Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Til irritation end til inspiration i 2007??

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, Avedørelejren, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 36 48 02 19 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT 2. januar 2007
Værdiindeks (kroner) i november offentliggjort i Danmarks StatistikBank 2. januar 2007
Indeks for solgte mængder i november offentliggjort i Nyt fra Danmarks Statistik 2. januar
bearbejdet og kommenteret af Bent Aarrebo Pedersen

Detailhandel: +3,7% i november mod 2,8% de foregående 4 måneder

Overflod af discount lokketilbud i udvalgsvarer måske mere til irritation end til inspiration i 2007??

Efter en "forbrugsfest beskeden" gennemsnitlig månedsvækst på 2,8% i perioden juli-oktober i butikkernes kasseapparater for den samlede detailhandel kom november hjem med en vækst på 3,7%, således at årets første 11 måneder landede på 4,0% i vækst.

Men også kun +3,7% i november, fordi hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer" reddede 2,8% hjem i fremgang i kroner mod en tilbagegang i mængder på 1,5%. En forskel (2,8+1,5=4,3), som kun kan være hentet hjem på et højere prisniveau i måske bedre kvaliteter i føde- og dagligvarer. For årets første 11 måneder blev det for "Føde- og dagligvarer" til en beskeden vækst på 0,8% i kroner og 0,1% i mængder.

Det er inden for udvalgsvarer, det sne`r og sker i disse år især i bymidternes specialbutikker, med en flot vækst i hovedbranchegruppen: "Beklædning, sko m.v." på 7,1% og i hovedbranchegruppen: "Øvrige forbrugsvarer" på 4,6% i november og tilsvarende i årets første 11 måneder på 9,1% i "beklædning, sko m.v." samt 6,7% i "Øvrige forbrugsvarer".

Er december kommet i hus på samme niveau som november, så er året 2006 landet på henved 4% i vækst for den samlede detailhandel, mod 2005, hvor væksten kom op på en vækst på 5,6% i butikkernes kasseapparater. 2. halvår 2006 kan være landet på et månedsgennemsnit på 3,1%, når vi kender tallene for december, hvor 2. halvår 2005 var på 5,8%.

Det ligner en halvering i vækst, som vi nok må forvente fortsat slår igennem i 2007. Og dermed oplæg til en mere benhård konkurrence om kunderne mellem de udenbys storcentre og bymidterne, mellem dagligvaresektorens landsdækkende kæder og udvalgsvarekæderne.

Tonen er lagt op til en mere benhård konkurrence på føde- og dagligvarer med Brugsens Nytårsannonce i dag 2. januar: "Superbrugsen støtter økologien. Derfor gi`r vi 10% på alt økologi fra 2. - 13. januar 2007, hvis ellers det kan rykke rundt på kundertrafikken mellem dagligvaremastodonterne. Det tror Brugsen på. Efter sigende (DR nyheder - penge) har Danmark verdensrekord i økologi.

Meget tyder på, at udvalgsvarefesten kan være på retur for dagligvarekæderne. Nu her efter Jul er det nok klogeligt mere prisfesten på føde- og dagligvarer, det kommer til at handle om i et marked med stigende overkapacitet i kvm butiksareal.

Der er trods alt grænser for, hvor mange troværdige lokketilbud på udvalgsvarer, der kan fyldes i dagligvarekædernes især discountkædernes tilbudsaviser og butikker i stedet for tilbud på føde- og dagligvarer, før det mere bliver til irritation end til inspiration for forbrugerne.


                                                   Kroner                        Mængder
                                        november  11 måneder    november  11 måneder
 
Føde- og dagligvarer          +  2,1%      +  0,8%           -  1,5%        +  0,1%
Beklædning, sko m.v.         +  7,1%      +  9,1%           +10,8%       +  9,7%
Andre forbrugsvarer          +  4,6%      +  6,7%            + 4,8%       +  6,7%
 
Detailhandel i alt                +  3,7%       + 4,0%             +  2,3%      +  3,5%

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16