Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i november 2015

Expert satser på nyt koncept, man kan købe en servicepakke mod månedlig ydelse. Hver fjerde tøj – og skobutik er i fare for at gå konkurs. Hvor ligger Danmarks bedste shopping – center. Tre gode råd til, hvis du køber julegaven over nettet. Der er rekordvækst i e – handel. Se, hvad der bliver købt. Chefen er et røvhul og skyld i dårlig arbejdsmiljø, se undersøgelse. Er tilbudsavisen ved at dø? Få bruger mobil – betaling. Danmark er det tredje bedste land, at drive virksomhed i. Men forbrugerne ser dystert på tilværelsen. Det og meget mere her i artiklen.

Forbrugerne ser dystert på fremtiden
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden er faldet yderligere. Det er syvende måned i træk, at den er faldet. Dengang fra 5,0 i september til 3,0 i oktober. Men egntlig har danskerne grund til at være mere optimistiske. Danskerne har udsigt til den højeste reallønsvækst i seks år. Beskæftigelsen er steget mere eller mindre siden 2013. Boligmarkedet har fremgang er i fremgang de fleste steder i landet. Dansk økonomi har haft positiv BNP – vækst over de seneste otte kvartaler.

Det triste humør er også smittet af på detailsalget. Det er på samme niveau som de sidste tre måneder. Danskerne har stadig fokus på opsparing og nedbringelse af gæld.

Danmark er tredjebedst
Hvordan er vilkårene for at drive og starte en virksomhed. Ja i Danmark er den ganske god. Ifølge Verdensbanken ligger Danmark på en tredjeplads. Singapore er nummer 1 og New Zealand er nummer to.

Få bruger mobilbetaling
Søndagsavisen lavede en lille test i Bilka. På et tidsrum på 45 minutter blev resultatet:

Sådan betalte 207 kunder: 

  • Kort 138 
  • Kontanter: 67 
  • Smartphone: 2

I september var gennemsnitlig 14 betalinger via smartphone pr. butik om dagen, selv om der i nogle af butikkerne i Bilka, Netto og McDonalds ofte var tudinder af kunder gennem kasselinjen. Det er sikkert utryghed, der holder kunderne tilbage. Siden 2013 har knap tre millioner danskere downloadet en betalings – app til deres smartphone.

YouGov har spurgt 1019 danskere for Søndagsavisen, hvor ofte de har betalt med smartphone ved en kasse: 

  • Aldrig 77 pct. 
  • Mindre end 10 gange: 20 pct. 
  • Mere end 10 gange: 2 pct. 
  • Ved ikke: 1 pct.

Er tilbudsavisen ved at dø?
Post Danmark fortæller, at flere og flere husstande takker nej til tilbudsaviser. Lidt over 44 pct. af de danske husstande har aktivt valgt tilbudsaviser fra. Og jo færre aviser, der uddeles des dyrere bliver det. I Storkøbenhavn har 54 pct. valgt at sige nej.
På Frederiksberg har 67 pct. sagt nej og på Østerbro 61 pct.

Coop forudser, at om 10 år, så vil deres tilbudsaviser ikke mere komme i fysisk form. Cirka et kilo tilbudsaviser modtager vi hver uge. Dog kan der også her være store forskelle. I København modtages der langt flere aviser.

Chefen er et røvhul
En ny undersøgelse foretaget af Epinion blandt ansatte i butik, kontor og på lager, viser, at 84 pct. giver chefen skylden for et dårligt psykisk arbejdsmiljø. Måske skulle man kigge lidt på lederkvalifikationerne.

71 pct. af HK – Handels medarbejdere oplever dårligt psykisk arbejdsmiljø. En chef skal møde den enkelte ansatte, hvor de er. Tydelig og målrettet kommunikation er afgørende. Også manglende anerkendelse er et stort problem.

Der bliver skåret ned til benet i detailhandlen og der lægges hele tiden pres på de ansatte, at de skal løbe endnu hurtigere. Mange chefer presses oppefra. Målsætninger og krav skal overholdes. Det betyder, at medarbejderplejen bliver nedprioriteret.

Alt dette skaber en dårlig stemning, og det er ødelæggende for produktiviteten.

Få køber dagligvarer over Nettet
Danskerne er stadig meget tilbageholdende, når det gælder køb af dagligvare over nettet. 16 pct. af danskerne havde prøvet at klikke dagligvarer ind på nettet. Og af disse siger halvdelen, at de kun sjældent gør det. Man vil helst først se varen, inden man køber den.

Men 24 pct. af københavnerne har købt dagligvare på nettet. De største aktører er Nemlig.com, Irma.dk, superbest.dk og Osuma.

Rekordvækst i e – handlen
Dansk Erhverv forventer, at e – handelen i år når op imod 90 milliarder kr. i år. I tredje kvartal var vækstraten oppe på 17 pct. Andel af dem, der har e – handlet, som har købt den pågældende vare/service på nettet inden for det seneste år i pct:
- Billetter til teater, koncerter m.v. 69 pct. 

  • Rejseprodukter (flybilletter) 62 pct. 
  • Tøj, sports – og fritidsudstyr 58 pct. 
  • Overnatning ifm. ferie 57 pct. 
  • Møbler og husholdningsarbejde 42 pct. 
  • Nyt internet - /teleabonnement 39 pct. 
  • Elektronik mv. 30 pct. 
  • Computer hardware 30 pct. 
  • Bøger, aviser m.v. 28 pct. 
  • Musik. Film 27 pct. 
  • Andet end førnævnte 26 pct. 
  • Video – eller Computerspil 21 pct. 
  • Finansielle ydelser/aktier 19 pct. 
  • Dagligvarer 17 pct. 
  • Medicin 10 pct. (Kilde: Dansk Erhverv)

Tre gode råd, når julegaven købes på nettet
I år køber danskerne for 10 mia. via webshops. Men det er vigtigt, at have styr på de krav, som netbutikkerne vil have dig til at skrive under på, når du handler på nettet.

  1. Tjek webshoppens bytteregler
    Som forbruger har du mindst 14 dage til at fortryde et køb, når du handler på nettet. Men hvis gavemodtageren skal kunne bytte gaven efter jul, er det ikke tilstrækkelig, hvis gaven er købt i oktober, november eller for den sags skyld i starten af december.
    Du må huske, at tjekke julegavebytning. 
  2. Åbn altid pakken med det samme
    Du skal altid åbne pakken med det samme. Tænk, hvis du den 23. december opdager, at det er den forkerte vare.
    Hvis du skal reklamere for en defekt vare, er det nemmere at bevis, at den var defekt fra starten. Det kan også være, at varen under transporten er blevet behandlet lidt for hårhændet. 
  3. Tjek gyldigheden af gavekortet
    Giver du et gavekort eller et såkaldt oplevelseskort, er det vigtigt at være opmærksom på, hvor længde det har gyldighed. Der er ikke nogen regel om varighed. Det må bare ikke være ”urimelig kort”. Er det ikke oplyst nogen udløbsdato, er gavekortet gyldig i tre år.

Danmarks bedste shoppingcenter
Frederiksberg Centret og Metropol. Det er henholdsvis Danmarks bedste shoppingcenter over og under 25.000 kvadratmeter. Frederiksberg Centret vandt også prisen som Danmarks flotteste shoppingcenter.

I dag er Frederiksberg Centret oppe på 90 butikker. Her er masser af stemning og atmosfære. Rødovre Centrum løb med titlen som det center, der ydede den bedte service.

Hver fjerde tøj – og skobutik i fare
Beklædningsbranchen har stadig problemer med at tjene penge. Deloitte har gennemgået i alt 575 modevirksomheder, der sælger tøj og sko fra fysiske butikker. Hver fjerde butik er truet af konkurs. En femtedel af danskernes samlede forbrug foregår nu i netbutikker.

Expert satser benhårdt med nyt koncept
Elektronikkæden Expert er klar til at åbne nye butikker efter en årrække med dundrende underskud og massiv oprydning. Over de seneste fem år har Expert tabt i nærheden af 300 mio. kr. på det danske marked. Alene sidste år var der et underskud på 161 mio. kr.

Nu kan man så for forskellige beløb hver måned for rådgivning før, under og efter købet. Det kan være opsætning af et fjernsyn i hjemmet eller klargøring af en computer med mail, antivirus m.m. Alt efter pakken følger forskellige ydelser med.

Dette var november måneds indblik i detailhandlen. Vi vender frygtelig tilbage i december i en ny omgang.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16