Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Hvad er Jihad

Offentliggjort 22. august 2008

Fortolkningen af Jihad afhænger af, hvem der læser Koranen. For den indeholder både blodige og milde fortolkninger af begrebet. Og mange fundamentalister bruger den første tolkning. Mange muslimer har dog et afslappet forhold til Jihad. Læs den interessante artikel, og forsøm ikke at læse de andre i samme serie.

Nogle af de mest læste artikler på denne hjemmeside, er dem, vi har skrevet om den muslimske verden. Det er begreber fra Islam. Vi har forsøgt at gøre det så objektivt, som muligt.

Vi er nået frem til et begreb, der af mange bliver betegnet som det mest farlige begreb, nemlig Jihad = Hellig Krig. Vi har hørt begrebet i forbindelse med Muhammed – tegningerne og Hitzb ut Tahrir.

Den terrortiltalte, Said Mansour udtalte: Jihad er min pligt ligesom bøn og Mekka.

Han fortolkede den store Jihad som en kamp mod fristelser, satan og materiale goder.

Bliv belønt, når du kæmper Allahs sag

Den lille Jihad er en krig og kamp mod fjender

I Sura 2 v. 187 står der:

  • Dræb dem, hvor I træffer dem og drev dem ud, fra det sted, hvor de har drevet jer ud. Når I bliver prøvet i jeres tro eller forfulgt, så er det værre at blive dræbt.

I Sura 9 v. 20 står der:

  • De, som tror og udvandrer og med deres gode og med blod kæmper for Allahs sag, indtager den højeste rang hos Allah, og det er dem, som vil sejre.

Barske ord fra Hitzb ut Tahrir

I bladet Tolerance, Fred, Dialog & Islam udgivet af Hitb ut Tahrir står følgende:

  • Vores opgave må aldrig være at efterligne satans skridt ved at degradere Islam til bunden af hierarkiet, gennem at være kompromissøgende, tolerante og imødekommende over for de vantro (danskerne). I Islam er freden kun gældende blandt (Shirk), sandhed og falskhed og disses tilhænger er i modstridende med naturloven

Tre fortolkninger af Jihad

Der er to former for krig i Islam. Den ene kaldes Djihad (Jihad), som betyder erobringen af andre lande. Den anden er en krig, der bevarer uafhængigheden af et muslimsk land og fordrivelse af fremmede fra landet. Sådan fortolkes Jihad af Muhajedinerne.

Både i Politikens Islamleksikon af Jørgen Bæk Simonsen og Etikken og religionerne af Tim Jensen & Mikael Rothstein bliver vi beroliget med, at Jihad kan tolkes forskelligt. Det er nemlig tre tolkningsmuligheder:

1. Den traditionelle, der lægger sig op af klassisk Islam.

2. Den modernistiske, som opstod i anden halvdel af 1800 – tallet. Det var en reaktion på den tradition listiske.

3. Den fundamentalistiske, som opstod som en reaktion på den modernistiske og var foranlediget af afskaffelsen af kalifatet i 1924.

Disse tre fortolkninger er stadig gældende. Der er dog et lighedspunkt mellem de tre. De deler verden op i:

1. dar al – islam (Islams hus)

2. dar al – harp (de vantro)

3. dar al harp (krigens hus)

Evig krig

I den traditionelle fortolkning er der evig krig mellem dar al – islam og dar al – harp. Krigen kan eventuel stilles i bero, dog med en maksimal varighed på 10 år. Efter de 10 år er muslimerne i alle tilfælde ifølge shariaen forpligtet til at genoptage krigen, i hvert fald en gang om året.

Shariaen skal i sidste ende dække hele verden, derved fjernes da al – harp. En krig mellem muslimer anses for utænkelig.

Du skal indordne dig

Alle ikke – muslimer skal inviteres til at konvertere til Islam. Afstås dette får det forskellige konsekvenser, alt efter hvilken religion, du tilhører. I nogle tilfælde skal der betales en særlig underkastelsesskat (jizja) som tegn på, at man anerkender muslimernes overhøjhed. Man får benævnelsen dhimmi, somer andenrangs borgere ifølge shariaen. Men polyister og ateister får ikke denne mulighed. Hvis de ikke konvenerer til Islam, så skal de dø ved sværdet..

Du må ikke udvise aggression

I den moderne fortolkning er pligten til Jihad kun i forbindelse med forsvar af da al – islam mod en aggression udefra. Ellers er forholdet mellem muslimer og ikke – muslimer grundlæggende fredelig.

Aggression er dog mange ting. Det kan være en fjendtlig holdning over for Islam. Og dette betragtes som foragt. Hvis man modarbejder herboendes ret til at udbrede Islam er det også tale om aggression.

Meget – og mindre radikal

Den fundamentalistiske opfattelse hævder, at pligten til Jihad grundlæggende er en individuel pligt. De fire lovskoler inden for sunni – islam fastholder også den individuelle pligt.

Man kan også vende forståelsen for ordet ved at kalde fortolkningen for 1. meget radikal og 2. mindre radikal.

1. Muslimer, der fortolker deres tro anderledes er vantro og legitime mål for jihad

2. En opfordring til at trække sig tilbage fra verdslige forehavender for at opnå spirituel fordybelse.

Jihad betyder også anstrengelse

På arabisk betyder Jihad, stræben eller anstrengelse. Som det allerede kan ses fortolkes begrebet meget forskelligt. Blandt islamiske lærde er det uenighed om, hvornår og hvordan man bør forsvare sig eller udføre Jihad. Uenigheden drejer sig, om Jihad bør udføres fredelig gennem forkyndelse af Islam (dawa) eller om Jihad er en legitim begrundelse for anvendelse af vold.

Nogle ideologer fremhæver nødvendigheden af voldelig Jihad, som en pligt for enhver muslim. Ved terroraktioner loves der en åndelig belønning.

At udføre den store Jihad føre til en større belønning.

De 10 grene hos shia - muslimer

I Islam mener man at dette liv er en test samt en bro til næste liv. Hos shia – muslimerne indgår begrebet som et af de punkter – Islams grene.

De 10 grene (Furu Al – deen)

1. Bønnen (Salah)

2. At påbyde det gode (amr bel mauf)

3. Forbyde det onde (nahi al munkar)

4. Almisse (Zakat)

5. Fasten (Sawm)

6. Khums(1/5 skat)

7. Anstrengelse (Jihad)

8. Valfart (Haji)

9. At tage afstand fra profetens samt hans families fjender (tabbari)

10. Elske den, der elsker profeten, samt hans familie (tawwali)

Bekæmp din egen egoisme

Den store Jihad kaldes på arabisk Jihad – Al – Nafs (anstrengelser mod en selv). Det handler om at bekæmpe ens egoistiske lyster.

Jihad kan også handle om penge, nærrighed og udføres gennem ord og handlinger.

Den bløde fortolkning

En tolkning fortæller, at det er streng forbudt for muslimer, at starte en krig

  • Og kæmp for Allahs sag mod dem, som bekæmper jer, men vær ikke angribere, thi Allah elsker ikke angriberne (Surat al – Baqarah 2. 190)

Undtagelsen

Men det står også dette:

  • Tilladelse (til at kæmpe) gives den, mod hvem der kæmpes, fordi de har lidt uret. Og Allah er visselig mægtig til at hjælpe den (Tilladelse gives) dem, der er drevet ud af deres hjem med urette, fordi de sagde ”Vor Herre er Allah (alene) (Surat al – Haij 22.39 – 41).

Den barmhjertige og den barske

Muslimer må heller ikke være barbariske i deres handlinger. Ældre, børn og kvinder må ikke dræbes. Yderligere må træer, afgrøder og bygninger ikke ødelægges. Jihad som muslimerne deltager i er alene en handling, som er til at bekæmpe det uretfærdige og lade uretfærdigheden sejre.

Ja man har lidt svært ved tro på dette, når man samtidig kan læse

  • Sura 9. 5 ( Det såkaldte ”sværdvers”) , som legitimer den voldelige Jihad: Når de fredelige måneder er forbi, dræb da afgudsdyrkerne, hvor I end finder dem og grib dem, omring dem og lig på lur efter dem overalt.....

Den moderne bevidstgørelse om Jihad som den 6. søjle (kultisk pligt) i Islam. De fem første er trosbekendelse, bøn, faste, almisse, valfart.

Tvetydighed

Som man vil kunne se er det meget tvetydighed i Jihad. Alt efter hvem, der udtaler sig og fortolker, får man forskellige opfattelser af begrebet. Vi har her forsøgt at finde ud af disse tolkninger, men det har været svært.

Krigen i Iran og Afganstan har ikke gjort opgaven lettere. Vi slutter med disse ord.

1. Enhver muslim er forpligtet til at følge Allahs påbud og forbud. Enhver har forpligtigelser med hensyn til sig selv i sit forhold til andre og i sit forhold til Allah

2. Islam anvender ordet Jihad i sammenhæng med kamp (qitaal). Dette kan tydeligt ses i mange Quran – vers og ahadith

3. Profeten fortalte, at den der udfører Jihad, er en kæmper for, at Allahs ord – Islam – skal blive suverænt

4. Islams udenrigspolitik består af dawah og Jihad. Efter først at have kaldt et andet land intellektuelt til Islam, hvor landet har nægtet at tage imod Islam eller underligge sig det islamiske system, så udfør Jihad for at nedlægge den militære hindring for Islams udbredelse og implementering.

Links:

Hvad er Koranen

Hvad er Sharia

Hvad er Halal og Haram

Hvad er Ramadan

Hvad er Kalifatet

Hvad er Eid al Adha

Islam og ytringsfrihed


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16