Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

60% større vækst

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
telefon 36 47 01 28 36 48 02 19 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT og beregninger baseret på værdiindeks for brancher i detailhandelen fra Danmarks Statistik for maj og for årete første 5 måneder v/Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger og for Hvidovre Erhverv

Detailhandel:
60% større vækst på 5 mdr. i 2008 end på 5 mdr. i 2007 - men med store udsving mellem brancher:

Maj 2008: Fra minus 14% for butikker med gaveartikler og brugskunst til +45% for butikker med chokolade og konfekture.
Årets første 5 måneder: Fra minus 11% for skohandlere til +31% for dyrehandlere

Den samlede detailhandel gik frem med 5% i maj og med 3,7% i årets første 5 måneder i butikkernes kasseapparater. Det viser de nyeste tal fra Danmarks Statistik over udviklingen fordelt på brancher hentet i hus af en samlet vækst i føde- og dagligvaresektoren med +7,8% i maj og +7,5% i årets første 5 måneder. Mod en samlet set nulvækst for brancherne med udvalgsvarer i årets første 5 måneder. 3,7% fremgang for den samlede detailhandel de første 5 måneder i år er 60% højere end de samme 5 måneder sidste år med en fremgang på 2,3%.

Den mest dominerende vækst i føde- og dagligvaresektoren stod discountsektoren for med en vækst på +14,5% i årets første 5 måneder mod de samme 5 måneder sidste år på +2,3% og i 2006 de første 5 måneder på +0,4 - altså en "eksplosion" i væksten på 2 år båret i hus af kampen om forbrugerne under kraftigt stigende fødevarepriser.

Taberne her i 2008 om de nu mere prisfokuserede og forbrugsklemte kunder er frugt/-grønthandlere med en tilbagegang på -8,0%, slagtere med -8,7%, fiskehandlere med -4,0% og osteforretninger med -2,3% i de første 5 måneder. For supermarkeder blev det kun til en vækst på 3,3% og varehuse/stormagasiner kun til en vækst på 2,0%.

Udviklingen har betydet store udsving indenfor specialbrancherne med fødevarer og udvalgsvarer

Vækstvindere i årets første 5 måneder med mere end 20% fremgang var:

1. Urmagere +31,0%
2. Fotohandlere +29,7%
3. Dyrehandlere +29,3%
4. Chokolade/konfekture +25,2%
5. Parfumeriet +22,2%

Væksttabere i årets første 5 måneder med mere end 4% tilbagegang var:

1. Skohandlere -10,9%
2. Slagtere -8,7%
3. Frugt og grønt -8,0%
4. Cykelhandlere -7,9%
5. Fiskehandlere -4,0%

I maj var vækstvindere:
Chokolade og konfektureforretninger med+45% urmagere med +26%, fotoforretninger med +25% og blomster/plantehandlere og havecentre med +25% og parfumerier med +18%

Væksttaberne blev i maj:
Butikker med gaveartikler og brugskunst med -14%, slagtere med -12%, ostehandlere med -9%, fiskehandlere med -7%, butikker med køkkenudstyr, glas og porcelæn med -7% og butikker med husholdningsmaskiner og husholdningsapparater med -7%.

Store udsving mellem brancher her i 2008 og smalhals for mange specialbutikker med føde- og udvalgsvarer
Der har i år i årets første måneder være større udsving mellem brancherne. Der bliver næppe mindre udsving i resten af året, nu hvor Danmarks Statistik også melder om, at danskere tegner sig for den laveste forbrugertillid i 16 år. Det kommer til at gå hårdt ud over specialbutikker med fødevarer i kampen mellem de store discount-, varehus- og supermarkedskæder om kunderne til økologi på samtidig et markant højere niveau for føde- og dagligvarepriser.

Dertil vil kvinders lyst til impulskøb til sig selv eller familie på strøgture eller centerbesøg nok også være stækket mere end ellers. En situation, de store dagligvarekæder givet vil søge at udnytte med særligt mange attraktive lokketilbud i udvalgsvarer (non food) i en tid, hvor overkapaciteten opbygget under forbrugsfestårene indenfor føde- og dagligvaresektoren vil blive stadig mere synlig og konkurrencepræget.

Især lokketilbud, der ofte kun gælder om søndagen, når der er tilladelse til søndagsåbent, for at tvinge kunderne væk fra søndagsfreden. Især børnefamilier med stramme budgetter og dermed budgetnødvendigt med søndagsture efter lokketilbud, hvor børnenes "største søndagsoplevelse" i børnehøjde på en familiesøndag vil være de forangåendes rygge og bagdele.

Det kan ikke undgå resten af året at betyde smalhals for mange specialbutikker med føde- og udvalgsvarer.

Det tegner også til mulig smalhals for flere storcentre,
der skal hente kunderne længere væk. Med udviklingen i fødevarepriser, olie- og benzinpriser og renten vil mange familier tænke sig en ekstra gang om, før de starter bilen til en tur ud og hjem på f.eks. 2 x 50 km til een krone eller mere pr. kørt km i benzinforbrug for at købe ind i et storcenter. En tur, der måske primært handler om føde- og dagligvarer og med begrænsede midler til andet køb. Føde- og dagligvarer kan ofte købes lige så billigt i hjemlige butikker måske billigere uden unødvendigt slid på bil, forbrug af familietid og benzin.

Milliardforæring til storcentreog milliard tab til specialhandelen

Livremmen bliver spændt ind med mange fravalg af fristende storcenterture i mange familier. Derfor har storcentrene også travlt med og bruger alle mediekneb for at lokke politikerne til totalt at afskaffe lukkeloven for at kunne sætte sig på et nærmest søndagsmonopol. Det vil være en milliardforæring til storcentre og stordetailhandlen og et milliardtab til specialhandelen med fødevarer og med udvalgsvareer (non food) med en uundgåelig lukningsbølge de kommende år af butikker udenfor centrene både i og udenfor bymidterne. Ikke til forbrugernes fordel på længere sigt. Tværtimod. Det er logik for burhøns men ikke for flere politikere, der hellere vil være kortsigtede her og nu mediepopulister end ansvarlige politikere med langsigtet omtanke.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16