|
|
Discount gik tilbage
DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, Avedørelejren, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 / 36 48 02 19 / 23 23 00 28 fax. 36 48 02 18 aarrebo@adr.dk
NOTAT 26. marts 2007 baseret på de nyeste tal fra Danmarks Statistik for detailhandelen for januar fordelt på brancher bearbejdet og kommenteret af Bent Aarrebo Pedersen
Discount gik tilbage med 2%. Supermarkeder frem med 5% i januar. Fiskehandlere frem med 30% og urmagere med 29%.
Babyudstyr/børnetøj frem med 17% og parfumerier med 15%.
De nyeste tal fra Danmarks Statistik fordelt på brancher viser i hele procenter, at den samlede detailhandel gik frem med 3% i januar i forhold til januar sidste år.
Indenfor hovedbranchegruppen: Føde- og dagligvarer blev det til tilbagegang på 2% for discount og for kolonialhandel (købmænd og brugser) på 1%. For supermarkeder til en fremgang på 5% formentlig båret frem af en ekstra hård satsning på salg af økologi og produkter i bedre kvaliteter.
De 9 specialbrancher med fødevarer havde en gennemsnitlig branchevækst på 2,4% med 30% vækst til fiskehandlere og 9% til slagtere og med tilbagegang på 12% til både tobaksforretninger og til chokolade-/konfektureforretninger og 4% tilbage for vinforretninger.
Varehuse og stormagasiner opnåede en fremgang på 3%. Parfumerier en fremgang på 15%.
For de 7 specialbrancher med "Beklædning, sko m.v." blev det til en gennemsnitlig branchefremgang på 4,7% med størst fremgang på 17% til forretninger med babyudstyr og børnetøj.
For de øvrige 25 specialbrancher med udvalgsvarer blev det til en gennemsnitlig branchefremgang på 7,1% med størst fremgang til :
1. Urmagere på 29%,
2. Guldsmede på 14%,
3. Sportshandlere på 13%,
4. Legetøjshandlere på 12%,
5. Byggemarkeder på 12%,
6. Cykelhandlere på 12%
7. Radio/TV-butikker på 11%
Tilbagegang for farve-/tapetforretninger på 12%, forretninger med køkkenudstyr, glas og porcelæn på 6% og boghandlere 3% tilbagegang.
Med den høje beskæftigelse og dermed faldende arbejdsløshed må det forventes, at føde- og dagligvarebranchens stærke satsning på øget salg i økologi og i produkter i bedre kvaliteter i det hele taget vil give branchen især i storbyområderne: Hovedstadsregionen, Aarhus, Odense og Aalborg bedre vækstbetingelser i kroner i kasseapparaterne, end sidste år med en beskeden samlet årsvækst i kroner og nulvækst i mængder.
Dertil kan der formentlig fortsat ventes pæne vækstmuligheder for specialbrancherne med udvalgsvarer men nok på et lidt lavere grundlag end sidste år og dermed ikke i år med så flotte væksttal i mange brancher som i de sidste par år. Også på grund af en stadig skarpere og "sulten" konkurrence fra dagligvaresektorens varehus-, supermarkeds- og discountkæder med en forventelig øget vrimmel af lokketilbud i udvalgsvarer i deres ugentlige tilbudsaviser og kataloger. |
|
|