Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i november 2016

Husk vores reception 18. november. Forbrugerrådet mener, at meget markedsføring er på kant af loven. Kunder har store forventninger til Black Friday. Elektroniksalget er faldende. Restauranter og fastfood stjæler fra Supermarkederne. En ny tendens spreder sig i detailhandlen. Nemlig.com præsenterer ny handelsplatform. Uber køber sig ind i Joe and the Juice. Apoteker er stadig for dyre. Normal har fået at vide, at de skal stramme op. Unge ufaglærte foretrækkes i supermarkeder og på restauranter. Nordea har sagt nej til Swipp. Hvorfor strammer man ikke op på service. Neye har købt Kaza. Discount dør – det lokale lever. Flere siger nej til reklame. Coop vil sælge på klods. Kunder køber anderledes på nettet. Det kniber med forbrugertillid og omsætning .

Københavns ældste Handelsforening fylder 125 år
Den 18. november fejrer Nørrebro Handelsforening 125 år. Det markeres med en reception på Københavns Rådhus, hvor der bl.a. bliver serveret de berømte Rådhus – pandekager. Der vil være taler af overborgmester Frank Jensen og foreningens formand, låsesmed Hans Mejlshede.

To dage efter den 20. november kan man i Stefans Kirken se en plancheudstilling om handelens udvikling. Du vil kunne høre 2 x 45 minutters foredrag om Liv og Handel på Nørrebro. Hvordan har livet og handlen på Nørrebro udviklet sig i de 125 år. Dette arrangement sker i samarbejde mellem Nørrebro Handelsforening, Nørrebro Lokalhistoriske Forening og Arkiv, Stefans Kirken og www.dengang.dk

Det kniber med Forbrugertilliden
Forbrugertilliden er faldet kraftigt i september fra 1,8 til 1,2. Det er det laveste niveau siden maj 2013. Forbrugerne ser nu mindre positivt på dansk økonomi. Den økonomiske usikkerhed er steget. Og det skyldes, at der er fokuseret meget på den negative side af dansk økonomi i medierne.

Privatforbruget fra august til september viser en lille stigning på 0,3 pct. Det er lidt for meget stilstand, mener Dansk Erhverv. Der har været svigtende salg inden for tøjbranchen og fødevarebranchen.

Kigger vi på tallene som kvartal, så faldt forbruget samlet med 0,4 pct. fra andet til tredje kvartal. Siden 2014 har det ellers været fremgang at spore i danskernes vilje til at lægge flere penge i butikkerne, men det fremgang er blevet afløst af stilstand.

Der er ikke så store forventninger til privatforbruget.

Kunder køber anderledes på nettet
Danskere, der køber deres dagligvarer på nettet har helt andre vaner end kunder i de fysiske supermarkeder. Det viser en ny undersøgelse. Cigaretter sælger Coop fem gange mindre på online. I de fysiske butikker udgør økologi knap 10 pct. I Coop’ s online butik udgør de 33,1 pct. Også slik bliver der solgt meget mere af i de fysiske butikker.

Top 5 Fysiske Butikker (Coop) 

  1. Bananer 
  2. Cigaretter 
  3. Mælk 
  4. Øl 
  5. Sodavand

Top 5 Netbutik (Coop) 

  1. Frisk fisk 
  2. Ris og pasta 
  3. Babyartikler 
  4. Køkkenruller og Toiletpapir 
  5. Vaskemidler

Coop vil sælge på klods
Når det er sidst på måneden og kontoen er ved at gå i minus, må man tænke på billigere retter, når man skal købe ind. Men nu tilbyder Coop en såkaldt madkredit. Man kan få rente – og afdragsfri kredit til betaling af indkøb i Coops supermarkeder.

Derigennem vil Coop kapre flere loyale kunder. Ambitionerne er at ejerne af andelskoncernen skal stige fra 1,6 millioner til 2 millioner.

Forbrugerrådet er dog ikke begejstret. De op til 2.000 kr. som man kan få i kredit, skal man bare betale måneden efter. Hvis man har Mastercard, kan man få en kredit på op til 30.000 kr. Forbrugerrådet kalder det for en salgs – trick.

Flere siger nej tak til reklamer
Færre danskere gider at læse reklameaviser. Hver anden husstand har sagt nej tak til reklamer. I København har 57,7 pct. sagt nej tak.

Forbrugeradfærden ændrer sig. Fremtidens forbruger vil hellere se Youtube.

Discountbølgen dør – det lokale lever
Discountbølgen er ved at ebbe ud i dansk detailhandel. Men detailkæderne er ved at vokse i styrke med lokale fødevarer. Hos samtlige kæder kan man se denne tendens. En ny kæder, der staser på det lokale ved navn ”Landmad” har fået vind i sejlende. Foreløbig har de åbnet ti butikker. Butikkerne er indrettet som gammeldags købmandsbutikker.

Neye køber konkurrenten Kaza
Neye har overtaget konkurrenten Kaza. Det betyder at kæden fremover kommer til at bestå af 44 butikker landet over. Neye er ejet af en fond, som donerer sit overskud til kræftforskning.

Nordea sagde nej til Swipp
Nordea har sagt nej til Swipp. Og disse havde lovet at give Mobilpay baghjul på antal brugere. Men de mangler endnu 2 million brugere. Det ser ud som om Swipp nu har fået endelig baghjul. Og det er kommet helt bag på Swipp, at Nordea har droppet dem.

Men Nets er på vej med et mobilt Dankort, så det bliver faktisk spændende, hvem der løber af med sejren. For den nye udvikling er også et slag i hovedet for Nets.

Fem minutter længere i Fakta
Nu er det ikke kun i Fakta, man sparer på personale. For selv om det er discount, må man gerne satse på service. Det er det som folk ligger mærke til. Det er som om, at man overser betydningen for god service. Ingen medarbejder og urutineret kassepersonale. Det giver en lang kø, stressede medarbejdere og ikke mindst stressede og utilfredse kunder. Hvordan skal butikker kunne konkurrere med nethandlen, når de ikke kan byde på et ordentligt alternativ og blive en oplevelse for kunderne. Måske er det forkert at spare på personalet. Øg servicen og fasthold kunderne.

Unge ufaglærte foretrækkes
Når der er brug for personale på skæve tidspunkter, så foretrækkes unge ufaglærte medarbejdere mellem 18 og 24 år. Tendensen er særlig tydelig inden for detail – og restaurationsbranchen. Og det er tydeligt at supermarkederne og discountbutikkerne sparer på personaleudgifterne, for nu konkurrerer man også på lukketider. Arbejdsgiverne mener også, at disse unge er mere fleksible, end de faste medarbejdere. Hos HK er man bekymret over udviklingen, da det har betydning for antallet af fuldtidsstillinger i branchen. Men problemet er også, at dem, der har taget en butiksuddannelse knap nok kan leve af den løn, de får. De må skrabe penge sammen med løsarbejde.

I 2007 havde 35 pct. unge mellem 18 og 24 år søndagsvagter inden for en måned. I 2015 var tallet steget til 47 pct.

Normal: Stram op
Forbrugerombudsmanden har givet discountkæden Norman et ordentlig rap over fingrene. Klassens frække drenge kører med ”fast lav underpris” som ikke rigtig kan holde.

Butikskæden laver parallelimport af mærkevarer fra andre EU – lande. Det er den nærmeste konkurrent Matas, der havde klaget.

Apoteker er stadig for dyre
Konkurrencerådet mener, at det er behov for ændringer hos de danske apoteker. Det skyldes, at der er konkurrencemæssige problemer. Der er et grossistled, hvor kun to virksomheder sidder på næsten det hele. Så der er faktisk ikke nogen konkurrence. Grossisterne styrer selv lageret for apotekerne.

Uber køber sig ind i Joe and the Juice
Joe and the Juice har længe været på udkig efter en partner for at kunne udvide i USA. Nu synes partneren, at være fundet – Firmaet bag Uber har købt sig ind. I dag har Joe and The Juice mere end 150 cafeer primært i Skandinavien og Storbritannien.
Ny handelsplatform
Når du fremover køber dagligvare hos nemlig.com, vil produkterne i din indkøbskurv blive vurderet af algoritmer i et computerprogram. Så vil du få tilbudt varer, der passer til dit almindelig indkøb. Der vil blive vist varer, der passer til din profil.

Nemlig.com havde sidste år et underskud på 93 millioner kroner. I øjeblikket udgør netsupermarkeder kun to procent af dagligvaremarkedet i Danmark, og konkurrencen er hård.

Ny tendens i detailhandlen
En ny tendens breder sig i detailhandlen. Flere og flere netbutikker etablerer sig som fysiske butikker. Tendensen stammer fra USA og hedder ”no bricks, no clicks”. Således vil Amazon etablere 200 fysiske butikker i USA.

Det er den yngre generation, som har en anden måde, at håndtere det på end den ældre generation. De vil gerne komme ind og se varen og sludre med nogen, der har forstand på det, inden de går på nettet.

Restauranter stjæler fra Supermarkeder
Vi kan tydelig se udviklingen på Nørrebro. Der kommer flere og flere restauranter i flere prisklasser. Jo danskerne går mere og mere på restaurant og de spiser markant flere takeaway – måltider. Udviklingen presser salget i dagligvaresektoren. Milliardomsætning er blevet flyttet.

Sidste år havde restauranterne herhjemme en omsætning på 19,7 milliarder kroner. Salget er de sidste fem år steget med 30 pct. Væksten var størst fra 2014 til 2015 mked en fremgang på 9 pct.

Elektroniksalget falder
For andet år i træk falder salget af elektronik – mobiltelefoner og PC’ er på verdensplan. Selv om julehandlen endnu ikke er sat ind, vil det nok ende med et fald på tre pct. , når året gøres op.

Store forventninger til Black Friday
Forbrugerne vil have ekstra store rabatter, når en lang række butikker holder Black Friday. Ni ud af ti forventer rabatter på 40 pct. eller derover. Kun to procent betragter en procent på 20 pct. som et godt tilbud. Kun 5 pct. afviser at bruge penge til Black Friday. 54 pct. regner med at udnytte flere af dagens mange tilbud.

Nu er undersøgelsen godt nok foretaget i USA, men alligevel.

På kant af markedsføringsloven
Køb en fladskærm til 11.999 kroner og spar 3.000 kr. Kan man nu stole på det. Forbrugerrådet Tænk har foretaget en undersøgelse, der viser at det nu ikke er altid at man sparer dette beløb.

Underbevidstheden påvirkes hos folk ved hjælp af farver, det kaldes i fagsprog nudget. Forbrugerrådet mener, at markedsføringsloven skal laves om. Men det mener Dansk Erhverv dog ikke. 

  • Dette var, hvad vi havde valgt at bringe denne gang. Vi er frygtelig tilbage næste måned med nyt i detailhandlen.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16