Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Den rigtige markedsføring og service

Offentliggjort 25. november 2007

Acceptererdu bevidstløs din kædes kataloger ? Er instore – TV støj for kunderne ? Erannoncering i den lokale avis vejenfrem ? Måske skulle du som butiksindehaver investere i et dygtigt og engageret personale. 75 % af forbrugerne tagerderes egentlige valg i butikken. Og kunden vil have en oplevelse. De forventer,at ekspedienterne er engagerede. Kunderne må også gerne læse dette.

  • Hvad er den rigtige markedsføring ?

  • Er det at udsende kædens kataloger ?

  • Er det at annoncere i den lokale avis ?

Vihåber, at du bliver lidt længere

Det ser ud til at markedsføringi selve butikken er blevet større. Ikke uden grund annoncerer Fakta med at, vi håber, at du bliver fem minutter længere.

75% tager beslutningen i butikken.

  • Instore TV bliver mere og mere populær i butikkerne. Og hvorfor ?

  • 75 % af beslutningerne i butikkerne er forskellige i forhold til den oprindelige plan.

  • Men er instore – Tv en form for støj ? Eller opfatter kunderne det som inspiration ?

  • En bestemt placering på en hylde, har afgørende betydning for salg.

  • En overvejende andel kunder lader sig inspirere af butiksaktiviteter og butiksinformation.

  • Danskerne er dem i Europa, der læser flest tilbudsaviser.

  • En gennemsnitsdansker bruger 39 minutter i en Bilka, og 22 minutter i Superbrugsen.

  • Hvor længe bliver de i din butik ?

Kundervil have vejledning

De fleste beslutninger blivertaget på stedet. Derfor kan det undre, at detailhandelen er storforbruger afufaglært arbejdskraft. Kunder vil gerne høre argumenter, og have oplevelser ibutikken. Mon ikke kæderne i dansk detailhandel burde gøre mere ud af, atanalysere deres kunder.

  • Hvordan opfatter kunderne ekspedienterne ?

  • Hvordan opfatter kunderne hele butikken ?

  • Hvordan opfatter kunderne vinduesudstillingerne ?

  • Hvordan opfatter kunderne byttereglerne ?

  • Hvordan opfatter kunderne det at klage ?

  • Hvordan opfatter kunderne den generelle service ?

  • Er der nok ekspedienter, når man har brug for dem ?

  • Føler man sig som kunde velkommen ? Bliver der sagt goddag og farvel ?

  • Ved ekspedienterne nok ? Får man den rigtige vejledning ?

Faglærteflygter

Det er måske en grund til, atder bliver brugt ufaglært arbejdskraft. Og denne grund er ubekvemmearbejdstider og lav løn. Detailhandelen er storforbruger af ungarbejdere,skoleelever, studerende og fritidsjobbere.

Gode medarbejdere er enmangelvare

Mere end 70 % af de 20.000medarbejderne i Coop Danmark er under 26 år. Ifølge Politikenforlader mellem 5.000 og 6.000 årlig koncernen. Så skal der ansættes nye,og det er ikke altid godt for arbejdsmiljøet.

Dansk Supermarked beskæftigercirka 30.000 medarbejdere. Den ene halvdel er fastansatte, den anden halvdel ertimelønnede. Det er dem, der tager de skæve og sene vagter. Hver år tager manafsked med cirka 5.000 timelønnede og 1.500 fastansatte medarbejdere.

Kundenvil have oplevelse

Kunderne hader uengageretservice fra en medarbejder der ikke kender butikkens koncept og ånd. Og hvisingen medarbejdere kender noget til varerne, ja så er det galt.

Kunder vil også have enoplevelse. Denne oplevelse kan gives af den engagerede medarbejder, der har satsig ind i tingene. Det kan også være fra en ældre medarbejder, der ved, hvadkunden vil have.

Medlemsflugt

De medarbejdere der blivertilbage oplever ofte frustrationer og et forjaget og ustabilt arbejdsmiljø. Ogfagforeningen HK oplever også en massiv medlemsflugt.

Tagindividuel hensyn

Løsningen for den enkeltedetailhandler var måske at forhandle en individuel løn med den gode trofastemedarbejder. Man bør måske også tage speciel hensyn til dem med børn. Denoffentlige service er endnu ikke fulgt med detailhandelens åbningstider.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16