Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandelen - Hvad sker der?

Offentliggjort 28. juli 2007

Fakta har indført et nyt system, der skal sikre mod røverier. Elektroniske tilbudsaviser er et hit. Ja og så fusker provinsbyer med deres indbyggertal. Er Danmark dyrere end andre lande? Se Eurosats opgørelse. Er det grund til pesimisme i detailhandelen?

Desværre falder detailsalget igen. Det er især tøj, der spares på, men også mad, drikke og andre dagligvarer. Beklædning er faldet med hele 7,6 %.

Men det er nu ikke pessimisme, der præger detailhandelen. Børsen har foretaget en rundringning til en del kæder. Her ser det ud til at forbrugsfesten fortsætter.

Trods stigende renter, vigende boligpriser og økonomiske spådomme om forbrugerfestens endeligt, er meldingen en helt anden i detailbranchen.

Greens Konjekturanalyse har for andet kvartal foretaget en undersøgelse, der viser, at 18 ud af 26 virksomheder forventer stigende omsætning inden for de næste 6 måneder.

Ser man på det i sammenligning med salget i maj 2006, ja så er faldet på 2,8 % for hele detailhandelen.

Forventningerne til privatforbruget er blevet nedjusteret til 2 % i år og 1,8 % næste år.. Sidste år var den rekordhøj på 3,4 %.

Undgå røverier

Fakta har indført systemet SafePay. Det består af en boks til mønter, som kunderne kan bruge til at betale, og til at modtage byttepenge fra. Desuden er det en automat til sedler, som medarbejderne kan benytte. Systemet lægger selv til og trækker fra. Med andre ord, røvere kan ikke true personalet til at udbetale kassebeholdningen.

På længere sigt, bliver det muligt for kunden, selv at stå for både skanning og betaling.. Fakta forudser, at dette vil ske om 10 – 15 år.

Systemet med SafePay har kørt som forsøg i fem københavnske butikker, og forventes nu indført i et større antal af kædens butikker.

Elektroniske tilbudsaviser er et hit

Firmaet MinReklame reklamerer i dag for 40 kæder og specialbutikker i Danmark til 150.000 abonnenter. Mange foretrækker, at få tilbudene på deres computer.

Et konkurrerende firma er Retail Internet DK som ligeledes har specialiseret sig i markedsføring på Nettet.

Ifølge Post Danmark har 16,5 % af de danske husstande sagt nej tak til trykte reklamer. Men de danske husstande får alligevel hver især 40 kilo trykte reklamer hvert år. Det er seks gange så meget som i 1985.

Fusk med indbyggertal

Ja det måtte jo komme. Der fuskes med indbyggertal for at sikre en mulighed for at få store butikker og butikscentre til provinsen. Kreativ ”bogføring” får flere byer til at passere det magiske tal – 40.000. Således er både Silkeborg og Herning pludselig blevet væsentlig større. Danmarks Statistik har gradbøjet indbyggertallene til byernes tilfredshed. Men det var hvis ikke det, der var meningen med den ny Planlov.

Den danske forbruger

Analyseinstitutter må have svært ved at gennemskue den danske forbruger. Det er nemlig nøjagtig de samme mennesker der køber lavpris og luksus..

Forbrugerne er meget komplekse, og den enkelte kan have forskellige indkøbsmønstre alt efter situationen. Men i perioden 2001 til 2006 steg omsætningen i discountbranchen med 40 %. I resten af dagligvarebranchen steg den fra 50,2 til 52 milliarder kroner.

De selvstændige arbejder mere

Og så har de økonomiske vismænd fundet ud af, at de selvstændige i perioden fra 1995 til 2005 har øget deres arbejdstid med 15 %. De arbejdede i gennemsnit 2.128 timer i gennemsnit i 2005. Det er næsten 600 timer mere end gennemsnittet for samtlige landets beskæftigede.

Virksomhederne har ikke mærket regeringens regelforenkling. Regeringen påstår ellers det modsatte. Måske er det også derfor, at de selvstændige arbejder så meget.

Har Konkurrencestyrelsen ret?

Konkurrencestyrelsen mener, at de danske priser på dagligvarer er en del højere end i andre europæiske lande. Landbrugsraadet er helt uenig i denne opfattelse.

Og kigger man den rapport igennem, som de netop har udgivet, forstår man ikke rigtig Konkurrencestyrelsen.

Men Eurostat har været på indkøb i 37 europæiske lande og puttet 500 forskellige sammenlignelige produkter i indkøbsvognen. Man har sat gennemsnittet til 100.

Norge topper med 158 på fødevarer efterfulgt af Danmark med 142. I bunden ligger Bulgarien med 56.

Alkohol er dyrest i Irland med 181, her er Bulgarien igen billigst med 69. Tobaksvarer, ja her topper Norge med 227, og billigst er Letland med 28.

Økovarer i vækst

Omsætningsstigninger på om mod 25 % på økovarer, har givet problemer for mange butikker. Og mange kunne sælge det dobbelte, hvis det gjaldt økokød. Men producenterne kan slet ikke følge med. Også inden for almindelige grøntsager er der en stigning i omsætningen. Men ikke alle danskere gider, at spise 600 gram grøntsager om dagen. Forbruget af salat, kinakål, tomat, ærter og agurk er steget. Kål og rodfrugter har ikke rokket sig ud af stedet.

Problemet er, at vi i supermarkedet ofte selv skal tælle, emballere den og prismærke grøntsagen. Når vi så kommer hjem, skal vi også rense, skrælle, pille og snitte varen. Brugervenligheden er ikke så stor. Ja, man kan med andre ord sige, at det er en falliterklæring, at vi ikke selv kan finde ud af det.

Coop i offensiven

Og så vil Coop igen bremse tilbagegangen, man vil indføre et nyt kreditkort. Til kortet vil der blive tilknyttet en række fordele. Men hvordan er det nu med markedsandelene (2006)

  • Coop 36,8 %

  • Dansk Supermarked 30,1 %

  • Dagrofa – tilknyttede 19,6 %

  • Edeka/Reitan tilknyttede 7,3 %

  • Aldi/Lidl 4,6 %

  • Øvrige 1,6 %

Coop vil i år og næste år oprette 75 nye butikker. Nye SuperBrugsen butikker, nye Irma – butikker, og også nye Kvickly – butikker vil se dagens lys. Men det er Fakta, der fører an (se senere)

Dansk Supermarked i offensiven

Men Dansk Supermarked er sandelig ikke faldet i søvn. Målet er at udvide antallet af Føtex – forretninger fra de nuværende 77 til 100 i løbet af årrække. Føtex – Food bliver et helt nyt koncept.. Dette vil sikkert gå ud over Irmas kunder.

Få fødevarerne bragt

Og som noget forholdsvis nyt, så tilbyder hver fjerde dagligvarebutik i dag, at bringe varerne til døren. Den gennemsnitlige pris er 24 kroner, for denne service. Men forbrugerne kan komme til at betale helt op til 120 kroner.

Grænsehandelen falder

For at dæmme op for grænsehandelen og de ulovlige sodavand, blev afgiften i januar sat ned. Men Skatteministeriet har fundet ud af, at 1,5 liters Coca Cola i dag er en krone dyrere end sidste år. Dette skyldes konkurrencen. Det skader sundhedsbølgen, at sætte 10 styks 1,5 liter sodavand som tilbud.

Svenskere, tyskere og nordmænd køber mere og mere hos os. Danskernes grænsehandel er også på retur. Folk tror, at det er spiritus eller benzin, man køber dernede. Nej det er sandelig tøj, sko og tasker, der købes. Hele 3,4 milliarder kroner har familien Danmark investeret i dette.

Men Dansk Erhverv er stadig bekymret over, at den samlede grænsehandel udgør næsten 12 milliarder kroner. Dermed går dansk detailhandel glip af en stor omsætning. Man opfordrer regeringen til at kigge på afgiftsniveauet, så dansk detailhandel kan konkurrere på lige vilkår.

Monopol på Dagligvarehandel

De Samvirkende Købmænd (DSK) har meldt Ørestadsselskabet til Konkurrencestyrelsen. Det sker for at hindre, at en enkelt butikskæde får monopol på dagligvarehandel i den ny bydel i Ørestad Syd. Tanken er, at de nye dagligvarebutikker skal have 10 års eneret.

Imponerende er det, at Fisketorvet har haft en omsætningsfremgang på 8 %.

Fakta – Danmarks billigste.

I år har Fakta – kæden indviet 10 nye forretninger, og håndværkere er gang med at etablere 15 nye. Til september runder kæden, 350 butikker. Man vil satse noget mere på kvalitetsvarer. Der skal mere frugt og grønt, og der vil komme flere økologiske varer på hylderne.

Politikens Lørdagsliv har fundet ud af, at Fakta er Danmarks billigste discount – kæde. Der var 28 kroner og 77 øre op til den næste på listen, nemlig Aldi. På indkøbssedlen stod der 39 dagligvarer.

Aldi taber penge

Den tyske discountkæde Aldi tabte igen penge i Danmark i 2006, omsætningen faldt til 2003 – niveau. Underskuddet blev på en halv million kroner mod et overskud på 27,6 millioner kroner året før.

Men dette har ikke fået Lidl til at trække følehornene til sig. De har netop åbnet butik nr. 42 i Danmark. Planen er, at nå op på 100 butikker.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16