Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Stigende fødevare- og olie-/benzin-priser

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, Avedørelejren, 2650 Hvidovre
Telefon: 36 47 01 28 / 36 48 02 19 / 23 23 00 28 fax. 36 48 02 18 aarrebo@adr.dk  

Notat og beregninger: 12. november v/Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger, for Hvidovre Erhverv og for Hvidovre Erhvervskontaktudvalg

Stigende fødevare- og olie-/benzin-priser bremser måske nu lidt for en del af forbruget i detailhandelen - og for julehandelen

Nye tal fra Danmarks Statistik for oktober viser, at danskerne nu må slippe 5,4% mere for fødevarer og ikke-alkoholiske drikke end for 12 måneder siden.

For 12 måneders perioden: oktober 2006 - september 2007 viser beregninger over tal fra Danmarks Statistik, at omsætningen i detailhandelen i hovedbranchegruppen: " Føde- og dagligvarer" som månedsgennemsnit er steget med 2,3% i forhold til de samme 12 måneder året før.

De første 9 måneder sidste år var der som måneds gennemsnit en fremgang i "Føde- og dagligvarer" på 1,6%. De første 9 måneder i år blev det til +2,6% som månedsgennemsnit. De seneste måneder ser således ud: Juli +0,8%, august +4,5% og september +1,4% set i forhold til de samme måneder sidste år. I mængder er "Føde- og dagligvarer" i årets første 9 måneder i år gået tilbage med 0,6%. Sidste år i de første 9 måneder var der en fremgang i mængder på 0,7%

Øget interesse for og forbrugerkøb af økologiske produkter samt produkter i det hele taget i bedre kvaliteter og dermed i et højere prisleje sammen med de stigende fødevarepriser i det hele taget har umiddelbart at se kun haft halv gennemslagskraft i et øget salg i kroner i kasseapparaterne i føde- og dagligvaresektoren.

Med stigende priser holder forbrugerne åbenbart nu igen på forbruget i mængder. Men det sker nok ikke i samme grad i december, hvor ingen ønsker og de fleste nok ikke kommer til at mangle noget på jule- og nytårsbordet set i forhold til tidligere år.

Det sammen med markant stigende olie-/varme-/benzinpriser og højere renteudgifter for boligejere kan ikke undgå at få en bremsende virkning på julehandelen i den øvrige del af detailhandelen.

Udviklingen i december (i hele procenter) og dermed i julehandelen set i forhold til december året før og for hele året (i hele procenter og med en decimal) i forhold til året før har de seneste 6 år været for den samlede detailhandel: 

december          hele året
2001  +2%       +3% (+2,7%)
2002  +2%       +5% (+4,8%)
2003  +7%       +5% (+4,7%)
2004  +6%       +4% (+3,6%)
2005  +4%       +5% (+5,6%)
2006  +3%       +4% (+3,9%)


Der har således talmæssigt set været rekord-december og dermed rekord-Jul hvert år de seneste 6 år med en årlig vækst i kroner forhold til året før. Bedst i 2003 med +7% og derefter faldende vækstprocenter, der godt i år kan komme under de +3% sidste år, da årets første 9 måneder i år kun ligger på +2,4%. Og dermed tættere på en risiko for nulvækst i december måske mest holdt over nulvækst af ikke mindst de stigende fødevarepriser.

Meget peger på julegaver med stadig større omtanke især i år og kun en beskeden rekord-Jul-vækst i kroner i kasseapparaterne og i gaveantal holdt oppe af, at priserne for beklædning og fodtøj i år i oktober ligger 3,1% lavere end for et år siden.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16