Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i november

Offentliggjort 25. november 2007

Reklamei tissekummen, børnene har stor indflydelse, gør butikken en tjeneste, klag, Læsom de nyeste tiltag i detailhandelen. 60 – 70 paller slik stjålet. Bagervarerbehøver ikke, at være friske. SuperBrugsen er kedelig og støvet viser undersøgelse.Og vind en million kroner i Coops.

Danmarks Statistik oplyser, atforbrugertilliden er den laveste siden marts 2005, og det smitter af pådetailhandelsomsætningen. Det betyder nemlig, at man venter med at anskaffe sigstørre forbrugsgoder.

Uroen på de internationalefinansmarkeder og de faldende boligpriser får igen danskerne til at spare op istedet for at bruge pengene her og nu.

Sværereat låne i banken

93 % af medlemmerne iForeningen Samvirkende Revisorer (FRR) mener, at det er blevet sværere fårvirksomhederne at få lån og kredit i bankerne. Så turen til banken er mindremunter end før.

Syv ud af ti revisorer udtaler,at deres kunder har haft en faldende investeringsaktivitet.

Udsigten til kæmpe lønstigninger,og overneskomstkrav virker hæmmendepå de økonomiske forudsigelser.

Forbrugsprisersteg med 1,2 %

Det er blevet dyrere at spiseog uddanne sig i Danmark. Fødevarer og ikke alkoholiske drikke er steget med2,9 %. Til gengæld er priserne på beklædning og fodtøj faldet med 3,8 %. Meninflationen er fortsat lav, viser priserne fra september. Alt i alt stegforbrugspriserne kun med 1,2 %.

Viskylder hver især 33.000 kr. i forbrugslån

Måske har forbrugsfesten væretfor lånte fjer. I gennemsnit skylder hver dansker over 18 år 33.000 kr. væk iforbrugslån. De sidste 4 år er forbrugslånene i banken steget med 40 %

Ungestjæler mærkevarer

Et stigende problem idetailhandelen er tyveri. Særlig børn og teenagere, der går efter mærkevarer,er et problem. Der stilles i dag krav blandt deres kammerater, at de skal gå imærketøj. Når de så bliver grebet på fersk gerning, ja så er de utroligaggressive.

Enpose billig Malaco

Når vi nu er ved tyveri. Såblev der forleden stjålet slik i så store mængder, at de kan fylde 60 – 70europaller. Det var Malacos lager i Malmø, der stod for skud.. En del afslikket var Läkerol, så mon ikke den sag hurtig bliver opklaret. Sloganet forLäkerol er Makes people talk.

Børnenehar stor indflydelse

Børnene og de unge påvirkerderes forældre, når der skal handles ind. De har også selv rigelig med penge.Computer, fjernsyn og musik er de store udskrivninger. Men også underholdning,fornøjelse samt tøj og sko. Spillebranchen nyder også godt af de unge. Sidenår 2000 er der solgt en halv million PlayStation 2 – spillekonsoller iDanmark.

Danske teenager i alderen 13– 17 år har i gennemsnit en indkomst på 1.134 kr. om måneden i indtægt.Blandt de 17 – årige har fire ud af fem tjent disse derhjemme.

 

Shoppingcentrevokser hurtigt

Endnu engang bliver det rekordårfor storcentrene. De skyder op som paddehatte overalt, og vokser hurtigere endden øvrige detailhandel. Det er specielt inden for beklædning, tøj og sko,hvor storcentrene har mest fremgang, ja helt op til 11 %.

Benzinselskabersatser på detailhandel

De førende benzinselskabersatser mere og mere på detailhandel. En priskrig på benzin bliver afløst afpriskrig i detailhandelen. En priskrig på benzin flytter ikke væsentligemarkedsandele, har selskaberne fundet ud af

Kassenanalyserer dig

Når du fremover står vedkassen, ja så er det nu udviklet en teknologi, der kan bestemme dit køn,analysere dit tøjvalg, og detaljeret giver oplysninger til supermarkedskæden ihvilket socialt lag, du befinder dig i. Disse oplysninger bruges til at målrettemarkedsføringen yderligere.

Denintelligente indkøbsvogn

Også fremtidens indkøbsvogner opfundet. Den advarer os, når vi smider usunde varer ned i vognen.Varedeklaration og oprindelsesland vises på en skærm på vognen. Vognen kanogså finde frem til den vare, vi søger i supermarkedet. Som sædvanlig erpersonalet rationaliseret væk. Det er dem, der burde vejlede os. Man startermed at indlæse et kort, der viser om vi er single eller om vi er en storfamilie. Ved at sammenholde tidligere informationer kan vi finde frem til debedste køb.

Gørbutikken en tjeneste – klag !

80 % af de utilfredse kundervil komme tilbage til butikken, hvis de får en ordentlig behandling, når deklager, viser en undersøgelse. To ud af tre utilfredse kunder dropper at klage,og handler i stedet i en anden butik. Hvis en kunde får en dårlig oplevelse,ja så fortæller de det til 10 personer. Derfor er klager guld værd, for enbutik. Men det har de butikker, hvor vi har klaget over gammelt kød, endnu ikkefundet ud af.

Butikkerne kan jo også nå athåndtere det problem, der fører til klagen. Måske burde butikkerne tage disseting op, når der holdes personalemøder.

Detailhandelensfedmeplan

Familie – ogforbrugerminister Carina Christensen er glad for det initiativ somdetailhandelen har taget med deres 13 punkts forslag mod fedme. Det betyder, atfrugt og grønt skal have en meget mere fremtrædende plads. Desuden markedsførerflere og flere kæder også sunde fødevarer i deres tilbudsaviser.Forbrugerministeren siger

  • At bekæmpe overvægt er et delt ansvar, og jeg vil fortsat følge detailhandelens initiativ og udvikling på området tæt.

Laveremoms på frugt og grønt ?

Ni ud af ti danskere støttertanken om at sætte ind over for fedmeproblemet, bl.a. ved at nedsætte momsen påfrugt og grønt. Venstre har opgivet sin modstand mod forslaget og vil nu undersøgevirkningerne af en momsnedsættelse.

Reklamei tissekummen

Det lyder måske lidt barokt,men det er sandt. Nu skal der være reklamer bl.a. i tissekummer på cafeer ogbarer. Tænk mens man står og tisser, kommer en gulerod til syne i kummen. Lidtefter ser du en flækket vandmelon, en tomat, to kirsebær, og en stor fedmorgenkage fra bageren. Kampagnen skal få unge til at spise mere grønt.Kampagnen byder også på 6’ede ølbrikker, toiletspejle med grønnescoretrick og så naturligvis den urinære bingoøvelse.

Kødstiger med 40 %

Dyrere brød, kød og juice erallerede blevet hverdag for danskerne, men flere varer kommer til. Hvis det ernoget, vi hader, så er det at betale for meget for fødevarer. Vi er nogle afdem i verden, der bruger mindst af indtægten til dette. Vi bruger kun 10 %, for30 år siden brugte vi cirka 30 %. Vi kan forvente enorme prisstigninger på kød,helt op til 40 %.

Svindi Netto

Discountkæden Netto oplevedesidste år en stigning på svind på hele 30 %. Det er ikke nødvendigvis taleom, at medarbejderne stjæler mere. Det kan være papirfejl, forkerteforretningsgange og fejlfaktureringer. Dette bliver forudsagt af udskiftning afmedarbejdere, så bliver forretningsgangene slappere. Allerede i år er svindhos Netto faldet med 20 %.

Men bortset fra det, så er derrigtig gang i Netto – i udlandet.

Man vil åbne 100 butikker omåret i Tyskland, Storbritannien, Polen og Sverige. For nylig rundede Netto i alt1.000 butikker.

På travle hovedstrøg i Storkøbenhavner det ifølge koncernen behov for flere DøgnNetto’er.

1.000nye tøj og sko - butikker

Tøjbutikker formér sig i øjeblikketsom svampe. Sidste år åbnede ikke mindre end 1.000 butikker, der solgte tøjog sko. Modebranchen havde i 2006 en vækst på 6,8 %. Det er især kvinder, derrealiserer drømmen om egen butik. Men forbrugerne vil også godt havenichebutikker, som alternativ til kædebutikkerne.

Over2.000 nye butikker

2.364 flere butikker er der ialt kommet til, inden for de sidste to år. Og udviklingen går stærkest iVestdanmark

Men statistikker viser, atinden for de første tre leveår, ja så lukker 40 – 50 % af de nyetableredebutikker.

Vinden million kroner i Coops

Coops butikker lokker nu medmillioner, samtidig med at de afskaffer 4 % bonus. Hver måned bliver dertrukket lod hos medlemmerne om 1 million kroner. Men medlemmerne går glip af ensamlet bonuscheck på 167 millioner kroner. Pengene skal i stedet bruges tilmoderniseringer, ligesom der er udsigt til 10 nye supermarkeder.

SuperBrugsener kedelig og støvet

SuperBrugsens egne undersøgelserfastslår, at kunderne oplever kæden lidt kedelig og støvet. Desuden er en delaf kunderne op i årene. Derfor indleder kæden nu en kampagne for at ryste støvetaf og tiltrække flere yngre kunder. Coop vil også forsøge at tiltrække nyekunder med massive medlemsfordele.

Gammeltpålæg i Fakta

Fakta har åbnet sin butiknummer 350, og planen er, at udvide med yderligere 50 inden for de kommende 2– 3 år. Netto har i øjeblikket 385 butikker. Man vil gerne udvide i København,men man har vanskeligheder med at finde den rigtige belligenhed og få de nødvendigetilladelser.

Forbrugerne lægger mere vægtpå kvalitet og sundhed, og det vil Fakta tage højde for. Ja så var det måskebare uheld at www.norrebro.dk `s udsendte/udsatte fandt 11 pakker pålæg, hvor datoen for længst varoverskredet. Men de blev da ikke sure. Vi fik såmænd en pakke BKI – kaffesom tak for anstrengelserne.

Pengei burgere

Der er i penge i at sælgeburgere. McDonalds tjener på verdensplan en milliard kroner om måneden. I tredjekvartal var overskuddet 27 % højerei forhold til sidste år. Kædens bedste produkt er stadig Big Mac.

Erdincomputer og telefon ny ?

Ja, så er vi blevet advaretmod, at de mobiltelefoner og computere vi køber, slet ikke er nye. Det gårgodt så længe, vi ikke selv opdager, at de brugte. Problemet opstår, fordikunden har 30 dages fortrydelsesret. Og når forhandlerne ikke er gode nok tilat rense apparaturet, så opstår problemerne. Kunderne reagerer selvfølgelig.De har betalt fuld pris for en vare, og forventer, at den er fuldstændig ny.Der er ikke rigtig noget hjælp at hente hos Forbrugerstyrelsen.

Bilkapå Nettet

Bilka har startet en voldsompriskrig på bøger via deres nye netbutik. Bilka kan ikke ekspandere med flereend de eksisterende 14 varehuse. Det forhindrer planloven. Så nu har man kastetsig over bogen. Og man startede med bestselleren af Stig Larsson. Iboghandlerkredse taler man om, at dette skridt har givet Bilka et underskud imillionklassen. Men dagligvarekæder spekulere nu på, om Bilka vil gøre nogettilsvarende på dagligvareområdet.

Nu har andre Netbutikker fundetud af, hvor avancen er størst i supermarkederne, og indrettet sig efter det.Der findes efterhånden et hav af specialiserede Net – butikker.

I Danmark forventes det atjulehandelen på Nettet vil vokse med 35 % i forhold til 2006. De varer, der sælgerbedst på nettet er bøger, elektronik, videospil og legetøj og fritidsrejser.

Uenighedi Dagrofa

Dagrofa har i løbet af fåuger både fyret koncernchefen og en kædedirektør. Der har været uenighederom den kommende strategi. Dansk Tobakskompagni ejer 55 % af aktierne i Dagrofa,der bl.a. omfatter Dreisler Storkøb, Iso supermarkeder og SuperBest. Kæden spænderlige fra små købmandsbutikker til store supermarkeder med flere hundredemillioner kroner i omsætning. Dagrofa omsatte sidste år 23 milliarder kroner.

Bagervarerfra fabrikker

Når du i dag køber bagervareri et supermarked, kan du ikke være sikker på, at det er en bagersvend, derlige har lavet det i bageovnen ude bag ved. En stor del af de kager, vi køber,stammer fra fabrikker, som ankommer som frostvarer. De fleste af disse varerstammer fra tre fabrikker. Synd at vi bliver så indskrænket midt i voresvelstand.

Tøjekspertener solgt

Kapitalkæden Polaris overtagerTøjekspertens 125 herretøjsforretninger landet over. Planen er, at slå Tøjekspertensammen med kæden Wagner og skabe en ny nordisk herretøjsmastodont. Tøjekspertenomsætter hvert år for ca. 1,1 milliard kroner. Tøjkæden Wagner/Texman har 95butikker i Norden.

H&Mvil have flere kæder

H&M har planer om, atoprette flere kæder. Koncernen burde have råd til det. De har en egenkapital på23 milliarder kroner og omkring 8 milliarder kroner i likvide midler.

På strøget er der alleredestartet den nye COS – butik. Her er priserne fra 50 – 75 % dyrere end hosH&M, til gengæld skulle kvaliteten også være bedre. Man har en overordnetmålsætning om, at udvide antallet af butikker med 10 – 15 %.

Inspirationbliver kapitalkæde

Inspiration bliver nu i tætsamarbejde med den islandske investeringsbank Straumuromdannet til en kapitalkæde og vil med en ny ejerstruktur skrue op forkonkurrencen på markedet. Kæden forventer at fordoble indtjeningen.. En af måleneer at øge antallet af Inspirations – butikker.

Ilvamed islandsk kapital

Og der står også Island bagIlva. Møbelkæden får en vitaminindsprøjtning på en kvart milliard kroner afden islandske møbelgruppe Runfatalagerinn.Virksomhedens omsætning i de tre butikker i Ishøj, Lyngby og Århuser faldetmed over 50 millioner kroner, det seneste år.

Sportsmastertæt på ny ejer

Endnu en frivillig kæde er påvej til at få nye ejere. Sportsmaster blev stiftet i 1976, og har i dag mereend 100 butikker, med 600 medarbejdere. Man forventer et salg inden årsskiftet.

7– eleven har rekord

Danske 7-.eleven butikker harrekord i omsætning og indtjening. Koncernen er på jagt efter nyefranchistagere til 66 tankstationer og 8 DSB – kiosker.

Den gennemsnitlige omsætningpr. 7 – eleven butik ventes i år, at blive på 12 millioner kroner. Kædenhar i Danmark 63 butikker.

7ud af 10 vender slagteren ryggen

Høje priser er årsagen til at70 % af danskerne sjældent eller aldrig går til slagteren. Kunderne vælger atkøbe deres pålæg i supermarkederne. De varer som danskeren helst ville købehos slagteren, hvis det ikke lige var for prisen er bøffer, leverpostej, fars,koteletter, pølser, roastbeef og ribbensteg.

Børnetøjmed vold og død

Under navnet Killersaleholder tøjkæden Marcus udsalg.De unge købere lokkes af modeller, der er udstyret med revolvere, pumpguns ogpolitistave. To modeller posserer som lig.

Marcus – kæden har 57butikker i Danmark. På de sidste sider i kataloget, ligger to drengemodellerskudt og livløse på jorden, mens en pige står i forgrunden og smiler med sinpistol.

Nettoer billigst

Jyllands Posten har fundet udaf, at Netto er billigst. Bilka vil gerne være det, men kommer kun ind på entredjeplads efter Fakta. 35 varer er købt i ni forskellige supermarkeder. Dedanner basis for undersøgelsen. Irmaer 35 % dyrere end i Netto. Her siger man, at kvalitet koster.

Kassebonerfulde af fejl

Et supermarked havde fejl iover 25 % af tilfældene på en kassebon, fortæller Jyllands Posten. Kun iBilka og Føtex var der fuldstændig overensstemmelse mellem de priser, der stodpå skiltet og det der stod på kassebonen. På bonen fra Irma var der hele 10 fejl. Noget tyder på at kæderneskontroller og systemer ikke fungerer.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16