Offentliggjort 13. april 2008
Vi
opfører os ikke særlig pænt over for hinanden i trafikken. Mange farlige
situationer opstår fordi vi opfører os som egoister. Fuck – fingeren bliver
flittig brugt på cykelstuen. Brug penge på en ”hensynskampagne”.
Selverkendelse er også et problem.
En
fodgænger går over for rødt. En bil dytter. Svaret er en fuck – finger.
En
cyklist kører konsekvent over for rødt på hele strækningen fra Runddelen til
Strandboulevarden.
Ved
Lyngbyvej respekterer hver anden bilist ikke de blå linjer, de såkaldte
cykellinier. Konsekvent holder de ikke tilbage for os.
Hvem
er de største trafikbøller? Bilister, cyklister eller fodgængere. Ja hver især
angriber de hinanden, ofte gennem deres organisationer.
Mange
forulykker
400
mennesker mister livet og 6.600 kommer til skade hvert år. Trafikanter er meget
aggressive. Syv ud af ti danskere vil have indført hårdere straffe over for
cyklister, der skaber farlige situationer i trafikken.
Selverkendelse
er et problem
Det
hele kunne blive meget bedre, hvis hver især viste hensyn. Så ville der også
være mere plads til alle, til bilister, cyklister og fodgængere.
Selverkendelse
er også et stort problem. Det er ingen af os, der vil erkende, at vi selv er
trafikbøller. Det er altid de andre.
Panik
ved søerne
Det
er også fin nok, at vi har en cykel – borgmester, der gør så meget for os
cyklister. Men han gør næsten så meget, at vi cyklister bliver lagt for had.
Se bare omkring søerne. Nu skal bilerne helt fjernes. Men helt ærligt, turen
langs søerne fra Østerbrogade til Vesterbro er en fantastisk tur, sådan som
den er nu, både som cyklist, som gående og som løbende. Jeg har prøvet alle
tre ting mange gange. Og bilerne generer mig ikke det mindste. Det skulle da
lige være dem, der kører over for rødt.
Lav
en kampagne
Klaus
Bondam, hvis du læser dette, synes jeg du skulle lave en reklamekampagne, der
hedder
Jeg
ved godt, at du allerede har givet 75 millioner kroner til en cykelpakke, der
bl.a. indeholder:
-
Grøn
cykelrute på Christianshavn fra Operaen til Kløvermarken.
-
Cykelsti
i Stormgade
-
Cykelparkering,
Svanemølle Station
-
Forbedring
af Sølvtorvet
-
Cykelbarometre
og åbne cykelpumper
-
Rejseplan
for cyklister, der ved hjælp af internet/mobiltelefon vil undgå
luftforurening
Den
kollektive trafik og cyklisterne bliver forkælet
Det
er en flot målsætning, Københavns Kommune har. 50 % flere københavnere skal
i fremtiden bruge cyklen. Cyklister og den kollektive trafik bliver forkælet på
bekostning af bilismen.
Vi
får mere frisk luft
En
hollandsk undersøgelse påviser at mængden af sundhedsfarlige mikro partikler
er højere i bilerne end på cyklen. Så selv om vi pukler og indånder mere
luft, så får vi mindre farlig luft indenbords. Men i undersøgelsen står der
også, at vi skal undgå de mest trafikerede steder og tidspunkter. Det er nu svært,
når man skal til og fra arbejde, og tilfældigvis skal af Jagtvej.
Cykelhjelme
er moderigtige
Og
så har Rådet for Større Færdselssikkerhed lavet en kampagne for cykelhjelme.
Mange mener ligesom undertegnede, at man ser fjollet ud med cykelhjelm. Men
siden Nyrup – tiden er der sket meget med hjelmene. Nu kan man få moderigtige
hjelme i de rigtige farver.
Pas
på højresving
Ny
teknologi skal forhindre højresvingsulykker. En speciel cykellygte skal advare
chaufføren i lastbilen. Nu skal jeg hilse og sige, at det ikke kun er lastbiler
der er syndere. Selv om man har haft øjenkontakt med bilisten, ja så svinger
denne lige ud for en. Et godt råd til cyklister:
De
værste på cykelstien
Ældre
”morfar – cyklister” bliver man advaret imod i en ny rapport. Jeg synes nu
ikke, at de er de værste. Det er faktisk Eva, Anja og Ella, der taler
mobiltelefon, mens de befinder sig på cykelstien. De aner ikke, hvor de
befinder sig. Men det er også Otto, Adam og Poul, der hører MP3 – afspiller
eller hvad det hedder nu om stunder. De er i en helt anden verden. De er i hvert
fald ikke på cykelstien.
Og
så er det de trehjulede motoriserede køretøjer, der også har indfundet sig på
cykelstien. Disse personer, der befinder sig på disse, har ikke lært at give
tegn. Pludselig stopper de op. Ofte kører de midt på cykelstien med en
ordentlig kø bag sig. De kan være svære at overhale. De gør ikke plads.
Dette
var de nyeste oplevelser på cykelstien, flere følger.
|