Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Hvem skal nu betale?

Offentliggjort 26. juni 2008

Enprøveperiode på tre måneder gøres måske permanent i 2009. De handlende tillæggeskun en ”blød” vurdering. Kommunen vil ikke betale for enkonsekvensvurdering, det må butikkerne gør, i form af tab i omsætning. Menogså beboerne i sidegaderne kommer til at betale. Alt sammen i forbindelse medet trafikforsøg.

Står det til politikerne, skaldet gøres meget besværligt at køre bil på Nørrebrogade. Bilister kender iforvejen til problemet, når de bevæger sig rundt.

Og det er ikke slut med det.Lokale kvarterløftsprojekter vil gøre det endnu mere besværligt. På denneside har vi skrevet meget om Nørrebrogade, og vi gør det gerne igen.

Hvadmed trafiksikkerheden ?

Antagelig er det ikke medpolitikernes gode vilje, at den nye plan for Nørrebrogade ikke er sårestriktiv. Måske har politiet været inde med en ”anbefaling” på grund aftrafiksikkerheden.

Den nye plan gør det ogsålidt lettere for butikkerne at modtage varer og dog. Nørrebro Handelsforeningkender kun den nye plan fra medierne. Siden høringerne er afsluttet har manikke hørt noget.

Så vidt der umiddelbart kanses, bliver man nødt til at tage cykelbanen til rådighed i nogle tilfælde vedaflæsning/pålæsning af varer.

Eftertre måneder – måske permanent

Teknik og Miljøforvaltningenhar åbenbart tænkt at afvikle projektet i 2009 – 2010. De permanenteinstallationer vil i en tre måneders periode blive gjort midlertidig. Det kanundre at man ikke ville betale for en konsekvensanalyse for butikkerne. Detmente man, var for dyrt. Nu skal det så være butikkerne, der i deres bedste”omsætningstid” skal betale for forsøget.

Dehandlende tillægges kun ”blød” evaluering

I Nørrebro Handelsforening harman selv planer for en sådan analyse i samarbejde med en uddannelsesinstitution,men kommunens hastværk er kommet lidt bag på foreningen.

Foreningen undrer sig over atman umiddelbart efter prøveperioden vil gøre forsøget permanent, såfremt detfalder heldigt ud. Man vil lave en hård evaluering,der skal måle de fysiske ændringer, samt det man kalder en ”blød”holdning, der går ud på at indhente holdninger fra borger og handlende. Åbenbarttillægger man ikke den sidste evaluering så stor værdi.

Det er meget problematisk at dehandlende ikke har større indflydelse på evalueringen. Og kommunensinformationsniveau har efter høringen været under al kritik.

Usikkert er det stadig forforeningen om der eksempelvis kommer to bussluser på Nørrebrogade.

Lappeløsninghjælper ikke

Nørrebro Handelsforening harikke noget imod, at der bliver dæmmet op for trafikken generelt. Men det skalikke ske som en lappeløsning. Det hjælper ikke på miljøet.

Kære læsere se på alle linksi enden af denne artikel. Her vil du også kunne se Nørrebro Handelsforeningside til en samlet forbedring af infrastrukturen i hele København.

Ser vi på kommunenstrafikanalyse (kursiv – citeret), så bliver trafikafviklingen ikke helt let.

Umiddelbart lyder det positivt,at man vil forhindre en gennemkørende trafik. Men kommunen har selv gennemførten undersøgelse, der viser. Vi citerer:

  • Analysen viser også at kun en mindre del af trafikken på Nørrebrogade er gennemkørende, mens ca. 80 % har et ærinde på gaderne eller på en af sidegaderne.

Beboernei sidegaderne, betaler også

Sidegaderne skal hjælpe til,at trafikken ikke bliver gennemkørende. Men spørgsmålet er, om sidegadernekan klare dette. Umiddelbart skulle man mene, at forureningen på de småsidegader vil blive dårligere. I kommunens rapport hedder det sig:

  • Hvis de virkemidler, der skal begrænse trafikken på Nørrebrogade, også føre til omlægning af ærindetrafikken, vil der også ske en ændring af trafikken på nogle af sidevejene til Nørrebrogade. Derudover vil trafikmønstret i en række kryds ændre sig markant. Øget svingtrafik, særligt venstresving, i kryds kan føre problemer med at afvikle trafikken.

  • Fører det til øget trafik på sidevejene må det ske i fuld bevidsthed om de miljøkonsekvenser, beboerne langs vejene vil opleve.

  • Det er vigtigt, at konsekvenserne for trafikken på sidevejene er belyst, så der kan træffes et bevidst valg mellem trafikal fredeliggørelse af Nørrebrogade og ønsket om at beholde eller forbedre miljøet i boligområderne.

Mangehar et ærinde på Nørrebro

Nørrebro Handelsforening ertidligere blevet beskyldt for at manipulere med Københavns Kommunes egen undersøgelseog bruge den til at fejlinformere. Vi citerer derfor igen:

  • 10 – 20 % af trafikken i Nørrebrogade kører igennem uden at have ærinde på Nørrebro.

  • Yderligere 10 – 20 % kører ad Nørrebrogade gennem enten Indre eller Ydre Nørrebro med ærinde i den anden af de to bydele.

  • Omkring 85 % af trafikken i Nørrebrogade har altså ærinde på Nørrebrogade eller et andet sted på Nørrebro.

  • 70 % af trafikken på Nørrebrogade mellem søerne og Jagtvej har et ærinde på Indre Nørrebro.

  • 70 % af trafikken på Nørrebrogade mellem Jagtvej og Nørrebro Station har ærinde på Nørrebro.

Så skulle det hvis være påsin plads. Kommunens egen undersøgelse viser også, at der nu er meget trafik isidegaderne. Den bliver antagelig meget støre i fremtiden.

Jagtvejkan ikke tage mere

I undersøgelsen vurderer man,at der vil opstå problemer i krydset Tagensvej/Jagtvej. Man anbefaler ogsåombygning af krydset Tagensvej/Lygten.

Og så et alvorlig problem, særligpå strækningen Jagtvejen/Ågade:

  • Her er kapiticiteten allerede brugt op, særlig på strækningen mellem Nørrebrogade og Ågade. Det største problem er at få bilerne ud i de to kryds, der afslutter strækningen i hver sin ende. Det er meget vanskeligt at udvide kapaciteten i disse to kryds, men man kan forsøge at indarbejde trafikstyring i krydset Jagtvej/Ågade.

Bangefor forandring ?

Når Nørrebro Handelsforeninger fremkommet med kritik, så har man fået at vide, at man går ind for meretrafik og forurening. Men det er ingenlunde tilfældet, som det også vil kunneses på nedenstående artikler, som vi hermed linker til.

Forsøget kan blive en dyr affærefor mange butikker. De store supermarkeder kan ændre deres varesammensætningog tilbud efter kunderne. Men det kan de privatejede specialbutikker ikke. De erafhængige af tilkørselsveje og ofte kunder fra andre bydele. Disse kunder vilantagelig vælge andre butikker i andre bydele.

For den lille grønthandler,pizzeria m.m. vil forandringerne ikke medfører det store. Og det skalunderstreges at detailhandel sagtens kan klare sig med de nye vilkår.

Det bliver bare ikke den beståendedetailhandel, der kan klare de nye vilkår.

Nørrebro Handelsforening håber,at man for butikkernes skyld tager fejl i den negative vurdering.

De10 seneste artikler i Trafik – debatten:

Bilerer uønsket

Biler– uønsket i København

Erhvervslivskaber dynamik

Nørrebrogadei forandring

Nørrebrogadei forandring 2

Nørrebrogadesom cykelgade

Trafikkenpresser

Trafikkenpå Nørrebrogade

Transporteni hårdknude

FlereTrafik – artikler findes i ”arkiverne” 20072006 2005


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16