Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Der er indført togbusser

Hvordan går det på skinnerne? Ja sjællandske pendlere skal regne med reduceret køreplan, hvor de måske skal stå op. Det gælder især på tre strækninger. Gammelt materiel er brudt sammen og ”indkaldt” til eftersyn. Derfor er der flere IC4-tog til sjællænderne. Der er mangelfuld information. Og Forbrugerrådet mener, at pendlerne skal have kompensation. 150 el – tog er på vej og denne gang vil man købe en hyldevare. DSB kommer til at spille en mindre rolle. Og så er der mange, der ikke kan forstå at Banedanmark-direktører skal have bonus på 100.000 kr. Statsrevisorerne har løftet pegefingeren. DSB vil ikke have batteridrevne tog. Togdriften står kun for 10 pct. af transporten. Måske er kombinationsrejser fremtiden.

Reduceret køreplan
Atter engang kigger vi på, hvad der sker på skinnerne. Og det er ikke altid lige sjovt, når man med en masse bagage skal med togbusser. Så tager det også betydelig længere tid.

Tag nu de ca. 35 år gamle ME-diesellokomotiver. En del af deres aksler er så revnede, at de måske skal udskiftes. Producenten kan tidligst levere dem til september. Man regner med at cirka halvdelen af alle aksler skal udskiftes. Og man har kun 25 på lager. Først til april ved man om en anden løsning dur.

Og hvis løsningen ikke dur, så får en del passagerer et problem. Kun to ME – lokomotiver er blevet sendt tilbage på skinnerne igen. Men hvis alt får vel kan man frigive et lokomotiv pr. uge indtil lageret af aksler er opbrugt.
Det betyder at DSB for det første må køre med en reduceret køreplan og nedsat kapacitet for de sjællandske pendlere.

Flere IC4-tog til sjællænderne
DSB har med lys og lygte søgt efter erstatningstog, dog uden held. Man har nu valgt at sætte de ældste reservetogsæt MR ind i Jylland. Dermed kan det komme flere IC4-tog til de sjællandske pendlere.

Man har også fået et svensk værksted til at vedligeholde Øresundstogets hjulsæt, så har man flere værksteder til rådighed.

Mangelfuld information
Længere rejsetid, pladsproblemer og mangelfuld information er nogle udfordringer, pendlerne står med i øjeblikket. Prisen og kvaliteten hænger ikke sammen, siger man fra Forbrugerrådet. Togene på nogle strækninger er overfyldte. Så Forbrugerrådet kunne godt tænke sig, at der blev opsat stropper i togene.

Forbrugerrådet mener at pendlerne skal have kompensation
Rejsegarantien løser ikke pendlernes problem. Forbrugerrådet tænker på økonomisk kompensation eller rabat på næste periodekort. Man tænker også på gratis cykelmedtagning, men det går nok ikke i overfyldte tog?

DSB har da også tænkt på at servere gratis kaffe, men der er nogle praktiske problemer.

Bonus på 100.000 kr.
Ja og selv om det måske ikke rigtig kører for Bandedanmark, så har flere topchefer her fået udbetalt bonusser på 100.000 kr. Man skulle tro, at disse først bliver ubetalt, når målene var nået. Men sådan er det åbenbart ikke i det offentlige. Men åbenbart bliver det sat en undersøgelse i gang, hvorfor bonus er udbetalt.

Man vil købe en hyldevare
De 83 indkøbte IC4 tog var en katastrofe. Belært af disse dårlige erfaringer har man nu købt en hyldevare, nemlig 90 nye el – tog. Men de kører stadig kun max 200 km/t. Det er kun på den nye Ringsted-bane, at der kan køres 250 km/t.

Senere vil man købe yderligere 60 el – tog. Og de første el – tog vil kommer hertil i 2023 og 2024.

DSB kommer til at spille en mindre rolle
DSB kommer til at spille en mindre rolle i fremtidens togdrift. Det bliver producenterne, der i fremtiden skal være ansvarlige for fremtidens togdrift. Politikerne mener, at dette skal sikre en mere stabil togdrift.

Politikerne henviser til erfaringer ude i Europa. Men dem er det nu ikke så mange af, siger DSB.

Aftale med en togproducent forventes underskrevet i 2019/2020.

Statsrevisorerne har løftet pegefingeren
De skandaleramte IC4-tog forventes udfaset og skrottet midt i 2020’erne, mens IC3 udfases med udgangen af 2027.

Og når vi nu er ved IC4-togene, så har DSB undladt at gennemføre en række aktiviteter som et rådgivende firma Prose mente, at de skulle gør, for at få flere IC4-tog ud at køre. Statsrevisorerne mener, at DSB ikke har overholdt den seneste politiske aftale om togdrift i Danmark.

Hvordan det ellers står til med DSB’s arbejde med IC4, som trods alt skal holdes kørende frem til midten af 2020erne står imidlertid hen i det uvisse.

Venstre forlanger, at de nye el-tog skal være udrustet til at kunne krydse den dansk-tyske grænse. Danmark har nemlig valgt en anden strømstyrke end tyskerne. Og fra Venstres side, vil man have tog direkte fra Aarhus til Hamborg.

DSB vil ikke have batteridrevet tog
Hvis nu signalprogrammet er forsinket, ja så er der muligheder for at bygge et elektrisk tog, der minder om IC3, som kan køre hele vejen fra København til Kalundborg på energi lagret i batterier.

Forskere på DTU har regnet ud, at vi ville kunne spare masser af penge bare på den 110 km lange strækning mellem Kalundborg og København ved at køre med batterier.
Der er nok ingen, der taler om at droppe elektrificeringen af hovedstrækningerne, men forskerne mener, at der er mulighed for batteridrevne sidestrækninger. Men det hele afhænger af, hvor ofte batterier skal udskiftes.

DSB har dog helt afvist projektet også fordi at togene bliver tungere.

Togdriften står kun for 10 pct. af transporten
Samtidig forsvinder flere og flere passagerer over i biler og tog. For bilister bliver det lavere afgifter og benzinpriser.

I andre lande kører der højhastighedstog på 350 km/t. Og her kører almindelige Intercitytog med 250 km/t. Med andre ord, for at danskerne igen vil vælge toget, skal der nok noget mere til fra DSB’ s side.

Togdriften står kun for rundt regnet ti pct. af transporten i Danmark.

Måske er kombinationsrejser fremtiden
Måske vil toget blive mere populært, hvis man kunne indføre en slags kombinationsrejse, hvor flere former for kollektiv trafik indgik i samme billet og hvor bussen ikke var kørt, fordi toget er forsinket.

Passagerpulsen har lavet undersøgelser, der viser, at hver fjerde passager oplever, at der ikke er sammenhæng i deres rejse. Hver anden passager oplever, at der er uønsket ventetid. 

  • Vi har masser af artikler om transport og kollektiv trafik i vores elektroniske arkiv. Brug søgefunktionen. Flere gange dagligt opdateres vores Facebook.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16