Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Islam og Ytringsfrihed

Offentliggjort 12. april 2008

Tegningerne kommer fem for anden gang. De bliver blandt andet brugt som undskyldning for bål og brand på Nørrebro. Men berettiger hån, spot og lattigliggørelse – mordtrusler? Og hvem er muslimernes sande talsmænd i Danmark?

På Nørrebro har befolkningen ofte set store demonstrationer, når muslimer vil fejre en af deres profeter, eller vil vise deres utilfredshed med Muhammed – tegningerne. Befolkningen har også set Hizb ut -Tahrir på gaden. Og deres møder i Nørrebrohallen eller Korsgadehallen går heller ikke ubemærket hen.

Nogle af de mest besøgte sider her på www.norrebro.dk er artikler om Sharia, Eid-al-adha, Koranen, Ramadan og Kalifat.

Ytringsfrihed er også frihed under ansvar

Man kan altid diskutere, hvor smart det var, at bringe Muhammed – tegningerne. Og så endda to gange.

Religion og tro er noget, der sidder dybt i mange. Moral og etik er forskellig fra kultur til kultur. Vi skal heller ikke glemme, at det langvarige ”nej tak” til ”made in Denmark” er styret af forbrugerne selv. Ytringsfriheden bliver også tolket forskellig.

Politikere er beyndt at bebrejde erhvervslivet for, at de bøjer af for ytringsfriheden. Men i sidste ende er det ikke det, der er tale om. For mange muslimer er tegningerne en forhånelse af deres religion. Mon ikke Gud ville sige, at vi har frihed under ansvar.

Børne – TV: Vi vil dræbe dem

Modsat beretiger det heller ikke til groteske angreb mod Danmark. Selv børnene får gennem en TV – kanin at vide, at vi er et slemt folkefærd, fuld af forbrydere, og derfor skal der død over Danmark

  • Med Allahs velje vil soldaterne fra Morgendagens Pionerer genrejse Profeten Muhammed med alt, hvad de ejer – selv med deres blad. Vi vil dræbe dem.

Bål og brand er heller ikke et middel til at opnå sine mål. Vi må da ikke håbe, at de små palæstinesiske børn tager ved lære af dette. Men de lærer sikkert at hade ikke – muslimer.

Der er også forskel på kategorierne hån, spot, latterliggørelse og mordtrusler.

Den groteske afdeling

At en hollandsk bank har afskaffet sparegrisen og at man i England ikke mere må fortælle eventyret om De tre små grise”, efter pres fra muslimer, hører til den mere groteske afdeling.

Hitzb ut-Tahrir: den islamske identitet tilintetgøres

Hitzb ut-Tahrir kunne i Korsgadehallen fortælle, at de vestlige lande herunder Danmark er i færd med systematisk at tilintetgøre den islamske identitet gennem hån og hetz. Og en tvungen integration, som ødelægger forskellen mellem sandt og falsk. Man fordærver muslimer med en vestlig livsstil.

Organisationen er ikke imod demokratiske valg, som også indgår i kalifatet. Men de mener, at Muhammed – tegningerne og den hollandske film Fitna er led i et større spil, hvis formål er at provokere muslimer til vold.

I Sverige er de en terrororganisation

Hos Hizb ut-Tahrir betaler man tiende, og deres drøm er kalifat. Alt skal styres efter den islamiske sharia – lov. Skal man oversætte ordet, ja så bliver det noget i retning af Befrielsespartiet. Partiet er forbudt i alle arabiske lande med undtagelse af De Forenede Arabiske Emirater, Libanon og Yemen. I Rusland og Tyskland er det også forbudt, og i Sverige bliver de betragtet som en terrororganisation.

Gå ad helvede til

SF vil til sommer samle 100.000 danskere og indvandrere til en demonstration mod Religiøse Mørkemænd i Hizb ut – Tahrir og dele af Islamisk Trossamfund. Willy Søvndal siger bl.a.:

  • De sidste 10 år har ekstreme holdninger fået lov til at sætte debatten. På den ene side står Hitzb ut- Tahrir og dele af Islamisk Trossamfund, som har talt imod demokrati og kvinders ligestilling. Og på den anden side står Dansk Folkeparti, som hver dag serverer en ny måde at udgrænse mennesker af anden etnisk herkomst på.

Da Villy Søvndal blev citeret for at Hitzb ut-Tahrir skulle gå af helvede til blev dette bevidst manipuleret i en egyptisk avis, til at alle muslimer skulle gå ad helvede til.

Islamisk Trossamfund er inde i varmen

Islamiske Trossamfund er kommet ind i varmen både hos integrationsministeren, PET, Dansk Industri og så videre. Her bruger de deres særstatus. I moskeerne fortsætter de rabiate imamer fra Trossamfundet med at udtrykke de kvindefjendske og fascistiske holdninger. De samarbejder med brødrende i de diktatoriske islamske lande, så de sammen kan true tegnerne i Danmark.

En fastholdelse af forældede traditioner og normer, modarbejder integrationen, og er ødelæggende for kvindens frigørelse.

Hvis imamer begynder at agere som juridiske sagkyndige eller dommere herhjemme, så har vi et problem.

Stor mangfoldighed blandt muslimer

Dansk Muslimsk Union er det nyeste eksempel på, at man vil tale med en stemme. Men det er endnu et eksempel på det meget brogede og uoverskuelige landskab, som afspejler og dokumenterer den store mangfoldighed blandt muslimer i Danmark. Således er andre paraplyorganisationer som Forum For Kritiske Muslimer, Demokratiske Muslimer og Muslimer i dialog ikke med i den nye union.

De unge bliver splittet

De unges problemer skyldes ofte forældrenes manglende forståelse og kendskab til den verden, de lever i.

Nogle unge oplever en stor kløft mellem hjemmet og samfundet. På den anden side står højrekræfter og fortæller os, hvor uduelig de unge er. Alt dette fører til en splittelse, der får de unge til at føle, at de ikke hører til i det danske samfund.

I stedet for at kræve mere straf, burde man give disse forældre redskaber og muligheder. Man har en tendens til at fastholde de unge som ”fremmede”.

Heldigvis findes der et utal af eksempler på, at unge og deres forældre er blevet en naturlig del af det danske samfund.

Hvem er de sande Islam – eksperter?

Vi andre lytter til såkaldte ”Islam – eksperter”, for at få et nogenlunde overblik. Vi køber masser af bøger om Islam, med vidt forskelligt indhold og fortolkning. Måske er Jørgen Bæk Simonsen den person, der kommer fortolkningen nærmest.

Mange polikere mener foreksempel, at der skal startes en dansk imam – uddannelse. Men hvorfor egentlig?

Det er kun et meget begrænset del af muslimerne, der kommer i Moskeen. Og på Nørrebro findes der en dansk imam, der går ind for flerkoneri.

Kristne er ikke vantro

Hvis man kigger i Koranen sura (kapitel 22.17), så er kristne ikke vantro. Muslimer må ikke dømme jøder og kritne. Det er kun Gud, der på den yderste dag, der kan dømme.

Muhammed levede for 1.400 år siden. Hans ord gælder naturligvis stadig, men de må forstås i en anden sammnhæng. Vi lever i andre tider og har andre problemer.

Skal religiøse regler urokkelig på samme måde som dengang? Eller skal de tilpasses det samfund, som vi skal fungerer i?

Søjle 6 og 7 eksister stadig

Søjle nr. 6 og nr. 7 som er beregnet til ikke muslimer, og som vi kender som jihad og dhimma praktiseres stadig i verdens største muslimske land, Indonesien. Dhimma er nærmest at betragte som en undertrykkelsespagt. Og det har de kristne i Indonesien mærket.

Islam og kvindesyn

I Storbritanien ønsker 36 % af muslimerne Shariaen indført. Shairiaen og Kalifat har absolut ikke noget at gøre i Danmark.

Accepterer vi Shariar, så accepter vi brudeprisen. Og så er det tale om, at vi gør kvindens krop og seksualitet til en handelsvare. Det er antidemokratisk, kønsdiskriminerende og en form for menneskehandel.

Kvinder her i landet kan bo alene og ernære sig selv med eller uden mand og barn.

En muslimsk mand kan blive skilt ved tre gange, at sige Jeg vil skilles. En muslimsk kvinde skal søge om skilsmisse, hvis hendes mand ikke accepterer. Danmark har underskrevet Haag – konventionen, der anerkender gensidigt ægteskab og skilsmisse. Her har man så et problem.

Muhammed lod sig offentlig irettesætte af sine hustruer. Han ændrede mange forhold i sin samtid. Han forbedrede faktisk kvindernes stilling radikalt. Han ligestillede de rige med de fattige. Da han døde opstod splittelsen, da forskellige retninger forsøgte at tolke islam, så det passede bedst i deres egne forestillinger.

Vi må ikke skære alle over én kam.

Vi glemmer os ofte herhjemme, at mange muslimske stater tager afstand fra terroraktioner. Men måske er det fordi vi ikke vil høre det. I stedet for terrororganisationerne altid meget PR, når en terroraktion finder sted.

Ekstremisterne drømmer om at indføre et muslimsk herredømme om nødvendigt med vold og terror.

Det er forkert, at vi skærer alle muslimer og muslimske samfund over én kam.

Islam er meget forskellig, alt efter, hvem der udtaler sig. Måske ender den med humanistiske og demokratiske værdier som egentlig var hensigten.

Islam fordømmer drab og ildspåsættelse

En række store dagblade bragte forleden en Annonce indrykket af ”Det Globale Program til at gøre Bamhjertighedens Profet kendt. I artiklen står der blandt andet:

  • Vi vil her understrege, at islam fordømmer endhver handling, der svækker samfundets sikkerhed, i særdelshed drab og ildspåsættelse.

Men var det ikke i muslimske lande man brændte ambassader af, og fremsatte mordstrusler mod tegnerne og død over Danmark?

Organisationen, der stod bag annoncen har hovedsæde i Saudi – Arabien. Man har blandt andetdet mål at promovere Muhammed som islams bamhjertige profet blandt ikke – muslimer.

Det er en del af Den Muslimske Verdensliga, der består af 22 muslimske lande.

Ensidig film

Når man har set Geert Wilders film, er man ikke i tvivl. Muslimer er onde og Vesten er god. Men sådan hænger verden ikke sammen. Filmen kan bedst beskrives som det Socialdemokratiets kulturorfører Mogens Jensen sagde til Politiken.dk:

  • Man skal tilbage til Hitlers modbydelige nazipropagandafilm ”Der ewige Jude”, for at kunne beskrive Gert Wilders film ”Fitna”. Vi mangler bare rotterne som billeder på muslimer. I et sandt orgie af modbydelige mord – og voldsscener gør Wilders alle muslimer til terrorister og mordere og byder i den grad op til direkte konfrontation.

Grusomheder i Koranen og det Gamle Testamente.

På den anden side ville det være forkert, hvis vi ikke måtte kritisere biblen. Men Koranen er hellig for mange og det er den absolutte sandhed, som ikke tåler kritik.

Men mon ikke vi finder de samme grusomheder i Det gamle Testamente som Wilders fandt i Koranen.

  • Den gensidige respekt og tollerance over for hinandens religion er åbenbart svært at finde.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16