Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Forbrugerpriserne

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 236 48 02 19 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk


Forbrugerpriserne løber stærkere end salget i føde - og dagligvarer

Forbrugerpriserne lå i november 1,7% højere end i samme måned sidste år. Det viser de nyeste tal for forbrugerpriser fra Danmarks Statistik.

Gruppen: "Varer" steg med 1,7%, herunder "Beklædning og fodtøj" med et fald på 1,3% , hvorimod "Fødevarer og ikke alkoholiske drikkevarer" steg med 4,8%, hvilket bl.a. skyldes højere priser på kød, frugt og grønt. Det skriver Danmarks Statistik i Nyt fra Danmarks Statistik nr. 535 -11.12.06.

Sammenholdes denne stigning for "Fødevarer og ikke alkoholiske drikkevarer" på 4,8% fra november sidste år til november i år med udviklingen i føde- og dagligvarer for hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer" i detailhandelen med en stigning de første 10 måneder i år på 0,7% i butikkernes kasseapparater, mod den samlede detailhandel med en stigning på 3,6% ud fra beregninger foretaget af Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger baseret på de nyeste tal fra Danmarks Statistik , så er det nærliggende at konkludere, at dagligvaresektoren kun holder skruen i vandet gennem et højere prisniveau og massive lokketilbud i non food.

I oktober oplevede hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer" for føde- og dagligvarer en negativ vækst i butikkernes kasseapparater på -0,4% og en negativ vækst på -3,1% i mængder.

Ud fra en måske afdæmpet priskonkurrence mellem discount- varehus- og supermarkedskæder på føde- og dagligvaremarkedet. Og dertil et øget salg i non food, udvalgsvarer, der for tiden i høj og stigende grad dominerer tilbuds- og lokkevarebilledet i kædernes ugentlige tilbudsaviser og trænger tilbud i føde- og dagligvarer i baggrunden, så begrænser det pladsen for tilbud i føde- og dagligvarer og dermed en øget prisfokusering på føde- og dagligvarer. Det går, så længe det kan, men hvor længe. Til efter Nytår. Og????

En analyse fra Landbrugsrådet over dagligvarehandelen peger på en stigning i antallet af specialbutikker med fødevarer, herunder også helsekost og vin, de seneste 7 år er steget med henved 15%. De seneste års fødevareskandaler har givet specialbutikkerne medvind konkluderes det.

En anden analyse omtalt i dagspressen peger på, at salget pr. kvadratmeter butiksareal i dagligvaresektoren er faldende de senere år bl.a. også grundet den kraftige udbygning af discountkæderne.

Nej tak til, svært at vælge,
lokketilbud som julegave??

Konkurrencen om non food, udvalgsvarer og dermed i høj grad julegaver i god kvalitet, der selvfølgelig helst ikke skal byttes, handler i stigende grad om, at vælge rigtigt i en udvalgsvarebutik med god betjening, bytte- og returmulighed med valgmulighed for et andet produkt. Og nok især i år mindre om at give en julegave købt som et "lokketilbud" i f.eks. en discountkæde.

Udvalgsvarebrancherne har altid haft en net af dygtige og vidende reservemedarbejdere, blandt f.eks. familie og tidligere medarbejdere, der kan træde til op til Jul især om aftenen, lørdage og søndage for at betjene kunderne med det rigtige valg af julegaver. Det er langt sværere for føde- og dagligvaresektorens kæder at øge bemandingen med produktkyndige medarbejdere til at vejlede kunderne især om aftenen, på lørdage og på søndage her op til Jul.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16