Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Væksten skredet for discount

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, Avedørelejren, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 36 48 02 19 fax. 36 48 02 18 mobil 23 23 00 23 aarrebo@adr.dk  

NOTAT 25.02.07
beregninger og kommentarer vedr. udviklingen i detailhandelstal for føde- og dagligvarer fra Danmarks Statistik bl.a. fra de senest udsendte værdiindeks (for brancher) for udviklingen i 2006 v/Bent Aarrebo Pedersen

Væksten skredet for discount fra +16,0% i 2003 til -1,5% i 2006

Discount med +61,2% og fiskehandlere med +67,5% blev vækstvindere i 7 års perioden 2000-2006 med 1999 lig med 100

Discount har opnået en samlet vækst i 7 års perioden (2.000 - 2.006) på 61,2%. Det dobbelte af væksten for den samlede detailhandel på +31,0%. Næst størst vækst på dagligvarefronten ses hos fiskehandlere med en 7 års vækst på 67,5% - med en vækst i 2006 på 34,1% mod en tilbagegang i 2005 på 26,4% og igen i 2005 en vækst på 24,7% Trediestørst vækst i brancheområder med dagligvarer ses hos "Varehuse/stormagasiner" med +24,0% båret hjem af stor andel i udvalgsvarer.

Tabervækst til "kolonialhandel" med et minus på 5,3% og kun en vækst over disse 7 år på 7,4% til supermarkeder - altså 7,4% højere omsætning end i 1999. Tabervækst til ostehandlere med kun +1,2%

For specialbrancher med fødevarer udregnet som en gennemsnitlig vækst for 9 brancher i gruppen til en samlet vækst over disse 7 år på 20,0% trukket op af +6,9% i 2006 efter et dyk på minus 3,0% i 2005. 


                                              2000-       2006     2005     2004      2003      2002     2001     2000
                                              2006 *)    11 mdr.
 
Detailhandel i alt                   +31,0%  0+3,9%    +5,6%   +3,6%   +4,7%   +4,8%  +2,7%   +2,3%
 
Kolonialhandel                      -  5,3%    -0,2%     -1,8%    -4,1%   -10.8%   +2,8%  +6,0%  +3,9%
(købmænd/brugser m.fl.)
Supermarkeder                     + 7,4%    +2,6%    +0,5%   -1,1%   +2,8%   +0,9%  +2,1%    -0,5%
Discount                                +61,2%   -1,5%    +3,8%   +5,1% +16,0%  +8,0% +11,1%   +8,0%
 
Specialbrancher-fødevarer   +20,0%   +6,9%     -3,0%    +5,5%  +5,1%    +4,6%  +1,3%    -1,5%
(gennemsnit for 9 brancher)
 
Frugt og grønt                         +3,8*%  ´-8,1%    -0,7%    -0,2%   +1,9%    +9,1%   -3,1%   +5,8% 
Slagter og viktualie                 +36,4%    +9,6%  +11,0%   +7,2%  +2,2%    +0,4%   +2,0%    -0,1%
Fiskehandlere                        +67,5%  +34,1%  -26,4%  +24,7% +11,3%   +7,1%   +2,7%  +11,2%
Bagere                                  +36,4%    +1,9%  +9,1%    +9,9%   +1,8%   +8,1%   +3,6%    -2,1% 
Ostehandlere                          +1,2%     +0,2%  +1,4%   +32,3%  -20,2%    -1,4%   +7,3%  -10,8%                       
 
Varehuse/stormagasiner      +24,0%  +4,2%     +4,1%   +2,4%  +0,6%   +4,2%  +2,6%   +3,8%
 
*) samlet udvikling i 7 års perioden 2000-2006 - med 1999 lig med 100


Supermarkeds-, discount- og varehuskæderne har under stigende overkapacitet i denne 7 års periode med stor opfindsomhed søgt at øge og også øget omsætningen med stadig flere tilbud i udvalgsvarer. Tilbud, der fylder meget i butikkerne nok ofte lidt for meget. Tilbud, det bliver sværere at opnå øget salg i de kommende år med en forventet lavere vækst for den samlede detailhandel.

De kommende år vil interessen for et øget salg i økologi, højere kvalitet og etniske produkter i samtidig et højere prisleje derfor komme stadig mere i fokus. En markedssituation, hvor der satses på øgede markedsandele taget fra specialbrancherne med fødevarer, fra døgnkiosker, benzinkiosker, etniske butikker, mindre købmænd og brugser og givet også fra flere af de mindre discountbutikker. Det er kæderne allerede ret godt i gang med. I en tid, hvor overkapaciteten på føde- og dagligvaremarkedet vil tone mere og mere frem.

Det kan komme til at trække tæppet væk økonomisk under mange specialbutikker med fødevarer og givet også under rigtig mange nærbutikker med føde- og dagligvarer i mindre by- og handelsområder. Især hvis stordetailhandelen satser ekstra hårdt på øget salg gennem søndagsåbent. Og ikke mindst, hvis lukkeloven ophæves, så der er frit slag hver eneste søndag til at tømme markedet for kunder for næsen af de mange butikker, der ikke som i storbutikker kan nøjes med overvejende unge produktuvidende ved kasselinierne og på gulvet med opfyldning.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16