Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Kan jeg bestille en Taxa – tak

Åbenbart er udviklingen ved at løbe fra paragrafferne. I København kører 732 Uber – taxaer rundt. De overholder ikke den samme lovgivning m.h.t. erhvervskørekort, forsikring, uddannelse m.m. som den traditionelle taxa – branche. Men politiet griber ikke ind. Rigsadvokaten har siden maj 2014 arbejdet på sagen. Åbenbart ved man ikke, hvad man politisk skal stille op. Der er uenighed hos politikkerne. Alt imens betragter den ordinære branche det som konkurrenceforvridende. Den nuværende taxa – lovgivning er 40 år gammel og trænger til fornyelse. Så kan man produktudvikle m.m. Men med en ny lovgivning venter der også nye aktører på banen.

Hans øjne var ved at eksplodere
Forleden mødte jeg en god bekendt, der er Taxa – vognmand. For sjov spurgte jeg ham, om han var overgået til Uber. Hans øjne var ved at eksplodere. Vi fik en snak om ulig konkurrence, og om, hvorfor skal vi og hvorfor skal de ikke. Han havde ikke meget til overs for politiet. De lod bare stå til sagde han.

Ulig konkurrence kendes også i detailhandlen
Og det med ulig konkurrence kendes jo til fulde i detailhandlen. Her er er det jo ikke lige alle der overholder det med at betale afgift på øl, sodavand og slik.

Løber udviklingen fra paragrafferne?
Men er det ikke som om, at udviklingen løber fra paragrafferne. Vi ser det med lukkeloven, planloven, regulering af medierne, apotekerne, taxaer og mange flere områder. Men erhvervsdrivende der advarer mod eksempelvis planloven bliver beskyldt for at være bange for konkurrence. Og fagbevægelsen, der advarer mod konsekvenserne af udvidelse af lukkeloven bliver beskyldt for at forsinke udviklingen. Men man kan vel ikke stille det så firkantet op?

Hvad med offentlig service – det udvikler sig ikke
Måske burde medierne koncentrere sig om offentlig service, for vilkårene for mange butiksansatte bliver stadig dårligere. Er der udvikling i offentlig service? Alt imens butikstiderne udvides indskrænkes tilgængeligheden for børnepasning.

Den nuværende taxa – lov er 40 år gammel
Udviklingen gavner ikke nødvendigvis alle. Sådan er det også inde for taxabranchen. Den nuværende taxalov er 40 år gammel. Nogle påstår, at dette begrænser konkurrencen og produktudviklingen. Nu hvor Uber er på banen, er dette forhold blevet meget aktuelt.

Taxa – branchen kan ikke udvikle sig
Det nye selskab mener nemlig de slet ikke skal overholde denne lov. Det betyder så, at de har meget større råderum. Den bestående taxa – branche er tvunget til at overholde loven. Og det er konkurrenceforvridende og fordyrende. Turene bliver fordelt ligeligt mellem alle chauffører. Jeg kan ikke bare bestille den chauffør, som jeg mener, yder den bedste service. Og for chaufføren gælder det også sådan, at uanset hvor god hans service er, så får han/hun ikke flere ture.

Hvorfor er der ikke tilbuds – og udsalgsperioder
Man skulle tro, at der var tidspunkter på dagen eller om året, hvor der ikke var så meget kørsel. Så kunne man sætte priserne ned, for at få gang i efterspørgslen. Sådan gør man i detailhandelen. Man holder udsalgs – og tilbudsperioder for at få gang i butikken. Men det må man ikke i taxabranchen grundet den gamle taxa – lovgivning.

Man kunne tilbyde standard – og luksus – tilbud?
Man kunne jo også i taxa – branchen tilbyde luksus for dem, der har pengene og standard, for dem, der ikke har så mange penge. Men det gør man ikke. Alle lovlige taxaer skal leve op til en masse krav. Og disse krav fordyrer taxa – driften.

Det er taxa – vognmanden, som ejer bilen, der kan give rabat, og ikke vedkommende i centralen. Man kan ikke herfra tilbyde rabat, selv om der er overskud på bilen.

Hvorfor skal Uber – chauffører ikke overholde lovgivningen?
Chaufførerne i Uber – biler skal ikke overholde den gældende lovgivning og dog. Som taxa – vognmanden fortalte, så skal de tage erhvervskørekort, betale speciel forsikring, jævnlig have taxaerne til syn og overholde specielle regler m.h.t. taxameter m.m. Han undrer sig over at politiet ikke kontrollere, pirat – taxaerne. For de overholder ikke disse regler.

Og den enkelte taxa – chauffør i en ikke – pirattaxa kan bare se til. Han/hun har ikke mulighed for at gribe ind.

Der kører 733 Uber – biler rundt
Og tænk engang, i øjeblikket kører der 733 Uber – biler rundt i København. De har stor succes, og særlig de unge er vilde med ordningen.

En to – delt taxa – lov er tilbudt
Nu har Region Hovedstadens Taxinævn ikke sovet i timen. De har foreslået en todelt taxilov: 

  • Den traditionelle taxibranche skal være tilknyttet et bestillingskontor og beholder rettigheden til at køre gadeture og holde i offentligheden for at vente på passagererne. De har pligt til at køre de ture, som de bliver bedt om
    - De digitale spillere på markedet må selv bestemme taksten på deres ture, men må kun køre efter digitale bestillinger. De må også afvise kunder.

Rigsadvokaten fik anmeldelsen i maj 2014
Men som man siger fra Taxi – branchen, så skal sådan noget som godkendt køretøj, forsikring og uddannelse gælde for begge strenge.

Man skulle så tro, at det sidste var undergivet vores almindelig lovgivning herhjemme. Men det er det åbenbart ikke. Og det burde jo være en politiopgave. Her troede man, at reglerne var fair med ens spilleregler. Her et groft eksempel på, at en branche ikke lever under samme konkurrencevilkår. Hvordan kan en transportminister se gennem fingrene med det?

Siden maj 2014 er der rejst sigtelse mod Uber. Rigsadvokaten er stadig i gang med at behandle sagen. Noget tyder på, at man i Danmark ikke aner, hvad man skal stille op.
Ikke politisk enighed
Men åbenbart er det ikke politisk enighed om at gribe ind. Således har Liberal Alliance budt Uber meget velkommen.

Men et må man dog sige. Uber er kommet frem med nye teknologiske muligheder. I længden kan det forbedre taxa – branchens konkurrencevilkår.

Andre aktører står parat
Og når loven bliver ændret uden de mange reguleringer, så står den tyske taxa – gigant Mytaxi parat. De har i dag 10 millioner brugere, 45.000 taxaer og er repræsenteret i seks lande.

Men hvad sker der, når jeg eksempelvis sidder i en pirat – taxa, og der sker et uheld. Er jeg så rent forsikringsmæssigt dækket ind?


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16