Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nye Eventyr på Cykelstien – September 2014

Cyklister i København er landets mest hensynsfulde trafikanter. I Cyklistforbundet mener man dog kun at det er galt med de få. Og så får vi at vide, at cyklister også shopper. Butikker på Nørrebrogade skal bare lige omstille sig. Overborgmesteren mener, at christianitternes holdning til en cykelsti er præget af snæversynet egoisme. Men er det nu rigtigt? Så får vi en cykeltyv til at give gode tips. Ja politikere i København er ikke imponeret af politiets indsats i at efterforske cykeltyveri. 71.000 cykler bliver stjålet hvert år. Og så skal vi cykle mere.

Har du vidner?
Velkommen til vores nyeste udgave af eventyr på og omkring cykelstien. Her oplever man altid noget. Således forsøgte en bilist at klippe undertegnede. Han kendte åbenbart ikke sin vigepligt. Jeg tænkte på, om jeg skulle hamre mine ben ind i siden på bilen. Men det er selvtægt, siger en betjent, som jeg kender. Men han overholdt ikke sin vigepligt? 

  • Har du vidner?

Ja sådan sluttede denne sag.

Ikke voldsom imponeret over Politiet
Københavns Kommune er ikke voldsom imponeret over politiets indsats, når det gælder cykeltyverier. Derfor vil overborgmesteren tage en snak med Københavns Politidirektør. Politiet indrømmer, at de ikke efterforsker cykeltyverier. Og dette passer ikke lige sammen med politikernes strategi med, at flere københavnere skal bruge cyklen. Men i København har cykeltyve frit lejde.

Der stjæles 71.000 cykler om året
At få stjålet en cykel er ubehageligt og besværligt. At få stjålet to cykler og et fordæk i familien er endnu mere besværligt.

Hvert år stjæles der ca. 71.000 cykler. Man er lidt uenig om antallet. Mange orker ikke engang, at anmelde det. Men i 2012 blev der i hvert fald anmeldt 68.451 stjålne cykler i Danmark.

Gode tips af en cykeltyv
Men Metroxpress har talt med en cykeltyv. Han har stjålet 2.000 cykler på 10 år uden at blive snuppet.

Tyven fortæller, at folk køber dyre cykler med en billig lås. Det kræver bare en minboltsaks for at klippe den over. Et gammelt trick er at knække støttebenet af en cykel og skrue det rundt om en wirelås til den knækker. De billige Abus – låse, hvor der er stof rundt om, er nemme at åbne med en torskerognsnøgle fra en almindelig dåse torskerogn. Cykeltyven giver nogle gode tips: 

  • Selv om det står på låsen, at den er sikkerhedsgodkendt, så er den alligevel nem at stjæle 
  • Almindelig lås sammen med en tyk kædelås er fint 
  • Bøjlelås er det allerbedste 
  • En gemt cykel er let at stjæle 
  • En cykel skal stilles der, hvor det er mest trafikeret

En cykelsti gennem Christiania
Bølgerne går højt omkring cykelstien gennem Christiania. Her har det både været trusler, overfald og meget mere. Uha, Uha. Det sjove er, at mange udtaler sig uden at kende til forholdene. Men sådan er det vel hele riden. Denne sides redaktør har taget en tur på denne cykelsti, og indrømmet. Det er ikke helt let at cykle på denne sti. For her gælder der åbenbart helt specielle regler. Folk vader ud og ind på denne cykelsti. Her løber mange hunde, som åbenbart heller ikke kender reglerne. Christiania – cykler med byggematerialer og børnehaver på tur færdes også på denne sti, som bestemt ikke egner sig som en spurt – strækning.

Snæversynet egoisme
Overborgmesteren har skrevet et vredt brev til christianitterne. Han mener, at de vil holde de københavnske cyklister ude. Han fortæller, at 200 – 300 meter af stien skal føres gennem Christiania. Der skal anlægges to små broer og fjernes et skur: 

  • Christianiacyklens hjemland vil ikke finde løsninger. De vil bevare voldgraven om Christiania og forhindre, at en familie fra brokvartererne en sommerdag kan pakke cyklen og køre ud på Amager Fælled over Knippelsbro og gennem den stærkt trafikerede Torvegade.

Overborgmester Frank Jensen mener, at christianitternes holdning er udtryk for snæversynet egoisme.

Christiania kan ikke isolere sig
Ja cykelstien skulle have færdig her til sommer, men entreprenøren turde ikke at fortsætte arbejdet. En ny entreprenør, der skal arbejde under politibeskyttelse, skal nu findes. Frank Jensen slutter sit brev: 

  • Christiania kan ikke isolere sig og vende byen og københavnerne ryggen.

Måske handler slaget slet ikke om cykelstien, men et slag om bystyret og Fristaden. Der er to forskellige måder at opfatte tilværelsen på.

Begyndere skal ikke starte her
Begyndere på cykelstien skal nok ikke begynde på Christiania. Det er langt værre her end langs søerne, hvor der er også er begrænset plads, og hvor du skal dele med fodgængere.

Vi talte om en farlig cykelvej. Kører man på cykel i Indre By, skal man lige tage sig i agt for turister og fodgængere omkring Nørreport Station. Her er der ofte kaos. Og her er almindelige regler sat ud af spil.

Cykelservice til 1,2 millioner kr.
Københavns Kommune har foretaget en såkaldt cykelservice – events til 1,2 millioner kroner. Det sker under devisen, at flere skal op på cyklen. Men er det ikke konkurrenceforvridende. Cykelhandlerene, og dem er der mange af på Nørrebrogade skal både betale moms og løn til sine medarbejdere. Var det ikke bedre, at kommunen fik lappet de store huller, der er på cykelstien, eller at de får lagt diverse plader på cykelstien på en ordentlig måde, så undgår man jo skader på cyklen.

Cyklister shopper også
I bladet Cyklister gør redaktøren opmærksom på, at cyklister også shopper. Samtidig får man, at vide at ikke alle handelsdrivende har forstået det. Undersøgelser viser, at cyklende shopper ca. lige så meget som kunder i bil. Og videre nævnes der, at cyklister er værre til at impulskøbe og hænge ud på fortovsrestauranter.
I bladet kan man nemlig læse, at cyklister med indkomst over 600.000 kr. er dem, der cykler mest. De cykler dobbelt så meget som dem, der kun tjener mellem 100.000 – 200.000 kr. Man konkludere så derfor, at det ikke er dårlig økonomi, der bremser købetrangen hos cyklisterne.

Den enes død er den andens brød
På Nørrebrogade oplever man nu ikke så tit, cyklister med store cykeltasker, men det er der også en forklaring på. Cyklister køber nemlig mindre ad gangen, men hyppigere ad gangen. De hopper nemlig af cyklen, når de ser et godt tilbud eller bliver lækkersulten. Men den enkelte butiksejer kan sagtens have grund til at bekymre sig for sin indtjening, når cykelstierne bliver bredere og p – pladserne færre. For sommerkjoler, softice og franske oste sælger uden tvivl bedre i bilfri zoner end køleskabe gør. Og som bladet Cyklister så rigtig siger: 

  • Den ens død er den andens brød.

Så kære butiksejere på Nørrebrogade, der er håb endnu. I skal bare rette jer ind efter cyklisternes behov. Så ved I det.

Manglende omtanke hos de få!
Under overskriften Cyklister kører råddent – eller gør de? skriver landsformand i Cyklistforbundet en leder. Hun fortæller, at forbundet i juni fik 2,3 millioner kroner til et stort adfærdsprojekt, som skal kortlægge, hvilke cyklister, der står bag den dårlige adfærd, hvad de gør – og hvorfor de gør det. Og som landsformanden rigtig fastslår:

  • Manglende omtanke hos de få, skal ikke have lov til at tage cykelglæde fra de mange.

Cyklister – Landets mest hensynsfulde trafikanter
Og når vi nu er ved det emne, så har Gallup lavet en undersøgelse for Gjensidige Forsikring. Denne undersøgelse viser, at de 81 pct. af de adspurgte mener, at cyklisterne ikke er gode til at overholde færdselsloven. De københavnske cyklister blev for kort tid siden udnævnt til Landets mest hensynsfulde trafikanter. Når man spørger cyklister selv, så mener de, at de selv overholder færdselsloven. Manglende tegngivning på cykelstien fører til ifølge Danmarks Statistik til de fleste uheld på cykelstien.

Se, at få ryddet op
Politikerne taler så meget, om at vi skal have flere cykel p – pladser, men var det ikke en ide først at få ryddet op. Mange cykler der står og ligger diverse steder i hovedstaden bliver aldrig brugt. Hvad med at lave en mærkeordning og så samle dem ind?

Dette var de nyeste eventyr på cykelstien. Vi vender frygtelig tilbage. Hvis du vil læse mere, så gå ind i vores elektroniske arkiv. Her har vi masser af ældre eventyr på Cykelstien. Brug søgefunktionen.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16