Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

+10% vækst i februar

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 / 36 48 02 19 / 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk  

24. april 2008
Udviklingen i detailhandelen baseret på de nyeste tal (værdiindeks - udviklingen i kroner) fra Danmarks Statistik for februar og for årets første 2 måneder
v/Bent Aarrebo Pedersen formand for Hvidovre Erhverv og for Danmarks Handelsstandsforeninger

Detailhandelen scorede +10% vækst i februar og +6,1% i årets første 2 måneder
Discount kaprede +22% vækst i februar og +17,5% i årets første 2 måneder.


Oven på en sløj december med 0-vækst for den samlede detailhandel blev det til +3% i januar og en scoring på hele 10% vækst i februar - og dermed for årets første 2 måneder en samlet vækst på 6,1%. Det viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik over udviklingen i årets første 2 måneder for detailhandelen.

Føde- og dagligvarer

I føde- og dagligvaresektoren med eksploderende priser på fødevarer scorede discount +13% i januar og hele +22% i februar og dermed for årets første 2 måneder en topvækst på 17,5%. Forbrugerne har i høj grad til valgt discountsektoren nu med de markant stigende føde- og dagligvarepriser. Efterfulgt af supermarkeder med +9% i januar, +15% i februar og dermed på 11,6% i årets første to måneder.

I årets første to måneder blev det også til en vækst for andre fødevareområder på:

Kolonial (købmænd og brugser) +7,5%
Døgnkiosker +11,6%
Bagere +5,1%
Chokolade-/konfektureforretninger +24,3%
Vinforretninger +5,3%
Tobaksforretninger +1,4%
Osteforretningeer +6,1%
Andre specialforretninger med fødevarer +13,0%

men tilbagegang i de første to måneder for.

Frugt- og grøntforretninger -7,4%
Slagter- og viktualieforretninger -6,4%
Fiskehandlere -0,4%

Varehuse og stormagasiner måtte nøjes med en vækst på +4,7% i årets første to måneder (+1% i januar og +8% i februar)

Specialbrancher med udvalgsvarer m.fl.

8 specialbrancher opnåede 20% eller mere i vækst i februar. Det er sjældent set for en enkelt måned:

1. Fotoforretninger +56%
2. Urmagere +41%
3. Parfumerier +32%

4. Dyrehandlere +28%
5. Sportsforretninger +26%
6. Handel med pc`er, software og kontor4maskiner +22%
7. Babyudstyr og børnetøj +20%
8. Køkkenudstyr, glas og porcelæn +20%.

Kun tilbagegang i februar for legetøjsforretninger med en tilbagegang på 5%

For de 7 specialbrancher med beklædning og fodtøj blev det i årets første to måneder til en gennemsnitlig branchefremgang på 3,2% og for de øvrige 25 specialbrancher med udvalgsvarer til en gennemsnitlig branchefremgang på 8,6% i årets første to måneder.

5 specialbrancher opnåede en vækst i årets første to måneder på:

1. Fotoforretninger +40,3%
2. Dyrehandlere +37,1%
3. Urmagere +31,8%

4. Parfumerier +24,9%
5. Sportsforretninger +20,1%

Svært at opleve vækst den kommende tid i brancher udenfor føde- og dagligvaresektoren
Med det dræn i forbrugernes pengepung til de markant højere og fortsat stigende føde- og dagligvarepriser sammen med højere renter og olie-/benzinpriser foruden uroen på boligmarkedet og på det offentlige arbejdsmarked bliver det svært for mange i specialbrancherne med udvalgsvarer at opleve tilfredsstillende omsætningsudvikling de kommende måneder.

Dertil kommer, at de seneste forbrugerforventninger for april peger på, at familierne vurderer, at det ikke er fordelagtigt at anskaffe sig større forbrugsgoder for øjeblikket, og forventer at bruge mindre på disse produkter i forhold til, hvad de har brugt de sidste 12 måneder.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16