Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Stor stigning i fødevarepriser

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, Avedørelejren, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 / 36 48 02 19 / 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk  

NOTAT 12.03.07
'Forbrugerpriser og detailhandelsudvikling v/Bent Aarrebo Pedersen

Stor stigning i fødevarepriser lavvækst i salget af dagligvarer - set i forhold til sidste år

Forbrugerpriserne lå i januar 1,8% og i februar 1,9% højere end i samme måned sidste år. Det viser de seneste tal fra Danmarks Statistik over forbrugerpriser.

Størst stigning har der været i gruppen: "Fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer" med en stigning på 5,6% i januar i år og på 4,9% i februar i år i forhold til henholdsvis januar og februar sidste år.

Det skal samtidig ses i relation til den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik om udviklingen i detailhandelen, der viser en væsentlig lavere vækst i gruppen: "Føde- og dagligvarer" i januar på 1,8% i kroner i kasseapparaterne, og dertil en tilbagegang på 2,5% i mængder set i forhold til januar sidste år. En forskel på (+1,8% til -2,5%) = på 4,3%. Den samme udvikling kan nok forventes, når opgørelsen kommer for februar til 1. april.

Havde væksten i forbrugerpriser ikke været mere end 3 gange større (+5,6% i januar) end fremgangen i kroner i kasseapparaterne på 1,8% i dagligvaresektoren, så havde der været op mod et markant omsætningstab i januar på 2,5% og formentlig en tilsvarende situation i februar.

Der ligger en tikkende bombe under dagligvaresektoren

Det er helt tydeligt, at der ligger en tikkende bombe under en del butikker i dagligvaresektoren. Ekspansionen under forbrugsfesten med stadig flere discountbutikker er med til at skabe overkapacitet. Det er satsningen hos benzinselskaberne med at øge salg i "døgnåbne" kiosker i høj grad også. Det samme gør sig gældende med stadig flere storbutikker med dagligvarer med satsning på kæde-søndagsåbent.

Derfor satser store dele af dagligvarehandelens kæder da også på øget salg i økologi og bedre kvaliteter. Det giver salg i et højere prisniveau og givet også med bedre avancer.

Men det ændrer ikke ved, at der grundlæggende ligger en tikkende saneringsbombe under dagligvaresektorens overkapacitet. Det ses også tydeligt af, at væksten er skredet fra +16,0% i 2003 til -1,5% i 2006 for discount. Det viser en opgørelse over udviklingen for discount hos Danmarks Statistik udarbejdet af Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger.

Det er for dagligvaresektoren heller ikke længere gavnligt nok også at satse på et øget salg i non food (udvalgsvarer). Det hjalp til i mange dagligvarekæder i forbrugsfestårene, men er svært at vokse yderligere med, måske tværtimod, nu hvor forbrugsfesten i udvalgsvarer må forventes at klinge lidt af, samtidig med at kæderne i udvalgsvaresektoren er blevet langt dygtigere og har bedre personale til at tage konkurrencen op med discount- og de andre dagligvarekæder, når det gælder udvalgsvarer.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16