Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Håb for de togrejsende

Der mangler dog overblik. Dette glemmer politikerne også lige at fortælle. Se hvad. Hvad sker der med Togfonden? De batteridrevne tog holder parat. Der skal nyt underlag til. Tvivl om kommende strækninger og broer. S-tog skal i udbud. Vi kan selv fra 2030 siger DSB. Endelig hyppigere tog til Sverige. DSB overtræder persondataloven. Passagerer og personale udsat for partikelforurening. Efter 100 millioners tilskud, så kører busserne i København, langsommere. Husk pladsbillet. Men det er ikke så ringe endda. DSB er næstbedst i Europa.

Der mangler overblik
Pendlere og togrejsende kan godt begynde at glæde sig. Der investeres 120 mia. kr. i tog, skinner og nye signaler. Hurtigere, bedre og mere præcise tog er på vej.

I dag er Danmark det mest langsomme land efter alpelandet Schweiz, når det gælder togdrift. I vores nabolande køres der med hastigheder på 300 kilometer i timen. Men danske bilister betaler årligt 50 milliarder kroner i samlede skatter og afgifter. Hvis disse penge blev anvendt til både togdrift og motorveje, kunne Danmark snart placere sig i toppen. Men der mangler et overblik.

Dette glemmer politikere, at fortælle
Nye beregninger viser, at det er særdeles omkostningsfuldt at flytte rejsende fra bil til tog. Ja det koster hver gang 1,77 kr. pr. bilist pr. kilometer. Og hvorfor nu det?

Jo fordi bilister afleverer en række afgifter til staten, vil det kræve større offentlig tilskud at få flere rejsende til at tage toget. Der skal bruges rigtig mange penge, hvis det skulle lade sig gøre.

Ja det ville koste staten 22,6 milliarder kroner om året, hvis 20 pct. af bilisterne blev flyttet over i tog. Men dette glemmer politikerne lige som at fortælle os.

Hvad sker der lige med togfonden?
Men om Togfonden, det kæmpestore projekt bliver til noget, ja det er det store spørgsmål. Et er sikkert, og det er, at der ikke bliver timedrift mellem de større byer, som det var lagt op til. Det kan DSB’ s kommende tog ikke klare.

Skulle man klare timemodellen skulle man have købt højhastighedstog. Og det har man ikke. Der er købt el-tog. DSB mener, at man derved har sparet 300 millioner kroner. DSB afviser dog ikke, at købe højhastighedstog efter 2030.

Det batteridrevne tog står parat
Mens det danske jernbanenet er ved at blive elektrificeret, så står batteritoget klar i remisen og lover besparelser på op mod 40 pct. i forhold til dieseltog. Og hos producenten Bombardier har man løsninger klar til både regional- og IC-tog. Tophastigheden er 200 kilometer i timen med en rækkevidde på op til 300 kilometer.

Der skal nyt underlag til
Forskere har også fundet ud af, at det nuværende underlag under skinnerne ikke er stabilt. Det kan ikke klare de nuværende tunge tog. Sveller rykker sig og trækker skinnerne skæve. Når hastigheden øges, så øges slitagen også. Det betyder mere vedligeholdelsesarbejde og forsinkelser grundet sporarbejde. Derfor skal der lægges et nyt underlag af specialfremstillet asfalt.

Tvivl om nye broer og jernbaner
Det er også stadig tvivl om en jernbanebro over Vejle Fjord og en ny jernbane mellem Horsens og Århus. Så var der også lige en ny jernbane fra Vejle til Billund.

I forbindelse med planerne har staten brugt 165 millioner kroner på at ekspropriere ejendomme i forbindelse med Togfonden. Måske skal hovedparten af disse ejendomme igen sælges, når den endelig plan er fastlagt.

Transportministeriet holdt rapport tilbage
Der er helle ikke rigtig styr på de nye togsignaler. I efteråret kom det frem at projektet var mindst tre år forsinket og kom til at koste 4,4 milliarder kroner mere end beregnet. Det kom også frem, at hverken Banedanmark eller Transportministeriet havde styr på det.

Under Rigsrevisionens granskning af sagen fik man et nej fra Transportministeriet, da man bad om et specifikt notat. Ministeriet har desuden forsøgt at påvirke konklusionerne i Rigsrevisions rapport. Det virker helt grotesk.

Tog på ny jernbanestrækning
Men nu har det første passagertog kørt på den nye dobbeltsporede jernbane Fra København til Ringsted over Køge. Det er en strækning på 60 kilometer, som åbner i december 2018. Det er Danmarks første højhastighedsbane som er elektrificeret fra starten.

S-tog i udbud
Og så skal driften af den københavnske S-tog fremover i udbud. Ja sådan mener regeringen. Men de røde partier siger nej. Man mener, at dette er et guldæg, der måske kan sikre bedre kollektiv trafik andre steder. Spørgsmålet er så om en privat aktør skal have lov til at skumme fløden.

I 2016 havde S-toget 116 millioner rejser. I alt hade DSB 192,6 millioner rejser.

Man havde bestilt en rapport, der bl.a. skulle vise, at private aktører er billigere. Men denne påstand er forskere lodret uenige om. Transportministeren har ikke været så heldige med sine beslutninger, se bare på taxa-sagen.

Og så er der ellers bebudet førerløse S-tog. Men det bliver først fra 2030. Det vil give flere og billigere tog påstås der. Man vil lade S-togene køre i døgndrift.

DSB: Ingen tilskud fra 2030
Men vi må nok også erkende at Banedanmark og DSB ikke har løst opgaven tilfredsstillende. Hverken over for de sagesløse kunder eller staten, der hvert år må punge milliarder i togdriften, bare for at holde togene på skinnerne.

Men regeringen vil videre. Togdriften I Danmark har kun en fremtid, hvis den bliver billigere, mener regeringen. Den skal i den grad effektiviseres. I dag koster det staten 4,3 milliarder kroner årligt. Når vi får el-tog så vil statens udgifter falde til 2,8 milliarder kroner. Men ambitioner er at få de årlige driftsmidler ned til en pris af 0,3 -1,2 milliarder kroner i 2030.

Endelig hyppigere afgange til Sverige
Men se her kommer DSB politikerne i forkøbet og fortæller, at de kan klare sig selv uden tilskud fra 2030. Måske er det for at undgå privatisering at disse udtalelser kommer nu.

Endelig slipper pendlerne for id-kontrol til Sverige. Man kan nu få hurtigere og hyppigere tog til landet. Fremover vil man kun lave stikkontrol.

DSB overtræder persondataloven
Vidste du for resten, at når kontrollører forlanger kontrolafgift og tager et foto at dit sygesikringsbevis eller billede på dit ID, så begår de en ulovlighed? De bevarer oplysninger i fem år i deres system. Det er i strid med persondataloven.

Uniform har kostet 5,3 millioner kroner
Og så har DSB fået nye uniformer, som ikke ligner en uniform. Det har kostet 5,3 millioner kroner at udvikle denne. Den er sikkert praktisk, men den giver ikke nogen form for respekt eller autoritet.

Vi er blevet mere tilfredse med DSB
Er vi blevet mere tilfredse med DSB? Og det ser det faktisk ud til. Men Forbrugerrådet mener dog, at der stadig er strækninger, hvor det halter med tilfredsheden. Det mest frustrerende er, at togene ikke kører rettidigt og hvis man ikke kan regne med kørerplanen. Og så er der ikke nok information, når der er forsinkelser.

Indsættelse af togbusser giver også utilfredshed. Og særlig, når en kommune nedlægger forbud mod at anvende den nærmeste vej for eksempel Strandvejen. Men det vil Hørsholm Kommune ikke tillade.

Men det mest irriterende ved togbusserne er, at passagerne selv skal holde øje med diverse skilte ud af vinduet, for chaufføren meddeler ikke, hvor man er.

Udsat for partikelforurening
Desværre bliver passagerer og togpersonale stadig udsat for et højt niveau af partikelforurening af DSB’s gamle diesellokomotiver. DSB gør stadig brug af de storforurenende ME-lokomotiver fra 1980’erne.

Egentlig skulle disse ME-lokomotiver have været udrangeret, da IC4-togene kom, men sådan gik det ikke. Nu er man begyndt at skære IC4-togene op. Og man forsøger at genbruge de stumper, man nu kan.

Trods 110 millioner kroner, så kører busserne langsommere
I den kollektive trafik i København er der investeret ikke mindre end 110 millioner kroner i at få bustrafikken til at glide hurtigere. Men bussernes gennemsnitlige rejsetid er stik imod hensigten steget fra 2015 til 2016. Værst så det ud for buslinje 350. Her steg rejsetiden med hele 30 pct.

Husk pladsbillet
Det er ikke altid man skal bestille pladsbillet, men gør det alligevel, for ellers kommer du uden tvivl til at deltage i det paniske spil om en stoleplads. Og husk lige, at du ikke kan købe mad i toget. Tænk også lige på aromaen i det, du spiser. For du skulle nødig genere dine medpassagerer.

Under Storebæltsforbindelsen og nord for Vejle mister du online-forbindelsen. Her kan du så med fordel planlægge dine toiletbesøg. Og husk, at kommer du mere end 30 minutter for sent, har du krav på en ny billet.

Det er ikke så ringe endda
Det kan godt være, at vi hele tiden er efter DSB og Banedanmark. Kritikpunkterne er mange, når talen falder på DSB. Men det står egentlig ikke så dårligt til. Det er en stor international konsulentvirksomhed Boston Consulting Group BCG, der har sammenlignet, hvordan togtrafikken har præsteret. Det er kun i Schweitz, Europas mest langsomme jernbane, at de har præsteret bedre end Danmark. Og det er trods alt sammenlignet med 26 europæiske lande.

Danmark scorer højt på sikkerhed, service og passagermængde. Men det er ikke meget sikkerhed over det, når et IC 4 tog fra Århus er blevet halveret men at man alligevel propper toget, så det er et kæmpe forhindringsløb, når man skal på toilet. 

  • Her på siden følger vi den kollektive trafik på godt og ondt. Vi har talrige artikler om trafikken, infrastrukturen og mangel på samme. Gå ind i vores elektroniske arkiv. Brug søgefunktionen. Følg også vores daglige opdateringer på Facebook.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16