Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Puls på Nørrebro

Både JP København og Politikken har i den seneste tid beskæftiget sig med Nørrebro, vel at mærke på den positive måde. Bladene har set, at det ikke kun er ghetto-problemer, kiosk-snyderi og andre negativt ladede historier, der præger Nørrebro.

Nørrebro Handelsforening har været involveret i begge indlæg/tillæg og man kunne mistænke bladene for, at have smugkigget i artiklen her på siden – Nørrebro for jyder og journalister men det skal de da være så hjerteligt velkommen til.

Artiklerne får også Nørrebro Handelsforening til at efterlyse mere moralsk og økonomisk opbakning fra bydelens institutioner, butiks liv og organisationer, når det gælder markedsføring.

Jesper Langebæk, projektleder i Nørrebro Park Kvarterløft siger bl.a. til JP København.

Vi vil gøre områderne attraktive, så folk begynder at bruge det offentlige rum, og derigennem får en større forståelse for lokalområdet”.

En omfattende byudvikling skal gøre den forsømte bydel til et sted, som hele København kan være stolt af (se Ydre Nørrebro i forvandling).

Tøj designere

Blandt unge tøj designere er der en tendens til at åbne små butikker, med eget tøj på Nørrebro. Det skyldes til dels, den forholdsvis billige husleje på Nørrebro, men også den særlige beliggenhed, der er på Nørrebro. Den tiltrækker de unge, ofte studerende. Til det kommende erhvervsmøde, som Nørrebro Handelsforening arrangerer sammen med Danske Bank, har en række studerende meldt deres ankomst med henblik på, at starte deres egen virksomhed.

Eldorado for hadegaver

Hadegaver kan man også sagtens købe på Nørrebro. Der findes et hav af Kitch – butikker, og der kommer flere til. Johnny Beyer, formand for Nørrebro Handelsforening siger til JP København.
Det er enormt berigende for vores by med den slags forretninger. Det gør Nørrebro mere spændene, og det er medvirkende til, at vi er så forelskede i vores bydel.
Hvis du går nogle år tilbage, så var der ikke mange af dem. Men Nørrebro har altid været mere trendy end mange andre steder i byen. Og de nye ting sker som regel her.

Handelsforeningen gør noget for markedsføringen

Og sig ikke, at Nørrebro Handelsforening ikke gør noget for sine medlemmer. I torsdags gik formanden for foreningen, Johnny Beyer sammen med Lokalrådsformanden, Anker Petersen og en fotograf samt en journalist fra Politiken rundt i kvarteret i hele fire timer.

Nørrebro – som turistmagnet

De omtalte artikler i Politiken afsted kom også en reaktion fra Københavns Radio. Her fik man Wonderful Copenhagen til at udtale sig. Man udtalte sig herfra om et trendy Nørrebro. Men bydelen har jo meget mere, at byde på.

Handelsforeningens loppemarked har for eksempel ofte haft besøg af udenlandske delegationer fra konferencer, der har været afholdt i byen.

Farverigt Nørrebro

Nørrebro Handelsforening forsøgte sig for nogle år siden med Farverigt Nørrebro, hvor man netop ville fokusere på bydelens egenart. Men der blev ikke vist nok interesse fra byens handelsliv, turistindustrien eller andre institutioner.

Til Politiken udtaler Lise Lyck, lederen af Center for Turisme og Kultur på handelshøjskolen i København
Med en markedsføring af Nørrebros mange tilbud, vil man kunne være med til, at fastholde mangfoldighed og velfærd i området, og det vil hjælpe på integrationen, samt skabe indtægter. Hun tilføjer, at Handelshøjskolen er parat til at hjælpe, hvis politikerne skulle få lyst til at gøre noget ved det.

Uddannelsesleder på turistføreruddannelsen ved Roskilde Universitetscenter, Susanne Haraszuk siger til Politiken.

Nørrebro er et uopdyrket turistområde, på trods af, at det er et dynamisk boligkvarter med masser af multikulturelt hverdagsliv. Det er unikke skævheder og den samme lokalidentitet, som man møder i landsbysamfund.

Lederen af Kulturhuset Blågården, Bent Erik Krøyer siger det meget rammende:

Vi skal blive bedre til at brande os selv på mangfoldigheden og det spraglede handelsliv. Selvfølgelig uden at give køb på kvarterets charme.

Men i Wonderful Copenhagen har man kun området omkring Skt. Hans Torv i tankerne.

Redaktøren af www.norrebro.dk undrer sig over hvor aktørerne var, da man ville lancere Farverigt Nørrebro?

Er Nørrebro, Chinatown?

Hvorfor flyve til Chinatown, når Linje 5A kører til Nørrebro? Sådan er overskriften i Politikken på en anden artikel, som Nørrebro Handelsforening har været behjælpelig med.

Her på www.norrebro.dk citerede vi teaterdirektør, Per Pallesen i en tidligere artikel om det Farverige Nørrebro.

Hvis du ikke har råd til at tage til udlandet, så tag en tur til Nørrebro.

I artiklen i Politiken hører vi bl.a..

Kunderne på Nørrebro vil have lidt af hvert. Fortovene flyver over af frugt og farver. Kvinder bærer slør, biologistuderende bærer designerbriller, tv – producere bærer børn op i ladcyklen, og grå arbejdere bærer guldbajerbranderten hjem.
Hvor er det flot sagt. Godt gået af journalisten.

Vi vil have den ægte vare

Johnny Beyer, formand for Nørrebro Handelsforening siger, at hvis man vil opleve den ægte by, skal man tage til Nørrebro.
I Griffenfeldsgade oplever man Afrika. Om sommeren med råb af forskellige sprog, musik og duften af krydderier. Mohammed Gelle fra Somalisk Netværk siger det rammende

København burde være stolt og gøre mere for at vise bydelen frem i stedet for altid at tale om problemerne. Nørrebro Handelsforening har netop indgået en samarbejdsaftale med Somalisk Netværk.

I Mjølnerparken siger Mohammed Aslam

Folk der kommer på besøg udefra, bliver ofte overrasket over, hvordan her faktisk ser ud. Fra deres viden gennem medierne forventer de et forfaldent lidt farligt sted.

Kæmpe indkøbscenter

Johnny Beyer udtrykker mangfoldigheden på denne måde.

1.300 butikker kan bydelen mønstre. De fleste bittesmå, men tilsammen har de en omsætning på 3,4 milliarder kroner. Halvanden gange Fields.

En ganske pudsig kommentar, fordi i 1920érne var Nørrebro faktisk Danmarks Indkøbsmekka nr. 1.
Mon man stadig er det? Hvis vi ikke er det i ren omsætning, så er vi det i mangfoldighed og oplevelse. Det burde hele Danmarks befolkning have at vide op til flere gange. Det kan så give butikkerne mere selvtillid og udfordringer.

Og hvis man vil opleve noget helt anderledes og nye udfordringer i detailhandelen, kan man gå en tur ned ad Elmegade. Her kan man drikke latte og vaske trusser. På en gang.

Er butikker, politikere og institutioner for sløve?

Artiklerne i JP København og Politiken var udmærkede, fordi de kom ud til en større skare. Dem der arbejder aktivt i Nørrebro Handelsforening kender bydelens mange fordele. De har talrige gange pointeret det. Både over for politikere, organisationer og kvarterløftene.

Men hvis man ikke engang kan finde ud af, at enes om en julebelysning, hvordan kan man så i fællesskab markedsføre den pragtfulde bydel?

Hvor er fællesskabet?

I Handelsforeningen bruges enhver mulighed for at fremhæve det unikke ved bydelen Hvis den omtale skulle gøres op i reklamekroner, ja så fik medlemmerne af foreningen deres kontingent mangfoldig tilbage.

Naboen vil ikke betale, derfor er jeg heller ikke med. Denne indstilling går ikke i nutidens Danmark. På Nørrebro har man den ægte vare lige uden for døren. Hvornår indser man det og bliver medansvarlig, når det gælder markedsføring af den skønne bydel?

Bestyrelsen i Nørrebro Handelsforening bruger oceaner af tid - både fritid og arbejdstid til gavn for hele bydelen. Men i længden koster det. Derfor har Nørrebro Handelsforening brug for flere medlemmer. Ikke kun for at få økonomisk opbakning men også moralsk opbakning.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16