Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

På sporet af DSB

I øjeblikket søger DSB specialister til indkøb af tog. Vi må så håbe, at indkøbet går bedre end sidst, man forsøgte sig. I de kommende 15 år investeres der 100 milliarder kroner i bedre tog og togforbindelser. Det vil skabe blandt andet 24.000 nye arbejdspladser. 24 byer får glæde af de nye hurtigtog. Men jernbanen er også faldet tilbage i forhold til bilismen. 24 vejprojekter er blevet færdige før beregnet og er blevet 3 milliarder kroner billigere. Lige nu kører de danske tog på forældede spor og signaler. Det er meget, der skal indhentes, hvis det er den kollektive trafik, der skal satses på i fremtiden.

Specialister søges
I store annoncer efterlyser DSB erfarne specialister, der skal tænke nye tanker. Baggrunden er, at Folketinget de kommende 15 år vil investere 100 milliarder kroner i kollektiv transport. Dette skal øge væksten og mobiliteten i Danmark.

I annoncen gøres det opmærksom på, at indkøb af nye tog er et helt centralt element i indfrielsen af det politiske mål. Man har brug for de bedte inden for branchen. Ja det tør nok siges, for sidste gang, der blev købt stort ind, gik det ikke så godt.

Markante tidsbesparelser
I alt 25 byer får glæde af de nye super – lyntog. Der bliver markante tidsbesparelser, men der tages ikke specielle regionale hensyn. Fra Odense vil man kunne komme til Esbjerg på en time. Men hvis det lykkes, at integrere den lokale og regionale togtrafik i de nye superforbindelser vil det blive et godt alternativ til biltrafikken

24.000 nye arbejdspladser
Ifølge Trafikstyrelsen vil den samlede opgradering af jernbanen spare danskerne for mere end 2,6 millioner rejsetimer om året. Den tid, som vi sparer på rejsen vil så blive brugt på arbejde og fritid. Ja og så vil den nye timemodel føre til 24.000 nye arbejdspladser frem til midten af 2020erne.

Den tætte sammenhæng ved kortere rejsetid vil styrke samarbejde, konkurrenceevne og innovation i virksomheder over hele Danmark.

Det går godt med udbygningen af vejnettet
Men det er vel på tide at jernbanen følger med, for det går godt på vejene.

Herhjemme går udbygningen af vejnettet strygende. Nye store vejbyggerier gennemføres også billigere end budgetteret og hurtigere end lovet. Sådan siger Vejdirektoratet efter an evaluering af 24 større anlæg. Ud af en samlet bevilling på 18 milliarder kroner er det sparet godt tre milliarder kroner.

Kun et enkelt projekt er blevet dyrere end beregnet og kun et projekt er blevet forsinket. Anderledes er det gået med jernbanen.

Gamle anlæg og stop for elektrificeringen
Man stoppede pludselig elektrificeringen af jernbanen på halvvejen i 1990erne. Så fulgte skandalen med IC – 4 togene. Og ifølge de borgerlige partier blev DSB belønnet med yderligere 10 års monopol på togdrift i Danmark.

DSB kører på gamle skinner og et oldgammelt signalanlæg.

Kompensation for forsinkelser
Flere og flere kunder kontakter for tiden DSB for at få kompensation for, at de er blevet forsinket på deres rejser. Særligt store sporarbejder på Vestfyn har fået tallet til at gå i vejret. Kunderne skal dog også vente ekstra længe for at få deres sag behandlet. Og sporarbejderne på Fyn fortsætter hen over sommeren til og med 9. august.

Uheld på Fyn
Men Banedanmark har været uheldige på Fyn. Således er man fire gange kommet til at grave lyslederkabler over. Dertil har signal – og sporskifteproblemer ført til endnu flere forsinkelser.

Togagenter på arbejde
Men nu skal der gøres noget for at forbedre servicen. Mangelfuld information, forsinkelser og fyldte tog skal indrapporteres med det samme. Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk er ved at hverve 200 agenter, der skal holde øje med og dokumentere de rejsendes hverdagsproblemer, når de eksempelvis rejser med DSB.

DSB fortolker juraen på deres egen måde
Når man bliver snuppet i at køre uden billet i et tog, håndhæver DSB deres egen jura. Normalt er det, at DSB skal bevise, at det er vedkommende, der skal betale diverse afgifter og gebyrer, der også er i toget. Men DSB tolker loven som om, at er den skadeslidte, der skal bevise, at man ikke var i toget.

Med andre ord DSB krænker den skadeslidtes retsbevidsthed. Omfanget af sager og misbrug af andres identitet er stort og stigende. Derfor er det endnu mere vigtigt, at DSB overholder lovgivningen.

Lovende regnskab
DSB har afsluttet regnskabet for første kvartal, og egentlig ser det fornuftigt ud. Resultatet før skat er på 131 millioner kroner, som er lidt mindre end sidste år. Men DSB har fået høvlet sin gæld ned fra 10,6 milliarder kroner til 8,6 milliarder kroner. Antallet af passagerer har konstant været 46,6 millioner kunder.

Her på siden har vi en masse artikler om den kollektive trafik, om DSB og om Rejsekortet. Vi har også en masse om pendlernes problemer. Brug vores søgefunktion, og gå ind i vores elektroniske arkiv.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16