en boganmeldelse af Uwe Brodersen - sekretær, Nørrebro Handelsforening
Offentliggjort 29. oktober 2006
Herman Salling er kendt af alle inden for dansk detailhandel. Han fik gang i detailhandelen i Århus og omegn, ja faktisk i hele landet. Giganten, er Hermann Salling og ikke Dansk Supermarked i denne forbindelse. Selv Mærsk Mc – Kinney Møller medvirker i denne velskrevne bog. Mange mennesker beskriver deres forhold til Herman Salling, også personer, der ikke mere er aktive i dansk detailhandel. Og det mærkelige er, at hovedpersonen faktisk ikke selv medvirker.
God historiebog
Kildermaterialet til bogen er fortrinsvis hentet fra aviser, bøger og tidsskrifter.
En spændene bog om Dansk Supermarkeds udvikling, men egentlig er der ikke nogen overraskelser i bogen. Man kommer ikke rigtig ind i noget afslørende.
Men som historiebog omkring udviklingen i detailhandelen er det en fremragende bog
Fra lille manufaktur til 50 milliarder kroner
Giganten tager sin begyndelse i 1906 da Herman Sallings far åbnede en beskeden manufakturhandel i Århus og slutter 100 år senere, hvor Dansk Supermarked omsætter for 50 milliarder kroner og har 40.000 ansatte.
Et håndsslag mellem skibsredder A.P. Møller og købmanden Herman Salling i 1964 ændrede med et slag vore indkøbsvaner.
Hvis man vil klare sig i detailhandelen, er det helt afgørende at vide, hvad det er for varer, kunderne vil have. Man skal hele tiden have fingeren på pulsen. Der findes ikke en branche, der er mere omskiftelig end detailhandel. Derfor er den også så spændene og så udfordrende at beskæftige sig med (Herman Salling 1998).
Herman Sallings ånd vil hvile over Dansk Supermarked i mange år. Hans holdninger vil blive videreført.
Kæmpe konkurrence
Men konkurrencen lurer fra udlandet, så måske lurer der i Danmark nogle overraskende fusioner. Hvis ikke vil udlandet give milliarder af kroner for Dansk Supermarked.
På discountområdet er der i Danmark seks konkurrerende kæder, og måske bliver Netto også ramt en skønne dag. Mange har allerede nu forudset et blodbad inden for discountsektoren.
Inden for de traditionelle supermarkeder vil en tredjedel være forsvundet inden for fem til syv år.
Det vigtigste ord for ledelsen i Dansk Supermarked er ordet vækst. Men snart kan man ikke mere vokse i Danmark. Mæthedstidspunktet nærmer sig. Siden 1981 har Dansk Supermarked ikke lanceret nye kæder. Dengang var det Tøj og Sko.
Dansk Supermarked bliver snart nr. 1
I dag har koncernen en markedsandel på 29,9 % Mon ikke de en dag overhaler Coop, og bliver de største?
Discountbutikkerne har en andel på 30% med stigende tendens.
Discountbutikker og varehuse er i fremgang, taberne er de traditionelle supermarkeder.
Nye bøger om Danmarks største virksomhed
Som bekendt er julen, biografiernes højtid, så i den forbindelse kommer der yderligere et par bøger som måske indeholder noget mere om A.P. Møller og Dansk Supermarked. Den ene er en bog om Michael Pram Rasmussen, bestyrelsesmedlem for A.P. Møller. Den anden bog er en bog om topchefen i Danmarks største virksomhed Jes Søderberg.
Søren Ellemose: Giganten – fra Salling til Dansk Supermarked, Jyllands – Postens Forlag |