Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Oversigt over lovforslag 2005 - 2006

I forbindelse med statsministerens åbningstale i Folketinget i dag, den 4. oktober 2005, blev der traditionen tro fremlagt et lovkatalog, der handler om de initiativer, regeringen vil tage inden for forskellige områder.
Nedenfor har vi gennemgået disse initiativer i samarbejde med Dansk Handel & service på de områder, der er særligt relevante for medlemmerne af Nørrebro Handelsforening.

Beskæftigelsesministeren

Ændring af lov om arbejdsmiljø
Forslaget medfører, at arbejdsgiverens strafansvar begrænses, når arbejdsgiveren har gjort sit til, at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø.

Holdning: Forslaget er positivt, da det betyder en begrænsning i arbejdsgiverens objektive strafansvar i forhold til de ansattes handlinger.

Arbejdsskadeforsikring - fastsættelse af erstatning for tab af erhvervsevne til personer i fleksjob mv.
Det foreslås, at ændre reglerne for fastsættelse af erstatning til personer, der efter en arbejdsskade, er visiteret til fleksjob. Derudover følges forslaget op af et udvalgsarbejde, der skal se på samspillet mellem reglerne på området.

Holdning: Forslaget er positivt. I takt med, at flere bliver ansat i fleksjob og andre ordninger, er behovet for justering af regelsættet og et fokus på samspillet mellem reglerne på området blevet udtalt.

Arbejdsmarkedets tillægspension
Det foreslås at forlænge den midlertidige suspension af bidraget til Særlig Pensionsopsparing.

Holdning: Forslaget er positivt. Bidraget til den særlige pensionsopsparing er reelt en ekstra skat på arbejdsindkomsten og bør derfor afskaffes permanent.

Ændring af lov om aktiv beskæftigelsespolitik mv.
Der foreslås en række ændringer af lovgivningen, der skal medvirke til, at sikre at integrationsindsatsen styrkes, at flere unge får en uddannelse, at indsatsen i forhold til kontant- og starthjælpsmodtagere styrkes, samt at det kan betale sig for ledige kontanthjælpsmodtagere at arbejde.

Holdning: Forslagene er alle positive. Regeringen følger op på tidligere initiativer, der skal sikre at flere kommer ind på arbejdsmarkedet. Vi ser dog frem til, at der på et senere tidspunkt gennemføres større strukturelle ændringer, som kan sikre arbejdsstyrken fremover.

Ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel
Lovforslaget åbner mulighed for at fastsætte nærmere regler om den digitale sygedagpengeordning, så denne kan gøres landsdækkende. Digitaliseringen betyder, at virksomhederne fremover kun skal anmelde sygefravær og anmode om refusion af dagpenge ét sted.

Holdning: Det er positivt, at virksomhederne kan få mulighed for digitalt at indberette og anmode om refusion ét sted. Administration af sygedagpenge mv. påfører virksomhederne mange omkostninger. Tiltag som kan lette virksomhedernes administrative byrder hilses velkommen.

Ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring mv.
Der foreslås en række ændringer, som skal sikre at ledige kontanthjælpsmodtagere reelt er til rådighed for arbejdsmarkedet. Derudover skal det sikres, at jobformidlingen i det offentlige og blandt andre aktører i højere grad tilskyndes til at fremvise gode resultater for at få ledige i beskæftigelse.

Holdning: Det er positivt, at der strammes op i rådighedsreglerne, især når der er begyndende mangel på arbejdskraft på nogle områder. Det er ligeledes positivt, at jobformidlere får yderligere incitamenter til at få ledige i arbejde.

Ligelønsstatistik
Forslaget lægger op til indførelse af kønsopdelt lønstatistik på den enkelte arbejdsplads.

Holdning: Forslaget er negativt. Vi oplever ikke et reelt ligelønsproblem. I vores overenskomster er aftalt procedurer for håndtering af evt. ligelønsproblemstillinger, hvilket ikke har givet anledning til konflikter. Indførelse af kønsopdelt lønstatistik vil medføre unødige administrative byrder for virksomhederne.

Ændring af forskelsbehandlingsloven vedr. unge under 18 år
Forslaget går ud på, at arbejdsgivere kan søge og annoncere efter unge under 18 år, der aflønnes iht. overenskomster med særlige lønsatser, ligesom arbejdsgivere kan afskedige disse, når de fylder 18 år.

Holdning: Forslaget er positivt. Det er uhensigtsmæssigt, at man ikke må annoncere efter den målgruppe, der reelt efterspørges. Derfor er det positivt, at der med lovforslaget skabes mulighed for, at virksomheder kan annoncere efter unge under 18 år, der får særlige lønsatser i henhold til overenskomst samt opsige disse.

Lov om ligebehandling
Forslaget går ud på, at der indsættes en definition af forskelsbehandling og seksuel chikane, og at lofterne på godtgørelse ophæves.

Holdning: Forslaget er negativt. Der er tale om en overimplementering af direktiv om ligebehandling, idet dette ikke kræver en ophævelse af det nuværende maksimum for godtgørelse. Der vil således være en risiko for, at godtgørelsesniveauet hæves.


Ministeren for familie- og forbrugeranliggender

Lov om barselorlov og barselsdagpenge
Forslaget lægger op til en sammenskrivning af reglerne om barsel, som pt. er reguleret i flere regelsæt.

Holdning: Forslaget er positivt. Siden udvidelsen af barselorloven i 2001 har Dansk Handel & Service været fortaler for en sammenskrivning og forenkling af reglerne om barsel og barselsdagpenge.

Lov om markedsføring
Forslaget indebærer en revision af markedsføringsloven som samtidig sammenskrives med prismærkningsloven.

Holdning: Forslaget er på mange måder en fornuftig justering af den gældende lov, og det er en god administrativ forenkling at slå markedsføringslov og prismærkningslov sammen. Vi er dog kritisk overfor et uklart forslag om forbud mod skjult reklame. Vi er også kritiske over for forslaget om at ophæve forbudet mod rabatkuponer og lignende samt et nyt forslag om gebyr, som er både uklart og hensigtsmæssigt.

Ændring af lov om social service
Der foreslås en nedsættelse af den maksimale forældrebetaling for børnepasning.

Holdning: Forslaget er negativt. I stedet for at fokusere på forældrebetalingen skal børneinstitutionernes åbningstider indrettes langt mere fleksibelt. Mange virksomheder og deres medarbejdere har problemer med at få passet børnene, når forældrene arbejder udenfor institutionernes åbningstider.

Lov om en barselsudligningsordning
Forslaget skal sikre, at den del af arbejdsmarkedet, som ikke er dækket af private aftaler om barselsudligning, vil blive omfattet af en lovbaseret barselsudligningsordning.

Holdning: Det er positivt, at alle arbejdsgivere skal bidrage til en ordning, som kan medvirke til, at kvindetunge virksomheder friholdes for nogle af barselsomkostningerne. Derved undgås også konkurrenceforvridning mellem virksomheder, som bidrager til en barselsudligning og virksomheder, som ikke bidrager.

Justitsministeren

Juridisk rådgivning
Lovforslaget ophæver forbuddet mod markedsføring af juridisk rådgivning i
lov om ydelse af juridisk bistand (vinkelskriverloven).

Holdning: Forslaget er positivt. Det er afgørende, at der med forslaget fastsættes nærmere regler om god skik for juridisk rådgivning, når der nu åbnes op for en friere markedsføring og øget konkurrence på leveringen af juridiske ydelser.

Retsplejeloven - Dommeres bibeskæftigelse
Forslaget lægger op til en øget regulering af dommeres adgang til bibeskæftigelse.

Holdning: Forlaget er negativt. Det er afgørende for tilliden og retssikkerheden i det fagretlige system, at højesteretsdommere kan anvendes ved løsning af faglige tvister.


Undervisningsministeren

Bonus til elever i ungdomsuddannelser
Det foreslås, at bonusordningen for elever i ungdomsuddannelser med lønnet praktik omlægges fra en årlig ydelse til en samlet bonus ved uddannelsens gennemførelse.

Holdning: Forslaget er negativt. Ordningen er indført, som en kompensation for en skattemæssig ændring af bundfradraget og skal ikke bruges til at indføre incitamenter for andre ordninger.

Mesterlære
Erhvervsuddannelserne suppleres med en ny praktisk indgangsvej – mesterlæren, der skal gøre det muligt for mere praktisk anlagte unge at gennemføre en erhvervsuddannelse.

Holdning: Det er positivt at skabe supplerende uddannelsesmuligheder for de praktisk begavede unge. Der er dog store branchemæssige forskelle i værdien af mesterlæren.

Styrket evaluering i folkeskolen
Forslaget styrker den løbende interne evaluering af skoleelevernes udbytte af undervisningen og skaber samtidig et bedre grundlag for lærernes planlægning.

Holdning: Forslaget er positivt. Det er godt, at fagligheden sættes i centrum, og at vi får fremmet den enkelte elevs motivation og engagement.

Uddannelsen til folkeskolelærer
Læreruddannelsen ændres på en række områder for at fremme den faglige kvalitet, bl.a. med valg af færre liniefag.

Holdning: Forslaget er positivt. Læreruddannelsen skal højest have to liniefag.


Kulturministeren

Ændring af ophavsretsloven – nedsættelse af afgifter på blankmedier
Forslaget vil medføre en nedsættelse af afgiften på blankmedierne.

Holdning: Forslaget er positivt, da det vil medføre nedsættelse af afgiften på blanke DVD’er og CD-rom’er. For at stoppe grænsehandlen med produkterne er det nødvendigt helt at fjerne afgifterne.


Skatteministeren

Ændring af spiritusafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og emballageafgiftsloven
Forslaget medfører en justering af tillægsafgiften på alkoholsodavand.

Holdning: Der er behov for en generel nedsættelse af afgifterne på grænsehandelsfølsomme varer som sodavand, øl og vin.

Fortsættelse af Fairplay-pakken
Der vil blive fremsat forslag til ændring af flere forskellige skattelove, der skal udmønte 2. del af fairplaykampagnen. Blandt forslagene er hæftelse for underleverandører, større og kumulative bøder og ændring i betingelserne for registrering som erhvervsdrivende varemodtagere.

Holdning: Indsatsen for fairplay er generelt positiv. Ved udmøntningen skal der fokuseres på de aktører, der overtræder reglerne.

Medarbejderaktier
Forslaget vil skabe klarhed om, hvornår kursen anses for fast i aftaler med ansatte ved tildeling af købe- og tegningsret og medarbejderaktier.

Holdning: Forslaget er positivt, idet den nuværende praksis har forhindret virksomhederne i at drage fordel af de lempeligere beskatningsregler for aktieoptioner, der blev indført for et par år siden.

Én skattekonto
Forslaget vil betyde, at virksomhedens indbetalinger og/eller udbetalinger af skat, afgift, moms mv. vil kunne ske fra én konto.

Holdning: Forslaget er positivt, idet det vil lette virksomhedernes administrative byrder og skabe bedre overblik.

Aktieavancebeskatning
Forslaget vil forenkle reglerne for beskatning af aktieavancer.

Holdning: Forslaget er positivt og vil kunne forbedre aktiekulturen i Danmark.

Registreringsafgift på biler
Forslaget vil bringe de danske afgiftsregler i overensstemmelse med EU-retten.

Holdning: Forslaget er positivt. Det lemper reglerne for afgiftsbetaling af udenlandske firmabiler i Danmark.

Lov om et indkomstregister (eIndkomst)
Forslaget har til formål at etablere et fælles offentligt dataregister, der skal forenkle kommunikationen mellem myndigheder, virksomheder og borgere. Det skal sikres, at ingen skal indberette de samme indkomstoplysninger mere end én gang til offentlige myndigheder.

Holdning: Tiltag, som kan mindske virksomhedernes administrative byrder hilses velkommen. Det er væsentligt, at et eIndkomstregister ikke betyder, at virksomhederne får pålagt flere indberetningsbyrder.

Nyt sundhedsbidrag
Forslaget vil indføre et nyt statsligt sundhedsbidrag på otte pct. fra indkomståret 2007. Det vil blive opkrævet på samme måde som den kommunale indkomstskat.

Holdning: Forslaget er positivt, idet det er en teknisk omlægning af en del af indkomstskatten, der har til formål at synliggøre, hvilke udgifter, den opkrævede skat tilsigter at betale. Det forudsættes, at der ikke kommer øget beskatning.


Økonomi- og erhvervsministeren

Ændring af lov om fyrværkeri og beredsskabsloven
Kompetencen til at meddele tilladelse til salg og opbevaring af fyrværkeri flyttes fra politiet til kommunerne og begrænser perioden, hvor detailhandlen kan sælge fyrværkeri til perioden fra den 1. december til 31. december.

Holdning: Indsatsen for at skabe øget sikkerhed for opbevaring og salg af fyrværkeri er en konsekvens af fyrværkeriulykken ved Kolding i 2004. Tidligere justeringer har betydet væsentligt forhøjede omkostninger for detailhandlen og vil mange steder vanskeliggøre eller forhindre lovligt salg af fyrværkeri.

Lov om kommuners adgang til at agere på markedet
Forslaget skal afgrænse kommuners erhvervsaktivitet samt opstille regler for inddragelse af private aktører.

Holdning: Forslaget er grundlæggende positivt, idet det har til hensigt at begrænse kommunernes adgang til at drive erhvervsaktivitet. Det er imidlertid vigtigt, at det sikres, at grænserne er klare, og at det sikres, at områder, hvor det tillades, at kommunerne er erhvervsaktive, er klart definerede, og at det ikke sker på områder, hvor der er private aktører.

Lov om hvidvask
Forslaget vil skærpe kravene til virksomheder, der er omfattet af lov om hvidvask, f.eks. gennem større krav til at kende kunden og indberetningspligt til statsadvokaten.

Holdning: Forslaget er negativt. Det skyldes, at man ikke begrænser anvendelsen af loven til kun at gælde virksomheder, hvor det er relevant. Forslaget skal begrænses mest muligt over for detailhandlen, uden at det virker begrænsende for den frie handel.

Lov om konkurrence
Forslaget giver Konkurrencerådet mulighed for at undersøge og efterprøve konkurrenceforholdene i fritvalgsordningerne, hvor offentlige og private leverandører konkurrerer.

Holdning: Forslaget er positivt. Der har været en række eksempler på, at kommunerne inden for fritvalgsområderne ikke medregner alle deres reelle omkostninger i priserne og dermed holder private aktører ude af markedet.

Ændring af lov om Vækstfonden
Forslaget vil forbedre markedet for risikovillig kapital i Danmark gennem etablering af en ny kapitalstærk venturefond. Dette sker til dels ved en privatisering af Vækstfonden.

Holdning: Forslaget er positivt, da der er behov for mere risikovillig kapital til især SMV'er inden for videnserviceerhvervene. En delvis privatisering bør medføre kompetenceopbygning i Vækstfonden med henblik på at imødekomme videnservicevirksomhedernes investerings- og udviklingsbehov.

Ændring af årsregnskabsloven
Lovforslaget vil reducere revisionspligten for små virksomheder samt gennemføre en række forenklingsforslag i den gældende erhvervslovgivning.

Holdning: Forslaget er negativt. Uanset om der er revisionspligt, vil virksomhederne ofte blive afkrævet en revision af regnskabet fra pengeinstitutter m.fl. Besparelsen for virksomhederne er derfor ikke reel og vil øge råderummet for useriøse virksomheder.


Indenrigs- og sundhedsministeren

Fremme af frit valg
Forslaget skal sikre, at informationen til borgerne forbedres. Forslaget har til formål at gøre sammenlignelig brugerinformation obligatorisk for de væsentligste kommunale serviceområder i 2007.

Holdning: Forslaget er positivt. Hvis fritvalgs-ordningerne skal slå igennem, er det nødvendigt at styrke informationen til borgerne, så de kan foretage deres valg på et velinformeret grundlag.

Momsudligning – offentlig/privat
Forslaget sigter mod en forenkling af den kommunale momsudligningsordning.

Holdning: Forslaget er positivt, såfremt det sikrer en ligestilling af private og offentlige leverandører. I dag er private og offentlige leverandører på fritvalgsområderne ikke ligestillet, idet de private ikke har kunnet afløfte momsen.


Socialministeren

Frit valg på plejeboligområdet
Forslagene skal øge ældres valgmuligheder ved at gennemføre frit valg mellem kommunale plejeboliger, plejeboliger i selvejende institutioner og private plejeboliger. Endvidere indføres garanti om plejebolig/plejehjemsplads inden for to måneder.

Holdning: Forslaget er positivt. Det er vigtigt at sikre borgerne valgmuligheder, således at de kan vælge en løsning, der er tilpasset deres individuelle behov og ønsker, samt at sikre at borgerne kan tilbydes en løsning hurtigt, efter at deres behov er opstået.


Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling

Ændring af lov om forskningsrådgivning m.v.
Forslaget giver forskningsrådene mulighed for at indgå i tætte, forpligtende internationale samarbejder for at sikre, at dansk forskning kan være på forkant med udviklingen i EU og det kommende rammeprogram. Der foreslås desuden en række mindre justeringer af loven.

Holdning: Forslaget er positivt. Der er behov for, at dansk forskning indgår flere internationale alliancer.

Konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet
Lovforslaget vedrører initiativer, der kan forbedre konkurrencen på bredbåndsmarkedet. Forslaget vil bl.a. fokusere på at forbedre mulighederne for at udbyde IP-telefoni.

Holdning: Forslaget er positivt. Der skal sikres størst mulig udbredelse og lavest mulig pris på bredbåndsmarkedet.


Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration

Ændring af integrations- og udlændingeloven
Der foreslås en række tiltag, så som uddannelsespligt for nyankomne udlændinge samt sygeopfølgning.

Holdning: Forslagene er positive. Alle tiltag, som kan fremme integrationen, må hilses velkommen.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16