Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nyt fra Cykelstien – april 2017

Egentlig burde det være en hyldestartikel til cyklismen. Men vi starter med episoder fra de sidste dage, hvad en person med rollator bliver udsat for i fodgængerovergange og fortove. Og så har politiet skrevet syndere op. Pas på, der er tyve på cykelstien. Cykelhjelm ja eller nej. Herfra skal det lyde et ja, men der skal ikke lovgives. Tilfredshedsprocent skal op på 70 pct. i Cykelparkering København. Nu er den på 30 pct. så det er langt igen. Vi kigger på Københavns Kommunes cykelstrategi og så blev Københavns Bycykel reddet på målstregen.

Egentlig en hyldestartikel
Vi har igen drønet rundt på cykelstierne. Og det er der også andre, der har. De har så ikke nøjedes med cykelstien, men taget fortovet med. Det kan ikke være rigtigt, at man skal flytte sig for cyklister her og andre steder, hvor cyklister heller ikke skal befinde sig. Egentlig skulle dette være en hyldestartikel til os cyklister.

Cyklister og handicappede
Vi har ofte hørt fra Cyklistforbundet og andre, at cyklister tager hensyn til medtrafikanter. Det gør den langt overvejende del da også. Men når ”Den Gamle Redaktør” hører rapporter om, hvad ens veninde har været udsat for og også ved selvsyn har konstateret, så undres man.

”Veninde” er to gange hofteopereret og lider af knogleskørhed m.m. Derfor er rollator påkrævet. Her er et par episoder fra de sidste dage. 

  • Må ud på kørerbane, da cyklist påtvinger sig plads i fodgængerovergang, veninde bange for yderligere skader. 
  • Cyklist på fortov, veninde gør opmærksom på cykelsti. Svar: ”Fede svin og finger” 
  • Tvinges ud på cykelsti, da cyklister påtvinger sig plads på fortov 
  • Cyklister råber direkte, at handicappede skal flytte sig 
  • På vej ud af Netto, bliver strejfet af cyklist på fortovet med medfølgende ukvemsord

Se dette var kun et lille uddrag. Vi skal huske på, at folk med rollator ikke er så mobile og hurtige som almindelig gående. Men hvad laver cyklister i Fodgængerovergange og fortove?

Politiet var der
Fra den 27. februar til 5. marts lavede politiet en målrettet indsats mod cyklister og knallerter. Hele 973 gange lykkedes det betjentene at pågribe en cyklist eller knallertkører, der overtrådte færdselsloven 

  • 184 kørte over for rødt eller gult lys 
  • 129 benyttede en håndholdt mobiltelefon under kørslen 
  • 88 blev taget i at køre på fortovet 
  • 58 havde ikke lys eller tilstrækkeligt lys på deres køretøj

Tyvene er også på cykelstien
Pas nu på, når du drøner rundt. For nu foregår tyveri af bærbare computere fra cyklister på åben gade midt i København. I 2015 skete den slags 42 gange, men i 2016 var denne form for tyveri steget til 83 gange.

Og det sker typisk, når man holder for rødt.

Cykeltyverier falder
Gider folk ikke mere at anmelde cykeltyverier, fordi politiet alligevel ikke gør noget, eller er cykelejere blevet klogere. Måske er det vitterlig blevet mindre tyverier af cykler. 

  • 2009: 79.397 
  • 2015: 55.328 
  • 2016: 52.465

Cykelhjelm – ja eller nej
Så er debatten om cykelhjelm igen startet. Lad det være sagt med det samme. ”Den Gamle Redaktør” her kører med cykelhjelm. Det skete efter, at være drattet i en kommunalt hul på cykelstien. Jeg vågnede op på Bispebjerg Hospital, hvor de troede jeg var ”pissefuld”. De havde allerede ringet til min søn i Århus og spurgt om jeg havde et alkoholproblem.

Nu havde jeg slået hovedet og var væk. Men da jeg vågnede kunne jeg mit CPR – nummer, navn, hvor jeg var på vej fra og til. Både ambulance og politi var involveret. Måske var det chokket, der fik mig til at bruge styrthjelm.

To dage efter holdt jeg foredrag på Nørrebro Bibliotek. Jeg kunne overhovedet ikke læse, hvad jeg havde nedskrevet.

Faktisk spekulerer jeg ikke mere på, at det er latterligt at køre med cykelhjelm. Men jeg har forståelse for, at nogen synes dette. Men nu vil et flertal af danskere have det lovgjort at køre med cykelhjelm. Selv synes Den Gamle Redaktør, at det stadig skal være frivilligt. Man skulle hellere slå hårdt ned på alle dem, der mister koncentration med al deres teknologi på cykelstien.

87 pct. af alle cyklende børn mellem 6-9 år bruger ifølge Rådet for Sikker trafik cykelhjelm. For alle os over 12 år er der 26 pct., der bruger cykelhjelm.

72 pct. af danskerne mener, at det skal lovgives om brug af cykelhjelm. Men cyklistforbundet mener, at dette er en dårlig ide. Også regeringen synes, at dette er en dårlig ide. Det er et indgreb i borgernes frihed og mon ikke politiet er overbebyrdet.

Tilfredshedsprocent skal på 70 pct.
En god ide, er det at politikerne har fået frigivet 2,65 millioner kroner til flere p-pladser til cykler. Tænk i dag er der 678.000 cykler i hovedstaden og 51.000 cykel P – pladser. Men hver gang jeg skal bruge en cykel p – plads, så er den optaget. Problemet er nok, at mange bruger p – pladserne som et sted, hvor de kan komme af med deres gamle vrag.

Man må sige, at de er gode til at måle os i Københavns Kommune. Således kan man måle vores tilfredshed med cykelparkeringen. Og den er nede på 33 procent i øjeblikket. Målet er, at denne procent er steget til 70 pct. i 2025.

Cykelstrategi 2025
Et flertal af politikere i Københavns Kommune mener, at det er i orden, at der skal gøres alt for cyklisterne. Og det kan kun ske på bekostning af bilisterne. De seneste ti år har kommunen investeret en milliard kr. i cykelanlægsarbejder.

Cykelstrategien frem til år 2025 er: 

  • Der oprettes regulære cykelstier på Knippelsbro, Langebro, Blegdamsvej, Jernbanegade ved Dagmarbiografen og Mimersgade 
  • Flere stier udvides, blandt dem Bredgade, Torvegade, Gothersgade og Frederiksborggade. 
  • Flere kryds ændres af hensyn til cyklisterne, heriblandt Tietgensgade/H.C. Andersens Boulevard og Gyldenløvsgade/Rosenørns Alle 
  • Fra de nye byområder skal der skabes forbindelser til det eksisterende net af cykelstier 
  • Flere alternative ruter til aflastning af de hårdest belastede cykelstrækninger.

Københavns Bycykel – reddet på målstregen
Der var masser af alarmklokker, da Københavns Bycykel var truet af dårlig økonomi. GoBike, der stod for ordningen havde tordnende økonomisk fiasko. I de sidste to år havde firmaet tabt 55 millioner kroner og det selv om brugen af cyklerne er kraftig stigende.

Ja tænk engang i 2016 kørte cyklen 933.462 ture mod 169.834 i 2015.

Det var Finanstilsynets besøg hos Saxo Bank, der satte fart på GoBikes konkurs. Saxo Privatbanks store lån til GoBike og datterselskabet, Bikeshare på 80 millioner kroner samt en garanti på 37 millioner kroner sprang i øjnene.

Problemet er, at cyklerne er frygtelig dyre. Det er en nyudviklet og meget avanceret model. Over otte år lyder det samlede budget på rundt regnet 100 millioner kroner eller 50.000 kr. pr. cykel. Dette er en regning som brugerne slet ikke betaler alene. 30 kr. i timen, som brugerne betaler er slet ikke nok.

Den store regning fra den forsinkede opstart og de ekstra omkostninger til driften er en stor klods om benet. Men heldigvis har parterne nu fundet en ordning så Københavns hvide bycykler kan køre videre.

Vi har masser af cykel – artikler. Gå ind i vores elektroniske arkiv, brug søgefunktionen. Følg også med i vores daglige Facebook – opdatering. Her er også ofte cykler med.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16