Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Vækstbremse

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, Avedørelejren, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 / 36 48 02 19 / 23 23 00 28 fax. 36 48 02 18 aarrebo@adr.dk

29.10.07: Udviklingen i detailhandelen baseret på de nyeste tal (værdiindeks - udviklingen i kroner) fra Danmarks Statistik for august og for årets første 8 måneder fordelt på brancher v/Bent Aarrebo Pedersen.

Vækstbremse på detailhandelen her op til folketingsvalget

Sidste år i 4-måneders perioden: maj-juni-juli-august opnåede den samlede detailhandel en fremgang på 5,0% som månedligt gennemsnit.

I år blev det "kun" til en fremgang på 1,9% løftet op af hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer", der i år i disse 4 måneder kom op på +3,1% mod sidste år i de samme 4 måneder på +2,3%.

En højere vækst bl.a. båret oppe af et øget salg i økologi og bedre kvaliteter og dermed i et højere prisleje - og det også for andre varegrupper indenfor føde- og dagligvarer. Vækstbremsen har således især ramt og skabt strammere tider for specialbrancherne med udvalgsvarer efter flere år med nærmest flyvende vækst i flere specialbrancher.

Detailhandelens vækstvindere i august blev igen dyrehandlere og urmagere

Supermarkeder gik i august frem med 3%, discountbutikker frem med 5%, døgnkiosker frem med 3%, kolonial (købmænd/brugser) frem med hele 10% og varehuse/stormagasiner frem med 2%. Hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer" gik i august samlet frem med 4,5%. Parfumerier gik i august frem med 19%, materialister kun med 1%.

Bedst blandt brancher gik det i august for:
1. Dyrehandlere +24%
2. Urmagere +16%
3. Sportsforretninger +11%.

Dårligst gik det i juli for:
1.Guldsmede- og juvelerforretninger -14%
2. Chokolade- og konfektureforretninger -12%
3. Farve- og tapetforretninger -8%

De 9 specialbrancher med fødevarer
opnåede i august en beskeden gennemsnitlig fremgang på 0,8%. Bedst gik det for slagtere med +8% og Fiskehandlere samt bagere med +6%. Dårligst for chokolade-/konfektureforretninger med -12%

De 7 specialbrancher med "beklædning, sko m.v."
opnåede i august en gennemsnitlig branchefremgang på 1,9%. Bedst gik det for lædervareforretninger med +10% og herretøj samt herre- og dametøj (blandet butik) med +6%. Dårligst for babyudstyr/børnetøj med -1%.

De øvrige 25 specialbrancher med udvalgsvarer
opnåede i august en gennemsnitlig branchefremgang på 1,8%. Bedst gik det for dyrehandlere med +24%, urmagere med +16% ogsportsforretninger med +11%. Dårligst for guldsmede- og juvelerforretninger med -14%, guldsmede (blandede ure og guld/sølv) med -9%, farvehandlere med -8% og boghandlere med -7%.

Årets første 8 mdr. gav detailhandelen en samlet fremgang på 2,5% mod de første 8 mdr.
sidste år på +4,3%. Sidste års sidste 4 mdr. blev til en fremgang på 3%. For hele 2006 blev
det til +3,9%. Året i år 2007 tegner til en fremgang på måske kun lige over 2%.


Hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer " opnåede i årets først 8 måneder en samlet fremgang på 2,8% mod de samme 8 måneder sidste år på 1,6%. En fremgang i år i høj grad baseret på øget fokus på økologi og bedre kvaliteter i et højere prisleje både hos forbrugerne og i butikkernes især kædernes markedsføringsindsats.

I årets første 8 måneder opnåede døgnkiosker en fremgang på 6,2% mod sidste års første 8 måneder en tilbagegang på 3,4%, supermarkeder +2,9%, discount på +2,8%, kolonialhandel (købmænd/brugser) nulvækst på 0,0%. Varehuse/stormagasiner opnåede +2,4%. Parfumerier +11,5% ovenpå sidste års fremgang de første 8 måneder på +15,2% . Materialister måtte registrere en tilbagegang på 3,7% mod sidste år en fremgang på 9,5% i årets første 8 måneder.

Bedst ud af årets første 8 måneder kom:
1. Urmagere +21,8%
2. Dyrehandlere +19,4%
3. Butikker med musikinstrumenter +12,0%
4. Parfumerier +11,5%
5. Lædervarer +11,3%
6. Babyudstyr/børmetøj +8,8%

Dårligst ud af årets første 8 måneder kom:
1. Chokolade-/konfektureforretninger -18,6%
2. Tobaksforretninger -9,0%
3. Cykelhandlere -7,6%
4. Boghandlere - 6,7%
5. Farvehandlere -6,7%
6. Butikker med køkkenudstyr/glas/porcelæn m.v. -4,9%
+ butikker med stoffer, garn, broderier m.v. -4,9%

De 9 specialbrancher med fødevarer
opnåede kun en gennemsnitlig branchefremgang på 0,5% i årets første 8 måneder. Bedst gik det for ostehandlere med og bagere med +8,5%. Dårligst for chokolade-/konfektureforretninger med en tilbagegang på 18,6% og tobaksforretninger med -9,0%.

De 7 specialbrancher med "beklædning, sko m.v."
opnåede en gennemsnitlig branchefremgang på 5,3% i årets første 8 måneder. Bedst gik det for lædervarer med +11,3% og babyudstyr/børnetøj med +8,8%. Dårligst for butikker med "stoffer,garn,broderier m.v." med -4,9% og dametøj med kun +0,4%.

De 25 øvrige specialbrancher med udvalgsvarer
opnåede i årets første 8 måneder en gennemsnitlig fremgang på 3,3%. Bedst gik det for urmagere med +21,8%, dyrehandlere med +19,4% og butikker med musikinstrumenter med +12,0% Dårligst for cykelhandlere med -6,7% og farvehandlere samt boghandlere med -6,7%

Nærmest en væksthalvering i år

Med en fremgang på kun 2,5% i årets første 8 måneder for den samlede detailhandel næsten en halvering i forhold til de samme 8 måneder sidste år på +4,3% og forventelig nok også en lavere vækst resten af året i forhold til de sidste 4 måneder sidste år på +3%, så tegner det til en fremgang for året 2007 på måske lidt over 2%, hvor årets 2006 kom i hus med en fremgang på 3,9%.

Et fortsat øget salg i økologi og bedre kvaliteter og dermed i et højere prisleje end sidste år foruden forventelig stigende føde- og dagligvarepriser i det hele taget kan bevirke, at fremgangen i år for den samlede detailhandel holdes over 2%.

Afgørende vil også være julehandelen/december måned, der er gået fra +7% i 2003 til +6% i 2004 til +4% i 2005 og til kun +3% i december i 2006 altså en markant væksttilbagegang fra december 2003 på +7% til december 2006 på +3%. Det kan nok ikke forventes, at december i år kommer op på +3%.

Men aller mest afgørende vil nok udfaldet af folketingsvalget blive. Det kan i afgørende grad komme til at påvirke julehandelen, der også kan blive påvirket at et måske - allerede tegnet - og dermed forventeligt større salg af julerejser ud af landet.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16