Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Trafikplan med slagside

En ny trafikplan for Indre Nørrebro er vedtaget. Det har taget to år. Det betyder bl.a. nedsat hastighed, mere hensigtsmæssig placering af busslusen, Wesselsgade skal åbnes for gennemkørende trafik, Brohusgade skal have busser. Man regner med at kunne holde 3.000 biler væk om dagen. Men ved man, hvor disse så kører hen, eller tror man, at bilejerne alle sætter sig på en cykel? Langt fra alle beboere mener, at beslutningerne er taget ud fra en demokratisk proces. Vi kigger her på problemerne.

En ny trafikplan har set dagens lys
Hver gang, der vedtages en trafikplan på Nørrebro, er der masser af vrede og skuffede borger. Det er der også med den seneste på Indre Nørrebro.

Den nye trafikplan bakkes op af 

  • Teknik – og Miljøudvalget (S, EL, V og K) 
  • Nørrebro Lokaludvalg 
  • Miljøpunkt Nørrebro 
  • Styregruppen i Områdefornyelsen

Dejlig med brede cykelstier, men pludselig stopper de
Selvfølgelig er det godt med trafikforbedringer, men nogle gange glemmer politikkerne helikopter – perspektivet. Se bare her. Dejligt er det med de brede cykelstier på Nørrebrogade. Det synes de fleste cyklister selv følgelig. Men lige så snart man er under Højbanen er der smalle og hullede cykelstier med masser af forhindringer grundet vejarbejde. Sådan er det næsten hele vejen forbi Husum. Bevares på nogle strækninger er det da meget rart at køre. Her er belysningen også perfekt, men det kniber på store strækninger. Men der er plads til masser af forbedring.

Hvad er det vedtaget?
Men nu tilbage til Nørrebro. I over to år har man diskuteret trafikplanen. Den har været gennem høringer og demokratiske processer. Det vil sige, at det er det skam ikke alle, der mener. Hvad er der i grundet vedtaget? 

  • Nedsat hastighed 
  • Mere hensigtsmæssig placering af busslusen i Stengade 
  • Wesselsgade skal åbnes for gennemkørende trafik

Ud med 2.000 – 3.000 biler dagligt
Man håber dagligt, at kunne holde mellem 2.000 – 3.000 biler ude af kvarteret. Gad så godt vide, om man har tænkt på, hvor de biler så kører hen! Eller tror man, at disse bilister vil tage cyklen?

Der er arbejdet hårdt
Områdefornyelse Indre Nørrebro har arbejdet hårdt på at løse problemet. Men det har ikke været let. Politikere på Rådhuset har omstødt nogle af beslutningerne.

Den demokratiske proces har måske ikke været så demokratisk?
Og mange mener ikke, at den demokratiske proces er forløbet lige demokratisk.

Mange mener, at de har fået for dårlig information eller slet ingen, så man ikke har kunnet nå at reagere.

Beboerne i Wesselsgade kørt ud på et sidespor
Beboerne i Wesselsgade føler sig sat ud på et sidespor. Herfra har man forgæves forsøgt at påvirke beslutningsprocessen. Man mener, at en færdig plan har været lagt fra starten. Og de mener, at nærdemokratiet har svigtet. I denne gade skal der være gennemkørende trafik.

I gaden kører der i dag mellem 100 og 300 biler sagligt. Fremover skal her køre ca. 900 biler dagligt.

Store skuffelse i Brohusgade
I Brohusgade er man skuffet. I den smalle gade skal der køre busser. Men det er et faktum, at buslinje 66 skal køre her fremover.

Man mener dog nu, at man har fundet den bedst mulige løsning for hele kvarteret. Nu skal man ikke længere se, biler drøne af sted med 80 kilometer i timen, som man siger. Problemet har også her været biltrafikken mod de bløde trafikanter.

Busslusen i Stengade
Busslusen i Stengade har i tidens løb også gjort livet surt, for det lokale erhvervsliv. Men det har så været i en anden retning end beboerne i området.

Movia stillede sig på bagbenene
Beboerne havde peget på at Rantzausgade skulle ensrettes og at busserne skulle ud på Åboulevarden og ned ad Jagtvejen i modsat retning for at skabe mere plads til cyklisterne på Rantzausgade. Dette var Områdefornyelsen også enige om. Men Movia stillede sig på bagbenene. Det ville forsinke busdriften med 5 – 10 minutter.

Hvad sker der nu med sikkerheden?
Så blev det lagt op til plan B, som så i stedet indebar, at busserne nu skal igennem Brohusgade hvert 6. minut. Disse busser skal så svinge igennem t – krydset ved Rantzausgade. Her er der en del ulykker hvert år, grundet den tunge trafik.

Mange beboer mener, at dette bringer børn og cyklister i fare. Og så er det også lige børnehaven og fritidshjemmet Marthahjemmet. Her ligger også Døvehuset.

Er alle overhovedet blevet hørt?
Beboerne i Rantzausgade og Brohusgade mener ikke, at de er blevet hørt om disse forhold.

Brugere på en nærliggende legeplads plus de omtalte institutioner er ikke blevet spurgt.

Mange beboere siger, at de er blevet spurgt om plan A, men aldrig om plan B. Og på den anden side af Nørrebrogade er der endnu ikke en løsning i sigte.

Vi må konstatere, at trafikken stadig har det svært på Nørrebro, når alle interesser skal forenes. Således er de handlende ikke blevet spurgt om flytningen af busslusen.

På vores hjemmeside har vi talrige artikler om trafik, infrastruktur og mangel på samme. Læs også om den ”demokratiske” proces, da trafikplanen på Nørrebrogade på Indre Nørrebro blev til.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16