkeder som vi kender i dag, kan om to år være en saga blot. Det skyldes onlinehandel. Udviklingen er i gang i England og vil også snart nå Danmark.

Dårlige betalere skylder 16 milliarder
Dårlige betalers gæld vokser og det bekymrer erhvervslivet. I årets første aeka måneder er den samlede gæld i RKI' s register over dårlige betalere steget fra 15,7 til 16,6 milliarder kroner. Især stigningen i boligejernes misligholdte gæld til realkreditselskaber er bekymrende. Alene her er stigningen 36 pct.
Antallet af konkurser er stadig foruroligende højt.

Vi er på piller - som aldrig før
I løbet af de seneste 10 år er vores pilleforbrug steget med 50 pct. Men vi er faktisk ikke mere syg end før. Det er bare Medicinalindustrien, der er blevet bedre til at markedsføre pillerne. Det er for eksempel kolesterolsænkende medicin, der indtages. Muligvis er det spild af penge, og medicinen kan have bivirkninger for muskler, sener, nerver og lever.

I den forbindelse er forbrugerstyrelsens direktør fremme med kommentarer omkring liberalisering af bogmarkedet som en succes, derfor mener hun også, at det samme skal ske for apotekerne. Man kan så diskutere om bogbranchen er af samme mening.

Apotekerne er i dag underlagt nogle ret så stive regler. Hvis disse regler blev ophævet, så kunne vi få et mere serviceorienteret apoteker - væsen.

Flere konkurser
I oktober lukkede der 524 virksomheder som følge af konkurs. Det er 12 pct. flere end i oktober 2012. Det er især mindre virksomheder inden for handel og transport, som er ramt. Men det er også en stigning blandt virksomheder i hovedstaden inden for erhvervsservice.

Bøde for at afsløre butikstyve
Pas på hvad du gør. En rumænsk tyvebande var på plyndringstogt i hans butik med fiskeudstyr i Nakskov. Men nu er butiksejeren blevet præsenteret for en bøde på 5.000 kr for overtrædelse af persondataloven. Tyvene slap med en bøde på 2.000 kr. Han havde filmet togtet og bilens nummerplade og vist optagelserne til Ekstra Bladet. Tyvene, der hverken havde arbejds - eller opholdstilladelse i Danmark blev løsladt efter, at have betalt bøden.

Elgiganter kæmper
Elgiganten stormer frem, Expert tager kampen op og vil åbne nye butikker, og Fona har fornyelig besluttet at 500 medarbejdere skulle gå ned i løn. Fona har røde tal og et underskud på 20 millioner kroner.
Elgiganten har de seneste fem år fordoblet omsætningen i Danmark. Den engelsk - ejede kæder har planer om, at forøge antallet på de 29 butikker som de har i Danmark. Expert - kæden ejer også Punkt 1. Den norsk ejede kæde vil tage kampen op mod Elgiganten. de sidste tre år har kæden dog givet millionunderskud.

Ulovlige kortgebyrer
Konkurrence - og Forbrugerstyrelsen har givet 22 påbud. Det er tale om tilsidesættelse af lovgivningen og opkrævning af gebyrer, når kunden betaler med Visa Electron eller Maestro. Værst stod det til med Politikens Boghal, der forlangte et gebyr på kr. 7,25.

Supermarked - tilfredshed
Søndagsavisen har gennemført en supermarked - undersøgelse. Den viser, at Lidl giver mest kvalitet for pengene og Irma giver den bedste service. Netto og Fakta får bundkarakterer på tre ud af fire parametre. Skal vi kigge lidt på undersøgelsen i enkeltheder:

  • Butikkens udvalg:
    1. Bilka: 97 pct.
    2. Føtex 95 pct.
    3. Kvickly 93 pct.
  • Bund:
    Irma 78 pct.
    Netto 75 pct.
    Fakta 60 pct.
  • Butikkens service - niveau:
    1. Irma 92 pct.
    2. Føtex 96 pct.
    3. Super Best 75 pct.
  • Bund:
    Lidl 53 pct.
    Fakta 45 pct.
    Netto 38 pct.
  • Kvalitet for pengene
    1. Lidl 87 pct.
    2. Rema 1000 84 pct.
    3. Irma 83 pct.
  • Bund:
    Føtex 66 pct.
    Kvickly 66 pct.
    Super Best 64 pct.
  • Samlet Indkøbsoplevelse:
    1. Irma 91 pct.
    2. Bilka 81 pct.
    3. Super Best 80 pct.
  • Bund:
    Rema 1000 74 pct.
    Netto 51 pct.
    Fata 47 pct.

I oktober foretog Søndagsavisen en anden konkurrence. Den gik på, at man skulle udvælge en af kædens egne produkter. Efter 10 ugers test kunne Føtex så kalde sig Danmarks Bedste Supermarked foran Netto og Rema 1000. Vi venter så spændt på den næste test.

og sådan kunne vi blive ved med at fortælle om, hvad der sker ude i detailhandelen. Vi vender frygtelig tilbage med vores klumme i januar.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16