Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

På de Københavnske Cykelstier

Engelsk trafikekspert mener, at en paryk er lige så sikker som en cykelhjelm. Tophastigheden på den nye bycykel er på 21 km/t. Og så kan du bruge Rejsekortet til denne. Mordtrusler stopper cykelsti gennem Christiania. Det er politisk ukorrekt, at tale om dårlig cykelkultur i København. Cykelborgmesteren mener, at brede cykelstier hjælper på dette. Måske bremser dette også cyklister på fortove og fodgængerovergange. Fuck - fingeren bliver flittig brugt på cykelstien. Følg den spændende beretning fra de københavnske cykelstier.

Vi er igen på cykelstien
Det er længe siden, vi har beskæftiget os med, hvad der sker på de københavnske cykelstier. Og det kan godt være, at den cyklende redaktør kommer til at gentage sig. For cykelkulruren er aldeles ikke er blevet bedre. Nu hvor Københavns Kommune havde penge til overs og delte rundhåndet ud af midlerne kunne de godt have anvendt et minimum af dette beløb til en adfærdskampagne. Forslaget stiller vi gerne en gang til, og den skal bruges til at adfærdsregulere både 

  • bilister 
  • cyklister 
  • fodgængere

Disse tre parter har det ikke godt indbyrdes. Egoismen er i den grad fremherskende inden for de tre kategorier.

36 pct. cykler på arbejde
Jo, undertegnede er en lille del af de 36 pct. af københavnerne, der i dag cykler på arbejde. Målet er 50 pct. Og masser af penge er sat i spil for at opnå dette resultat.
Det er ikke lige let for en jyde pludselig at skulle agere i den københavnske cykelkultur. Det er politisk ukorrekt, at sige, at en del cyklister cykler aldeles råddent. Og ikke alle fodgængere, særlig turister har fundet ud af, at der skal gås på fortove. Derfor kan en cykeltur i det københavnske godt udvikle sig til en sjov oplevelse.

En farefuld tur til Bispebjerg
Undertegnede var på en tur ud til Bispebjerg ved at blive jordet to gange af en højresvingende bilist, der ikke havde set vedkommende. Jeg havde grønt lys begge gange. En Taxa holdt og spærrede, så vi måtte ude på kørebanen for at komme forbi.
På visse steder på turen føles det som om, at cykelstien her kun er en tiendedel af luksusruten på Nørrebro.

Ja det var lige før, at man to gange blev ofre for en højresvingende bil. Den ene var en Taxa, og den anden bilist snakkede i mobil. Ingen af køretøjerne var lastbiler.
130 storbyer er nu gået sammen for at lægge pres på EU for at få mere sikre lastbiler på vejene. I 2013 mistede vi 8 danskere i højresvingsulykker.
Lastbiler kunne indrettes med lave forruder, større sidevinduer og en skærm, som forhindrer cyklister og fodgængere i at komme ind under hjulet ved sammenstød.

Kig en ekstra gang ved Nørrebros Runddel
Ved Nørrebros Runddel skal cyklister mod Østerbro kigge en ekstra gang til højre. For taxaer og busser kører rask væk over for rødt. Så kør ikke for tidlig frem, når det er grønt. Du kan risikere at blive torpederet.

Problemer ved Vibenhus Runddel
Vibenhus Runddel er netop blevet renoveret, udbedret, forbedret eller hvilket udtryk man nu skal bruge. Man skal som cyklist lige vende sig til det nye lysanlæg med adskillige lys.
Måske er man ikke helt færdig med renoveringen. Men når man er ude i selve krydset, så mangler der noget markering, en slags adskillelse.
Og inden man kører ind i krydset så skal cyklisterne fra cykelstien følge den blå markering, men den er der mange bilister, der er lige glade med. Så må cyklisterne igen ud på kørebanen. Og her er det absolut farligt at være.

Man er ikke alene
På cykelstien er der mange, der mister koncentrationen, når de skal checke I - pad, mobil m.m. Tænk hvis man går glip af noget. Dette betyder ofte at cyklisten bevæger sig over på den anden side af cykelstien.

Mange tror, at de er ene på cykelstien. Når de for eksempel skal dreje til venstre, så sker det uden markering af nogen art. Og det er farligt, når man så i det samme lægger an til overhaling.
To og to ved siden af hinanden betragter mange som noget, der er helt naturligt. Ja det kan det godt være på super - cykelstien på Nørrebrogade, men ikke på de almindelige cykelstier rundt omkring i København. De bliver ofte fornærmet, når man vil overhale.

Problemer ved bussen
Vi har så igen problemet med buspassagerer contra cyklister. Hovedreglen er, at cyklister skal holde tilbage, hvis der et almindeligt busstoppested og bussen allerede holder for at af - og pålæsse passagerer. Er der tale om en perron, hvor buspassagerne kan vente, skal der ikke holdes tilbage. Men på Nørrebrogade skal du forvente, at buspassager løber på cykelstien for at nå bussen.

Pas på - Spøgelsescyklist!
På Indre Nørrebro er cykelstierne så brede, at nogle cyklister har misforstået situationen. Her kan du godt møde modkørende cyklister. Det er ikke så farligt som begrebet, Spøgelsesbilist, men det er noget i den retning.

I en egen verden
Fuck - fingeren er stadig flittig brugt, når man selv bruger cykelklokken for at komme forbi. Det sker dog ofte, at de ikke hører klokken, for de har et sæt hovedtelefoner på, som er tilkoblet mobiltelefonen. De befinder sig i deres egen verden, og gider ikke at høre brok fra andre.
Men det er som om, at vi cyklister er fredet, undtagen de par gange om året, hvor politiet går på fangst efter netop cyklister.

Konflikter på fortovet
Undertegnede har en veninde, som ikke vil flytte sig for cyklister på fortove og andre steder, hvor cyklister ikke burde befinde sig. Hun kommer ofte til at bruge skulderen, og det har ofte resulteret i alvorlige konflikter.

Det går ikke godt - hele tiden
For cyklisternes egen skyld burde der gribes ind. Det bliver ikke ved med at gå godt. Og den kampagne vi foreslår, skal selvfølgelig også gælde bilister og fodgængere.
Bilister har fået skærpet straffen, når de kører over for rødt eller taler i telefon under kørsel. Dette gælder åbenbart ikke for cyklister.

Halvdelen synes, at medcyklister kører råddent
YouGov har for Metroexpres lavet en undersøgelse, der viser, at halvdelen af københavnerne mener, at deres cyklende medborgere i høj grad eller i meget høj grad kører uforsvarligt.

Brede cykelstier hjælper på Cykelkulturen!!!!
I Cyklistforbundet mener man, at det især er en mindre gruppe, som skaber utryghed i trafikken. De mener, at København overordnet er en sikker by, at være cyklist.
Og hold da op den nye cykelborgmester, Mogens Kabel har sandelig bebudet adfærdskampagner og bredere cykelstier. Han mener, at den dårlige cykelmoral skyldes kapaticitetsproblemer. Det vil skabe bedre cykelkultur med brede cykelstier, mener han.

Politisk ukorrekt
Gad så godt nok vide, om bredere cykelstier også holder cyklister væk fra fortove og fodgængerovergange og får dem til at markere. Måske får bredere cykelstier dem også til at holde for rødt, køre mod ensretningen og checke i - pad, mobil m.m. under cykelturen.
I København er det politisk ukorrekt at tale om cyklisternes dårlige cykelkultur.

Københavnerne kører længere
Skal du køre rundt i København i øjeblikket, må du være indstillet på, at køre slalom. Der et utal af byggepladser. Men det er næsten værre, at være bilist i øjeblikket. Derfor er mange sprunget over på jernhesten. Måske er det derfor, at noget så fint som Copenhagenize Design Company kunne fortælle, at antallet af kørte kilometer på cykel er steget i København.

I 2012 kørte man pr. tur 3,2 kilometer. Dette tal var året efter steget til 4,2 kilometer. Man tilskriver dette forhold metrorådet og de brede cykelstier på Nørrebrogade. Byplanlæggerne er glade for den udvikling, og håber så, at København bliver valgt til Årets Cykelby foran Amsterdam. Og så er man såmænd lige glad med at butikkerne på Nørrebrogade lukker. For uanset, hvad man foretager sig her i verden, så har det konsekvenser.

Mordtrusler stopper cykelsti gennem Christiania
Nu kan vi snart cykle gennem en super - cykelsti gennem Christiania. Eller kan vi? For de medarbejder, der arbejder med den, har modtaget dødstrusler. Og så bliver det sikkert ikke til noget. Tænk, hvis det samme var sket på Nørrebrogade. Nåh ja, Kommunen sparer 20 millioner kroner. De kunne så bruges til den Adfærds - kampagne, som vi har efterlyst et par gange.

Du kan betale med Rejsekort
Har du ikke din egen cykel, kan du 20 forskellige steder i København leje De nye Bycykler. I øjeblikket er der hele 250 cykler. Tallet vil stige efter sommerferien. Men hvorfor nu det, da er de fleste turister taget hjem!
Du kan betale med rejsekort eller kreditkort. Prisen er 25 øre for en time. Man kan også tegne et abonnent på 70 kr. om måneden. Så koster cyklen kun 6 kr. i timen.

Tophastigheden er 21 km/t
Cyklen kaldes Svanen og en el - cykel på 18,5 kilo. Men så får du også en monteret tabletcomputer med interaktivt bykort. Den har specialudviklet digitallås, justerbart sæde og et meget blændende lys.
Du kan hurtig komme op i fart. Men det er lidt snyd, for det er en el - motor. Der er mere sport i det, når man får sit eget hvide lyn op i fart.
Nu viser det sig da også at det er en spærre på den kommunale cykel. Tophastigheden kan ikke blive højere end 21 km/timen. Men der er ikke meget affjedring på, eller også skyldes det hjulene som er af massivt gummi, at det er en absolut rystende oplevelse, at køre på brosten.

En amerikansk cykel
Men hvorfor troede undertegnede lige, at dette var en dansk udviklet cykel? nej, den er udviklet af studerende på det tekniske universitet i Boston. Tænk batterierne bliver ladet op, når du kører ned ad Valby bakke.
Cyklen giver dig også de sidste nye trafikmeldinger, eller snarere den indbyggede computer giver dig sidste nyt. Og så foreslår den dig alternative ruter.

Brug paryk i stedet for cykelhjelm
Og så har en såkaldt cykelekspert fundet ud af, at man måske skulle cykle med paryk i stedet for cykelhjelm. Det er Den Korte Avis, der fortæller, at trafikpsykologen Ian Walker som udstyret med computer og sensor, målte den afstand, som bilister holdt til ham. Han blev overhalet af 2.500 bilister. Undervejs blev han ramt af både en lastbil og en bus.
Halvdelen af tiden var han iført cykelhjelm og halvdelen af tiden var han barhovedet. Hans afstandsmåler viste, at bilerne kørte tættere på, når han havde cykelhjelm på. I sit forsøg tog han også paryk på og prøvede på, at virke feminint. Det bevirkede, at bilisterne holdt 14 cm større afstand til ham. Så måske skulle man få fat i en sådan.

Risikoen reduceret med 33 pct.
Herhjemme har man fundet ud af, at cykelhjelme måske er gode nok, men måske ikke reducere risikoen for skader så meget, som man tidligere har vurderet. Ja man har beregnet, at riskoen bliver reduceret med 33 pct. Men de beskytter åbenbart bedre mod de alvorlige skader end de mindre alvorlige skader.

Her på siden følger vi cyklisterne i København. Det har vi gjort gennem mange artikler efterhånden


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16