Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Vi er så flinke – på Cykelstien

Vidste du, at cykeltyveri ikke skal anmeldes til politiet. Du skal registrere, at din cykel er stjålet på borger.dk. Vi giver vigtig viden, så du kan begå dig på cykelstien. Bycyklen er åbenbart ikke lagt i mølposen alligevel. Alle tolker færdselsloven til egen fordel. Og pas på – 75 pct. af trafikanterne i København har mødt aggressive cyklister. Jo der er skam plads til forbedringer af den københavnske cykelkultur. Du må bare ikke sige det højt. Det er upopulært. Man laver masser af statistikker om alt på cykelstien. Også cykelulykker. Men man glemmer, at 95 pct. af disse aldrig registreres.

Opfører de sig pænt?
De københavnske cyklister er irriterende og kører ulovligt. Men ellers opfører de sig pænt, siger man i Københavns Kommune. Men ellers er vi blevet mere trygge på cykelstuen. Når undertegnede siger vi, er det jo fordi, at denne sides redaktør er en ivrig cyklist.

95 pct. af ulykkerne bliver ikke registreret
Mens der i 2008 kun var 51 pct., der følte sig trygge på cykelstien, så var dette tal i 2012 steget til hele 76 pct. I 1996 var der 252, der kom alvorlig til skade. I 2012 var dette tal faldet til 102.

Men inden vi nu jubler over dette tal, så må vi lige påpege, at 95 pct. af ulykkerne på cykelstien overhovedet ikke registreres. Politiet bruger også efter politireformen mindre tid på cykelulykker.

Der er plads til forbedring
Cyklistforbundet har fundet ud af, at flere er blevet bedre til at give tegn. Og det er da også godt at trygheden er stigende. Men inden vi nu går i selvsving så vil den gamle redaktør dog lige give udtryk for, at der så sandelig er plads til forbedring.

61 overtrædelser på tre minutter
På vores Facebook har vi lagt en video, som Metroexpres har lavet. Her kan du se 61 overtrædelser på tre minutter. De er så observeret over en strækning på 21 kilometer efter en køretur på halvanden time i København.

75 pct. har oplevet aggressive cyklister
Cyklister kan være meget aggressive og gå amok. Næsten 75 pct. af trafikanterne, både bilister, fodgængere og andre cyklister har været udsat for vrede fra cyklister i København: 

  • 60 pct. har oplevet tilråb 
  • 40 pct. har fået fingeren 
  • 11 pct. har modtaget trusler 
  • 14 pct. har oplevet, at der er blevet slået eller sparket på deres køretøj

Så er det nogle kloge politikere, der har sagt, at bare cykelstierne var brede nok, så ville cyklister ikke væres så aggressive. Måske er det derfor, de bruger fortove og fodgængerovergange?

Gode råd til en nybegynder
Hvis du er nybegynder på cykelstien i København, så skal du være indstillet på det værste. Du skal være indstillet på tilråb, hvis du forsøger at overholde færdselsreglerne, for det er ikke helt så normalt som du tror.

Når tre veninder cykler sammen skal du være indstillet på, at få fingeren, når du pænt har brugt klokken som tegn på, at du gerne vil overhale.

Når man skal overhale er det heller ikke normalt, at man ser sig tilbage. Og skal en anden cyklist svinge til venstre, fordi man vil skyde en genvej, så er det ikke altid man viser tegn. Pludselig trækker man ud. Sørg derfor at få justeret dine håndbremser, får du får i den grad brug for dem.

IPad og hvad de tekniske instrumenter ellers hedder har en stor betydning på cykelstien. For alt imens man cykler, skal man også lige taste og snakke. Så behøver man ikke at holde så meget øje med sine medtrafikanter.

Ikke let at holde balancen
Og så er det faktisk ikke altid let at holde balancen, når du bliver påkørt bagfra. Det oplevede undertegnende i en uge, hvor jeg var udsat for tre mindre eller større uheld på cykelstien.

Alle tolker færdselsloven til egen fordel
Og det er så sandelig ikke kun de andre cyklister. Fodgængere og bilister forsøger hver især og tolke færdselsloven til deres fordel.

Skal du af med din cykel, ja så søger du som regel forgæves efter cykelparkering. Tag cyklen med op i stuen til dem, som du skal besøge. For cykeltyveri bliver lige som så meget andet ikke prioriteret ret højt hos politiet. Derfor skal du nok heller ikke investere i en dyr cykel.

Jo, København er den hovedstad, hvor flest cykler på job. Politikerne på Rådhuset er af den mening at blandt dem der skal på arbejde eller i uddannelsesinstitution, så skal halvdelen cykle. Man er hvis nok kommet op på 45 pct. i København.

Nu er man så gået i gang med pendlerne. De skal bruge de såkaldte supercykelstier. Men regeringens midler til disse slipper op i år, så det er ikke sikkert, at det bliver cykelstier hele vejen.

Titanic er ikke gået ned
Og så troede vi ellers, at politikerne havde skrinlagt bycyklen. Men det har man så åbenbart ikke alligevel. For nå taler man om lovende tilbagemeldinger fra bycykel – leverandøren. Egentlig ville man lukke, fordi cyklen ikke blev brugt nok.

Men Titanic går ikke så hurtig ned. De københavnske bycykler skal åbenbart genoplives. Lad det være sagt med det samme. Det er fin nok med disse lånecykler. Men skal de indeholde så mange ting, at de koster over ti gange så meget som denne redaktørs egen flotte cykel. Egentlig skulle leverandøren have leveret 1.860 bycykler inden 1. april. Men kun 424 var leveret. Samtidig mangler op mod 80 ladestationer.

Kommunen giver Bycyklen en ny chance
Dette ultimatum har kommunen åbenbart trukket tilbage og taget leverandøren til nåde. Prestigeprojektet er helt ærligt ved at være for latterligt. Og hvordan kan på den måde rutte med vores penge? Har man slet ikke nogle juridiske rådgivere på kommunen?

Selve cyklen har vi tidligere anmeldt her på siden. Med tablet og el – motor er den ganske enkelt for kompliceret og for tung. Det er en mærkelig slingrekurs politikerne udviser.

Vigtige ting til cykelstien
Måske skal vi lige nævne nogle nyttige tal for alle på cykelstien: 

  • Kun 28 pct. i alderen 28 til 60 år kører med cykelhjelm 
  • Du kan parkere syv cykler på samme plads som en bil 
  • 40 pct. af alle Københavns cyklister cykler i al slags vejr 
  • Det koster 1.000 kr. i bøde, hvis politiet opdager, at du snakker i håndholdt mobiltelefon mens du cykler. 
  • Lås cyklen eller få en bøde. Det står der faktisk i færdselsloven. 
  • Cykeltyveri skal du ikke anmelde til politiet. Det er nedprioriteret. Du skal gå ind på borger.dk og anmelde det. 
  • En time på cykel i rolig tempo forbrænder en stor fadøl eller en Magnum – is.

Det er bestemt ikke kedeligt på cykelstien i København. Der sker altid noget. På vores side kan du efterhånden læse ca. 40 artikler om cykelkulturen eller mangel på samme i København. Brug søgefunktionen og gå ind i vores elektroniske arkiv.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16