Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Håndværkere siger nej

37 pct. af håndværkerne har fravalgt opgaver grundet p-problemer i København. Håndværker-parkering er ønsket. De føler sig for givet og næsten til besvær. Debatmøde 1. nov. Låsesmed kører 40 pct. længere og betaler 60.000 om året i afgift. Hver tredje virksomhed overvejer at flytte. Der er generel utilfredshed med erhvervspolitikken, der også kun fylder 8 linjer i budgetaftalen på 59 sider. Bedre fremkommelighed og flere p-pladser er de højeste ønsker. Man må ikke glemme, at den bestående industri skal fungere. Stor diskussion og interesse for emnet på vores Facebook. Kundetilfredsheden er heller ikke blevet bedre inden for de sidste par år blandt kommunens kunder.

Erhvervspolitikken fylder 8 linjer
I den nye budgetaftale på 59 sider fylder erhvervspolitikken bare 8 linjer.

Hver tredje virksomhed overvejer at flytte
Tårnhøje huslejer, afgifter og gebyrer, dårlig infrastruktur og alt for høje priser på parkering gør bestemt ikke livet lettere for små og mellemstore virksomheder i Københavns Kommune. Hver tredje virksomhed overvejer ifølge en ny undersøgelse fra Håndværksrådet og Haandværkerforeningen i København at flytte fra kommunen.

Dyre P-licenser
Håndværkerne bruger alt for meget tid til komme på tværs af byen. Og en erhvervslicens koster 2.950 kr. Denne giver lov til at parkere tæt ved firmaets adresse. Skal licensen gælde alle Københavns p-zoner kan man købe en ekstra licens. Den koster 9.290 kr.

Generel utilfredshed med erhvervspolitikken
55 pct. af virksomhederne er kritiske over for trafikforholdene og prisen for at parkere. Det er generel utilfredshed med erhvervspolitikken i kommunen. I den nye budgetaftale, der gælder for 2018 er der ikke planer om at forbedre forholdene for erhvervslivet. Bedre fremkommelighed og flere p-pladser er det som erhvervslivet efterspørger.

37 pct. har fravalgt opgaver
Den omtalte undersøgelse viser, at 37 pct. har fravalgt opgaver i København på grund af dårlige parkeringsforhold.

I nogle områder af København kan det være svært, at få en håndværker. Og det skyldes alene mangel på p-pladser.

Håndværker-parkering er ønsket
Haandeværkerforeningen har foreslået, at der indrettes håndværker-parkering inden for 10 meter-zonen på gadehjørnerne. På den måde bliver det bedre plads til håndværkere på en opgave og andre erhvervsbiler, samtidig med at de ikke optager beboernes almindelige p-pladser.

For et par år siden fremkom Nørrebro Handelsforening også med et forslag om erhvervsparkering.

Håndværkere føler sig taget for givet
Haandværkerforeningens medlemmer ønsker, at kommunen bliver bedre til at håndtere trafik, trængsel og parkering. Og det er faktisk også de ting, som Nørrebro Handelsforening oplever blandt deres medlemmer. De nævner så, at ofte kommer kommunen med løsninger, der ikke just forbedrer deres indtjeningsmuligheder.

Der er også problemer med den kommunale udbudspolitik samt lokale skatter og afgifter: Christoffer Susè, adm. Direktør i Haandværkerforeningen siger: 

  • Generelt tegner vores undersøgelse et billede af, at mange af de lokale virksomheder føler sig taget for givet-og måske næsten til besvær.

Debatmøde den 1. november
Den undersøgelse, som Haandværkerforeningen har foretaget tegner et alvorligt billede af Københavns Kommunes erhvervsklima. Derfor har foreningen sammen med de københavnske laug indkaldt til et erhvervspolitisk debatmøde i forbindelse med kommunevalget. Debatmødet foregår den 1. november kl. 17 – 19 i Moltkes Palæ.

60.000 kr. i afgift-om året
For et par år siden havde vi her på vores side en artikel om vores formand, låsesmed Hans Mejlshede, der fortalte, at han betaler sine folks p-bøder. Han betaler i gennemsnit 60.000 kr. om året i p-bøder. Og disse penge bliver i sidste ende lagt på kundens regninger. Dengang sagde Hans Mejlshede: 

  • En låsesmed skal jo oftest hurtig i gang, hvis folk har låst sig ude, hvis der er sprunget et vandrør et sted, eller hvis der er mistanke om, at der ligger syge folk i en lejlighed. Vi har ikke tid til at finde en p-plads langt væk, og så bliver bilen tit sat på et hjørne. Men det er ikke tilladt med 10-meter reglen, og så får vi afgiften.

Mellem 5 og 10 pct. af opgaverne ender med en afgift.

Og da firmaet er vokset, er afgifterne også blevet større år for år.

Låsesmedens grej er for tungt
Dengang spurgte vi Hans, om han ikke bare kunne bruge en ladcykel, som politikere mener, at håndværkerne skal overgå til.

Men dertil er svaret, at låsesmedens grej er alt for tungt. Og firmaet har skam en budcykel, men den bruges ikke ret meget. De fleste håndværkere kan ikke transportere ret meget værktøj og materiale på en cykel. Vores biler har hver 700 kg materialer, sagde Hans Mejlshede, der dengang havde 35 biler.

Man kører 40 pct. længere
Og en anden ting, som Hans Mejlshede også påpegede var, at medarbejderne ofte skal køre store omveje for at komme frem, fordi veje er lukket. Ifølge Hans Mejlshede kører hans medarbejdere 40 pct. længere strækninger end tidligere.

Han så helst, at erhvervsbiler med P-licens kunne køre den nærmeste vej og undgå for eksempel Jagtvej, der altid er kaotisk.

Malermester: Vi skal være produktive
Vi har også spurgt næstformand i Nørrebro Handelsforening, Johnny Beyer, der driver malervirksomhed, hvorfor han ikke bruger ladcykel.

Det kan ikke lade sig gøre, siger Johnny Beyer. Vi skal helst være så produktive som muligt. Og tid er en betydelig udgift. Vi kan ikke have 90 liter maling med på en ladcykel, og vi bruger også en masse andre ting og sager. Når vi er tre forskellige steder om dagen, så nytter det ikke. Og slet ikke hvis opgaverne er i Dragør, Skovlunde og Indre By i løbet af en dag. Samtidig skal vi så ud og afgive tilbud i for eksempel Nordvest, Østerbro og Taastrup.

Johnny Beyer opfordrer de organisationer og politikere, der anbefaler ladcykler til at komme med ud et par dage for at se, hvordan håndværkere egentlig arbejder. 

  • Så kunne det være, at de fik mere forståelse for erhvervslivets problemer.

Man må ikke glemme, at den bestående industri skal fungere
Og tilbage til Christoffer Susé fra Haandværkerforeningen. Han påpeger, at ambitionerne om at skabe et mere bilfrit København i særlig grad rammer håndværkerne. 

  • Man udvikler og bygger i København, men man glemmer, at der er en industri, der også skal fungere. Københavnerne kan altså ikke undvære håndværkere, og de skal jo ikke tage metroen ud til kunderne.

Men der ikke meget hjælp at hente. Både fra Lars Weiss fra Socialdemokraterne og Morten Kabell lyder det, at det ikke nytter noget, at lave håndværker-p-pladser, da det ifølge færdselsloven er ulovligt.

Gode erfaringer med gul parkeringszone
Morten Kabell siger til Berlingske Tidende, at der er gode erfaringer fra den gule parkeringszone, for her er antallet af parkerede biler faldet. Og det gør så ifølge Morten Kabell, at det er blevet nemmere for håndværkere at parkere i byen. Så derfor skal man udvide den gule parkeringszone.

Men dette løser vel ikke problemet?

Politikerne mener, at de gør det godt
Spørger man politikerne, om de gør det godt, ja så henviser de til, hvor mange arbejdspladser de har skabt, og at erhvervslivet er tilfreds. De henviser også til alt det byggeri, der foregår i København

Men en ny kundetilfredshedsundersøgelse fra Københavns Kommune viser, at der er sket en forbedring de sidste år. Embedsmænd var ellers gået i medierne og sagt, at nu var det styr på det. Man havde et mål om, at kundetilfredsheden skulle øges med 80 pct. Men kun 39 pct. er tilfreds. Og det var nøjagtig samme resultat som for to år siden. Dengang udtalte Københavns Kommune: 

  • Ikke tilfredsstillende og langt fra det opstillede mål.

Nu holder man munden, og håber, at få styr på byggesager m.m. Det ser ud til at de små og mellemstore erhvervsvirksomheder er havnet i samme båd.

Stor diskussion
På Nørrebro Handelsforenings Facebook har problemet i den grad optaget læserne. Således mener flere forbrugere, at de vil vælge håndværkere i fremtiden, der bruger ladcykler og tænker på miljøet.

Men diverse håndværkere fejrer dette af bordet, og påpeger, at mange håndværkere i forvejen tænker på miljøet i de materialer, som de bruger, men at de ikke kan få deres virksomhed til at løbe rundt, såfremt de skulle bruge ladcykler. Og argumenterne ligner dem, som Johnny Beyer og Hans Mejlshede har frembragt.

Leveringer på Christiania-cykler
Inden politikere og andre dømmer diverse erhverv som miljøfornægtere, skal de vi da lige nævne, at inden Københavns Kommune ødelagde Handelsstandens Indkøbsordning, så blev varer m.m. også kørt ud på Christiania cykler og miljørigtige biler. Her var det praktisk muligt. Men det det er nu engang ikke for alle håndværkere i København. Og det må politikerne lære at forstå.

Artikler fra Cyklistforbundet
Klaus Bondam har været så venlig at fremsende nogle artikler, hvor håndværkere bruger ladcykler. Vi har så vidt muligt bragt disse artikler på vores Facebook. Her er blandt andet ”Den cyklende Låsesmed”. Han fortæller, at han kommer hurtigere frem og parkerer ved døren hver gang. Hans årlige transportudgifter udgør kun 1.000 kr.

Salget af eldrevne ladcykler har taget fart de seneste 2-3 år, viser en rundspørge, CYKLISTER har foretaget blandt danske ladcykelforhandlere.

Kunderne er for eksempel butikker og produktionsvirksomheder, der skal have varer ud i byen. Interessen vokser også hos håndværkere og servicefag. Det har også ændret markedet, at batterier til el-cykler er faldet i pris. Amladcykler leverer årligt 1.000 ladcykler til erhvervslivet. Også Christiania Bikes mærker afsætter cykler til en bredere kreds af virksomheder.

Det skal ikke være en undskyldning
Vi takker Cyklistforbundet for inspiration. Og det er da heller ingen tvivl om, at en del af håndværkere m.m. kan få gavn af ladcykler. Men det er vores indtryk, at lidt større firmaer ikke har gavn af dette. Og håndværkers manglende brug af ladcykler ikke kan være en undskyldning for politikerne ikke at gøre noget, men bare at lade stå til.

Problemerne kan blive så store, at håndværkere i fremtiden vælger at bosætte sig i forstadskommunerne. 

  • Se mere om emnet på vores Facebook. I vores elektroniske database kan du se en masse mere om trafik, p-problemer, infrastruktur og mangel på samme. Brug søgefunktionen.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16