Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Stadig problemer for Postnord

EU behandler stadig Postnord-sagen. Det kan godt tage 12 – 18 måneder. Svenskerne tog sig godt betalt dengang. Foreløbig har det kostet Postnord 100 millioner kroner. Og så har det endda været to måneder med overskud. Men 500.000 leverancer blev forsinket. Nu har man fem dage til at levere et B – brev til 9 kr. i porto. Hver dag modtager man gennemsnitlig 40.000 pakker fra Kina. Og det kræver manuel betjening. Svenskerne vil stoppe webshops som Wish og AliExpress.

EU behandler stadig sagen
Næsten hver morgen møder ”Den Gamle redaktør” Postmand Per i sin blå bil. Ja selv har han også blåt tøj på. Om han hedder Per, ja det vides ikke. Men serviceminded det er han, når han møder op med pakker.

Men hans firma er stadig i problemer. For den hårdt tiltrængte redningsplan for Postnord er løbet ind i uventede problemer i EU. Efter snart et halvt år har EU – Kommissionen endnu ikke godkendt kapitalindskuddet på 1,7 mia. kr. fra både den danske og svenske stat. Foreløbig har det kostet Postnord 100 millioner kroner.

Det kan godt tage 12 – 18 måneder for EU
Situationen har skabt frustration på Christiansborg, hvor man efter en lang sej kamp med de svenske ejere vedtog en redningsplan i oktober. Postnord er blevet angrebet af konkurrenter, som har kaldt kapitalindsprøjtningen for ulovlig statsstøtte.

Men i EU undersøger man nu sagen nærmere, fordi konkurrenter har klaget. Men kilder ved EU indrømmer at sådan en sag godt kan tage fra 12 – 18 måneder. I mellemtiden siver pengene lige så langsomt ud af kassen. Ja det koster Postnord 23 millioner kroner om måneden. Og man har ikke råd til at fyre tjenestemandsansatte.

Men alt synes endnu uafklaret.

Svenskerne tog sig godt betalt
Den danske stat måtte betale 80 pct. af regningen, selv om de kun ejer 40 pct. af selskabet. Men som svenskerne sagde. Det er den danske del af postnord, der bløder. Og den aftale, som danskerne fik med svenskerne, hvis nu samme problem opstår i Sverige, er særdeles skrøbelig.

Der var to måneder med overskud
På det sidst kendte resultat tabte man 800 millioner kroner på driftsresultatet. Men man siger også, at det er 600 millioner kroner bedre end sidste år. Man har en ambition om, at give overskud i 2020. I november og december tjente Postnord endda penge på bundlinjen. Det har man ikke prøvet to måneder i træk siden 2011.

Dårlig kvartal
Det første kvartal i år viser et underskud på hele 199 millioner kroner. Brevmængden faldt med 16 pct. Og som led i omstillingen kan man ikke mere tilbyde distribution af adresseløse reklamer og ugeaviser.

På to år er man blevet 3.976 færre ansatte

Fem dage til at udlevere et brev
Men alt er vel ikke som det skal være, således kom 500.000 forsendelser for sent ud til danskerne. Man forsøgte at skabe lidt goodwill i store annoncer, og det sker efter at portoen på B – breve er hævet med 12,5 pct. til nu 9 kr. for at få omdelt et brev under 50 gram. Og det har postvæsnet så fem dage til.

40.000 kinesiske pakker hver dag
Ude ved Københavns Lufthavn findes der et specielt grænseposthus. I den store 5.000 kvadratmeter store hal, som er et transitområde, modtages hver dag cirka 40.000 pakker fra Kina. Jo man kan sandelig mærke her, når der har været Black Friday. Postnord skal lægge told på, når forsendelsen er over 80 kr. Og er den over 1.150 kr. lægges der også told på. Dansk Erhverv ønsker dog, at bagatelgrænsen fjernes hurtigst muligt, da den skaber unfair konkurrence for danske butikker. Organisationen har også kunnet dokumentere, at nogle asiatiske webshops snyder med pakkens værdi. Problemet er desværre også, at man ikke må åbne pakkerne.

40 toldere ekstra, så var problemet løst
Fra Postnord har man sagt at 40 toldere ekstra i dette område, ville gøre underværker. Mange gange står der anført at pakken er en gave fra afsender, selv om det er fra en webshop.

Det er et møjsommeligt arbejde og kræver manuel betjening. Alle koder om info og værdi skal indkodes. Dette er en dyr proces for Postnord. Og et andet problem er, at mange af pakkerne heller ikke bliver afhentet.

Svenskerne vil stoppe Wish og AliExpress
Svenskerne har besluttet sig for at stoppe Wish og AliExpress fremgang. Men mon ikke også de store kinesiske aktører vil etablere sig inden for de europæiske grænser. Man kan bare indfortolde varerne i Luxembourg, Holland og England, hvor momsen er lavere end her. 

  • Vi har masser af artikler om Postnorden. Brug søgefunktionen og gå ind på vores elektroniske arkiv. Vores Facebook bliver opdateret flere gange dagligt.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16