Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Cykel - kulturen i København (eller mangel på samme)

Offentliggjort 22. juli 2007

Den cyklende redaktør advarer mod egoismen på cykelstien. Cyklende politi, som det er tilladt at overhale burde befinde sig på cykelstierne. Og så er det faktisk sundt at cykle, for både pulsen og blodtrykket. Tænk, hvis vi alle kunne vise mere hensyn. Og tænk, hvis Klaus Bondam fik lappet alle huller på cykelstien. Her er igen en munter beretning fra det ”pedal – trampende” folk.

Du får det bedre med dig selv, når du cykler på arbejde siger Dansk Cyklist Forbund. Og Sundhedsstyrelsen anbefaler, at voksne dyrker motion hver dag.

Cykling giver velvære

Om mine daglige cykelture er skyld i mit gode kolestroltal, kan jeg ikke svare på. Og om man kan tabe sig ved at cykle, er også et åbent spørgsmål. Når du som jeg cykler gennemsnitlig mellem 30 og 45 minutter hver dag, ja så ”sparer”jeg mellem 330 og 660 kalorier.

Hvis jeg nu havde lidt længere på arbejde, og var fysisk aktiv 1 time dagligt, ja så ville jeg leve 8 – 10 år længere.

Men det usunde ved cyklingen er jo nok, at blodtrykket stiger faretruende, når man bevæger sig på cykelstien. Ikke så meget, fordi man en gang imellem spurter, nej det er nok på grund af medtrafikanterne.

Cyklister er nervøse

Mens 58 % af de københavnske cyklister var nervøse i trafikken i 2004 er dette tal faldet til 53 % i 2006. 45 % er bange for medcyklisterne, enten på grund af vild kørsel eller dårlig opførsel..

Jeg må nok indrømme, at mobiltelefoner og MP3 – afspillere ikke burde være til stede, når man cykler. Man kan jo ikke engang komme forbi, når man ringer med klokken. Mange bruger hele cykelstien, og det er jo værst for os, der gerne vil frem og måske cykler lidt mere end de 20 kilometer i timen.

Vis hensyn

Hvorfor skal der cykles på fodgængerovergange og fortove?

Hvorfor skal der køres over for rødt, jeg overhaler dig alligevel på lovlig vis?

Og hvad med lige at give tegn, når du svinger.

Mange cyklister kører egoistisk, måske gør jeg det selv. Jeg kører måske for hurtigt efter forholdene, men mener, at jeg overholder færdselsreglerne.

Ny afslørende hjemmeside

Det er jo især her på Østerbro, hvor jeg bor, jeg skal være opmærksom. En hjemmeside offentliggøre simpelthen kriminelle cyklister – www.kriminelle.dk. En god ide, så kan I lære det.

Hjemmesiden indeholder kategorier som

  • Cykelbefordring af flere end tilladt

  • Cykelkørsel uden hænder på styret.

Initiativtageren mener, at egoistiske cyklister ikke bidrager til fællesskabet, de viser ikke respekt.

Små regelbrud er starten til det totale anarki.

Cyklende politi – en god ide

Hvornår får vi cyklende politi, som vi så kan overhale. Ja det behøver jo ikke at være cykler med blå lys. Jeg mener, at have set betjente på mountenbikes på Nørrebro.

Den kampagne, der har været i gang, for ”at højne kulturen på cykelstien” er fin. Men det skal ikke være en ”engangsfornøjelse”.

Dagbog – de sidste 14 dage

Men husk på, at vi stadig har bilister, der overhovedet ikke regner cyklister for noget.

  • Et eksempel. En taxa ser en kunde lige før Vibenhus Runddel. Han kører pludselig over den blå cykelafmærkning og standser cirka tre meter før krydset, hvor der er grønt. Håndbremsen på min cykel redder frontal sammenstød.

  • En ung mand klædt i sort habit skynder sig om hjørnet Østerbrogade/Strandboulevarden. Lidt længere henne træder jeg an til overhaling. Midt under overhalingen trækker den unge mand ud, uden at give tegn. Igen katastrofeopbremsning

  • Accelerationen er lige begyndt, jeg skal op i fart. Men pludselig træder først en så to mere lige ud foran mig ved busstoppestedet. Håndbremsen hjælper igen. Bussen befinder sig 50 – 100 meter væk.

  • På vej hjem, lige over krydset Strandboulevarden/ Østerbrogade er en ung pige i gang med en vigtig samtale på mobilen. Hun trækker helt ud, og tvinger mig ud på kørerbanen. Hun er helt i sine egne tanker.

  • På Jagtvejen har unge studerende åbenbart et mødested. En ung pige er i gang med at dreje til højre. I første omgang var hun trukket til venstre, uden at give tegn. Jeg var i gang med at overhale. En kollision er uundgåelig. Jeg rammer hende med skulderen, hun vælter. Heldigvis var hun ikke kommet noget til.

  • To unge piger kører ved siden af hinanden på Jagtvejen. Den ene taler i mobiltelefon. Jeg ringer med klokken, som tegn på, at jeg vil overhale. Den ene trækker lidt ind. Pludselig midt under overhalingen trækker hun igen ud. Vi rammer hinanden, men bliver begge siddende på cyklerne.

  • En taxa kommer fra Guldbergsgade ud på Jagtvejen og kører direkte ud på cykelstien, et par cyklister inklusive mig selv må ud på kørerbanen for at undgå sammenstød.

  • På Nørrebros Runddel i retning mod Østerbro er det lige blevet grønt. Vi accelererer, men må midt i krydset lave katastrofeopbremsning, da en bil kører over for rødt, og er millimeter fra at ramme os.

Penge til cykelparkering

I fjor købte danskerne 500.000 cykler, måske er det derfor, at der er trængsler på cykelstien. Det er da også imponerende, at 100.000 cyklister hver dag pendler til hovedstaden., men der eksisterer kun 40.000 cykel p – pladser. Tænk at 36 % af københavnerne cykler til og fra arbejde. Det er da imponerende. Nu vil man så bruge 23 millioner kroner til cykelparkering i København. Nu må det siges, at forholdene ved Hovedbanegården og for eksempel Nørreport er elendige.

Nørrebrogade – som cykelgade

Det er altid billige point, at tale cyklisternes sag. Men at gøre hele Nørrebrogade til en cykelgade er at overdrive. Hvis nu alle cyklister inklusive mig selv var mindre egoistiske på cykelstien, ville det hele gå meget bedre. Så behøver vi ikke en helt gade for os selv. Og hvis det var et sted, man kunne henvende sig fordi man er irriteret over, at man hver gang man kommer forbi et bestemt sted, skal undgå et hul på cykelstien.

Disse huller, er der mange af.

Gør noget ved cykelkulturen

Jeg mener, at alle vi cyklister selv skal gøre noget ved at forbedre cykelkulturen i København. Vis dog hensyn og tolerance og vær lidt mindre egoistisk. Overhold færdselsreglerne. Du skal ikke tro, at det er smart, at overtræde dem.

Og dig, der kører med bussen. Sæt dig lige ind i reglerne, hvornår du må træde ud på cykelstien. Selvfølgelig holder vi tilbage, når bussen er ankommet.

Det er åbenbart tilladt at parkere som man vil på cykelstien for biler. Det sker jævnligt, at man enten må ud på kørerbanen eller ind på fortovet, for at komme forbi.

Hvornår får jeg min racercykel?

Min cykelhandler Hans må ikke få dette at vide. Hos hans konkurrent lige over gaden, har jeg set en smart racercykel. Jeg har kraftig tænkt på, at investere i den.

Men så længe vi er så egoistiske på cykelstien, gør jeg det ikke.

I øvrigt tillader min cykelhandler, at holde 3 ugers ferie. Så mit håb er, at jeg ikke kører ned i en af de huller, som Klaus Bondam ikke har fået repareret på cykelstien. Så kan cykelhandler Hans ikke lappe min cykel.

Denne artikel er hverken sponseret af min cykelhandler eller politiet, men måske gør mit forsikringsselskab det. Og så er jeg endnu ikke kommet på EPO.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16