Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Jeg er stadig så glad for min cykel

Offentliggjort 12. september 2007

Her er så det nyeste muntre indlæg fra cykelstien, fortovet, fodgængerovergangene og hvor Cyklopaterne ellers har spredt sig til. Læs også om overborgmesteren jagt efter cykeltyve, og Socialdemokraternes kampagne Op på cyklen Danmark. Og så får man tyndere lår af at cykle

Cykler her og der og alle vegne. Cykler på fortovet og der, hvor de ikke skal være. Vogt dig for cyklister på fodgængerovergangen. Påpeger du fejl og overtrædelser får du fingeren.

Man skulle tro, at anarkiet er vendt tilbage på cykelstien og andre områder. Politiets ugentlige aktion er glemt. Mange cyklister overtræder bevidst færdselsloven.

Skal vi kalde disse Cyklopater?

Mange biler på cykelstien

Men et problem som man totalt har glemt er, når der holder flyttebiler, stilladsbiler, håndværker – biler m.m. på cykelstien. Ofte tvinges man ud på kørerbanen, og faretruende situationer opstår. Dårlig og ulovlig afmærkning bliver ikke påtalt af myndighederne.

Bilister undervurderer farten

Ofte undervurderer bilisterne også farten på cykelstien. Det burde for eksempel ikke være tilladt at køre ind på tankstationen ved Lyngbyvej fra Jagtvej. Min håndbremse har forhindret talrige ulykker.

Kan vi så få ordentlige parkeringsforhold for cyklister

Når man nu skal i gang med at bygge den nye Metro, så byg nogle ordentlige parkeringsforhold for os cyklister. Resultatet ser vi i dag. Det flyder med cykler overalt. Tag også at forbedre skiltningen. Var det ikke noget med, at København skulle være verdens Cykel – Hovedstad ?

Tyndere lår?

Tyndere lår, mindre trængsel og renere luft. Det skulle være argumenterne for at tage cyklen. Om det helt holder, tror jeg ikke.

Men i hvert fald vil København ofre 150 millioner kroner på cyklerne. Hvis investeringerne medfører bare 10 % mere cykeltrafik, så lyder gevinsten ifølge Dansk Cyklist Forbund på 214 millioner sparede kroner. Penge, der er sparet, fordi de sundere vaner holder folk fra hospitalsindlæggelser.

Poul Nyrups cykelhjelm

Ja og så vil Socialdemokraterne investere en milliard kroner over de næste 10 år for at få danskerne i pedalerne. Udspillet hedder Op på cyklen, Danmark. Det aflaster vejene, mindsker co2 – udspillet og afhjælper fedmeproblemet. Ja så er jeg da ude over det problem, det med fedmen. Måske skulle man også gøre noget for at fremme de smarte cykelhjelme. Jeg husker endnu Poul Nyrup Rasmussens famøse cykelhjelm. Cykelhandler Hans må næste gang fremvise nogle af disse hjelme. Måske ikke lige Poul Nyrup – modellen.

Overborgmesterens jagt på cykeltyve

Ritt Bjerregaard, der selv er en ivrig cyklist vil nu have de 120 parkeringsvagter i hovedstaden til at tjekke stelnumre på cykler. På den måde skal stjålne cykler tilbage til deres ejermænd.

I fjor blev 16.000 cykeltyverier anmeldt til politiet, men kun 100 personer blev sigtet for at stjæle en cykel. Overborgmesteren har også henvendt sig til Danmarks Tekniske Universitet med henblik på, at få universitetets eksperter til at udvikle bedre låse., tyverialarmer til cykler, og stelnumre, der ikke kan slibes væk.

Når et cykeltyveri anmeldes til politiet online er det meget besværligt for betjenten. Politiets systemer taler ikke med hinanden. Så derfor kan anmeldelser ligge i månedsvis og samle støv. Måske er det derfor at opklaringsprocenten er så uhyggelig lille. Nu er cykeltyveri også den lavest prioriterede forbrydelse, man kan tænke sig.

Sidste år modtog politiet i alt 66.000 anmeldelser. Men hver fjerde tyveri bliver aldrig anmeldt. Danmark ligger på en klar førsteplads, med hensyn til denne forbrydelse.

En cykeltyv skal være ekstrem uheldig for at blive taget. Forsikringsselskaber udbetalte sidste år 132 millioner kroner i erstatninger for stjålne cykler.

Måske skulle jeg købe en lyserød eller lilla cykel i stedet for den smarte cykel jeg har nu, så er risikoen da minimal for et tyveri. Det må jeg lige tale med cykelhandler Hans om.

Cirka hver fjerde danske vælger cyklen

23,9 % af danskerne peger på cyklen, når de skal vælge deres foretrukne transportmiddel, mens blot 13,1 % holder sig til bus, tog eller metro. Kun i Holland er begejstringen større end i Danmark. Her mener hele 40 %, at cyklen er bedst til at fragte dem til og fra arbejde, købmanden og børnehaven.

Tager vi så gennemsnittet i alle EU – lande, ja så mener kun 8,7 % af Unionens 500 millioner borgere, at cyklen er bedst. Mens hele 20,6 % foretrækker offentlig transport.

Har hollænderne bedre cykelstier?

Måske har hollænderne bedre cykelstier end os. Hullerne på de københavnske cykelstier er endnu ikke repareret, men i den senere tid er jeg ikke punkteret.

Dette må jeg takke Christian for, cykelhandler Hans´s gode medarbejder. Han fik mig til at investere i såkaldte sikkerhedsdæk.

Og når vi nu er ved det. Hvorfor sætter Københavns Kommune ikke advarselsskilte op, når der er niveauforskelle på cykelstien. Det er det, når kommunen skraber asfalt. Flere steder er dette sket på Østerbro.

Rationaliseringsforslag til Post Danmark

Og nu hvor Post Danmark skal rationalisere yderligere, så vil man ikke indføre EPO til alle cyklende postbude. Det ville da ellers være en effektiv gevinst for etaten.

Hvor er moralen ?

Burde de voksne ikke gå foran vores børn? Jo ikke. Burde lærerne ikke gå foran eleverne. Det gør de ikke, når de er på cykel. Således så jeg min bonusdatters lærer cykel på fodgængerovergangen. Det må man ikke – Hvor er politiet?


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16