Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nørrebro - til grin

Offentliggjort 22. august 2008

Nørrebrogade lukkes næsten. Politikerne håber på at biltrafikken reduceres med 50%. Men beboerne i sidegaderne og de andre hovedgader, som er mere belastet får flere biler. Alt sammen sker for at busserne kan komme 10% hurtigere frem. Mange Nørrebroborgere føler sig ydmyget, de har i flere år været med til at arbejde med den nye Nørrebropark. Trafikkaos forudses, når Meterobyggeriet går i gang.

To sager presser sig på her i sommervarmen. Og de to sager har en sammenhæng. Det handler om manglende organisation, planlægning og nærdemokrati. Men det handler også om udsigten til trafikal kaos. Nørrebro Handelsforening håber, at Lokaludvalget tager affære.

Nørrebrogade

Nørrebro Handelsforening har fået en del henvendelser fra detailhandlere, der ikke kan finde ud af, hvad der sker med Nørrebrogade. Og det kan man godt forstå.

Sagen er den, at man har diskuteret tre forslag. Fra starten påpegede Nørrebro Handelsforening, at de ikke kunne gennemføres på grund af den massive trafik, der er på Nørrebro. Det blev fejet af bordet med bemærkning om, at handelsforeningens tankegang er gammeldags og miljøfjendtlig.

Man tog heller ikke hensyn til, at de måneder man vil foretage forsøget på Nørrebrogade, oktober, november, december er butikkernes vigtigste måneder.

Man ville heller ikke foretage en konsekvensvurdering fra kommunens side.

Pludselig kunne foreningen læse i medierne, at man havde taget hensyn til de handlende. Man ville ikke spærre Nørrebrogade helt. Sandheden var dog, at politiet advarede mod en total spærring af Nørrebrogade., med samme argument som Nørrebro Handelsforening hele tiden har anfægtet.

Plan 4 er ikke færdig

Nu vil man så lave en plan 4, som er det bedste fra de 3 andre planer. Denne plan er endnu ikke tilgængelig, da den endnu ikke er færdig. Den når nok ikke, at blive ordentlig gennemdiskuteret, da den skal præsenteres i Borgerrepræsentationen i slutningen af august. Målet er at forhindre bilkørsel. Det bliver i fremtiden som at køre i en labyrint, når man skal køre rundt på Nørrebro.

Andre veje er mere belastede

Politikerne har ment, at trafikken er lig med kaos på Nørrebrogade. Men antallet af biler på både Jagtvej, Tagensvej og Åboulevarden er væsentlig større. Her taler man ikke om kaos. Og med de nye tiltag vil trafikken her vokse væsentlig.

Busdriften forbedres med 10%.

En af argumenterne for at lave disse tiltag, er at sikre fremkommeligheden for fodgængere, cyklister og fodgængere. Men bussernes fremkommelighed vil kun forbedres med 10 %. Men det er nok for politikerne at gennemføre ændringerne. Samtidig bebuder Movia, at de fra årsskiftet vil skære ned med 10 %. Så spørger man sig selv. Hvor er det lige forbedringerne kommer?

Man kan godt cykle på Nørrebro.

At køre cykel på Nørrebrogade kan godt være problematisk et par gange i løbet af døgnet. Men nok ikke værre end andre steder. Faktisk er fremkommeligheden god største del af tiden. Redaktøren af denne side er ivrig cyklist, og har kørt strækningen adskillige gange.

Når prøveperioden er forbi, vil man evaluere. Men detailhandelens eventuelle omsætningstab vil have en lav prioritet. Hvordan man vil behandle de beboere i sidegaderne, der klager over mere trafik, vides ikke?

Er der en skjult dagsorden?

I Borgerrepræsentationen har man selvfølgelig diskuteret sagen. Under punkt seks kan man fornemme, at nogle ikke vil afvente prøveperiodens resultat:

  • at igangsætningen af detailprojekteringen (for at spare tid) ikke afventer gennemførelsen af trafikforsøget og at eventuelle ændringer som følge af evalueringen af trafikforsøget, indarbejdes efterfølgende.

Denne tekst kan udledes som om, man ikke vil afvente forsøgets resultater. Man har dog også accepteret:

Den kommunale udlægning

  • At implementeringen af helhedsplanen etableres således at første etape kan gennemføres inden for en forventet ramme på 30 millioner kroner.

  • Forvaltningen har derfor med udgangspunkt i principperne fra en af de andre modeller (model 1)udviklet en model 4, hvor begrænsningen af biltrafikken forestås gennemført af to busgader med traditionel opdeling af trafikanterne.

  • Model 4 forventes at halvere biltrafikken på Nørrebrogade.

  • Udarbejdelsen af det anbefalede forslag (som endnu ikke er offentlig) er koordineret med Økonomiforvaltningen, Movia, Københavns Politi, og Nørrebro Lokalråd.

  • Model 4 vedtages antagelig først i slutningen af august måned.

Fremtidens fremkommelighed

Man vil begrænse fremkommeligheden vel vidende, at det store Metro – byggeri går i gang. Vi ved, at der på Nørrebro blandt andet skal være arbejdspladser ved Haraldsgade, der lukkes. Basarbygningen skal rives ned og indrettes som arbejdsplads. Ved Assistents Kirkegården og i Nørrebroparken indrettes også arbejdspladser.

En hån mod nærdemokratiet

Med hensyn til det sidste, så er det ikke lang tid siden, at adskillige borgere på Nørrebro var engageret i at planlægge renovering af Nørrebroparken. Også en del embedsmænd har brugt masser tid på planlægningen. En storstilet international konkurrence har været afholdt i den forbindelse. Og reaktionen fra politikerne:

  • 24 millioner kroner er en lille økonomi i henhold til Metro – budgettet (Jesper Christensen, Socialdemokratiet)

Denne bemærkning er en hån mod nærdemokratiet. Hvor mange har ikke været engageret i dette projekt, inklusive repræsentanter fra Nørrebro Handelsforening. Ja og de 24 millioner kroner, der har kostet at renovere Nørrebroparken, er halvdelen af det, der skal til at opføre det internationale kulturhus, man ønsker opført ved Nørrebrohallen.

Der må da sidde nogle embedsmænd med røde øre.

Nørrebroparken ødelagt

I otte år vil der fra Nørrebroparken køre fra 230 til 730 lastbiler hver dag hele døgnet. Den del af Nørrebroparken der ikke direkte bliver berørt , vil ikke være særlig attraktivt. Larm og forurening vil ramme store del af Nørrebro. Måske må Kulturelle Markedsdage finde et nyt sted at afholde arrangementet på. Mange fodboldspillere må finde andre steder.

Hvad betyder det for den lokale trafik?

De omtalte lastbiler vil køre af Hillerødgade, Borups Allé Tomsgårdsvej og ad Tuborgvej til Strandvejen og videre til Nordhavnen. Forlydender vil vide, at dette skal foregå efter kl. 17. Men kan det rent økonomisk og tidsmæssigt lade sig gøre? Og hvad betyder det for den lokale trafik?

Nørrebroparken vil først kunne bruges optimalt igen i 2018. Og DSB – arealet kan tidligst være færdig i 2011. Men der er endnu ikke sat penge af til dette formål.

Lokaludvalget, der støtter trafikreguleringen på Nørrebrogade bør hurtigst muligt få lavet en oversigt over alle de trafikmæssige konsekvenser der træder i kraft, når Metro – byggeriet starter. Og så skal de også huske at indregne de trafikreguleringer som Områdeløft Mimersgade vil indføre med en bussluse i Mimersgade. Hvad siger Føtex til det ?.

Ingen biler – ingen forurening

På Klaus Bondams hjemmeside kan man læse:

  • Trafik, bilkøer og luftforurening har taget overhånd og det er på tide at sætte en stopper for udviklingen. Byen har i mange år været tilpasset bilerne, og det er derfor på tide, at vi begynder at indrette byen så fremkommelighed og sikkerhed for cyklister og fodgængere øges. Det er et prioriteringsspørgsmål – skal bilerne og forureningen have frit lejde eller skal vi have en by med plads til alle, en by med ren luft og sunde indbyggere.

Man kan ikke være uenig med Klaus Bondam. Men det kniber nok med enigheden, når man taler om hvordan disse fine tanker skal blive virkelighed. Nørrebro er ikke Hellerup 2.

Fremkommelighed – også for erhvervslivet

Og det er rigtig at det er tale om prioritering. Politikerne i København har ikke prioriteret en forbedret infrastruktur særlig højt. Det nytter ikke, at lave en lappeløsning på Nørrebro, hvor man bare flytter trafikken til nabogaderne.

Der må også sikres fremkommelighed for erhvervslivet og deres kunder. Ellers søger de andre steder hen.

Betalingsring fin nok – men der mangler noget

En betalingsring vil være fin nok. Men der er nogle krav, der skal opfyldes først. Og det er en forbedring af den kollektive trafik, gerne med letbane og sporvogne. Hvad hjælper det hele, når man alligevel skærer ned i den offentlige transport. Få nu gang i forbedring af den trafikale infrastruktur.

Nørrebro Handelsforening forventer at Lokaludvalget tag arbejdshandskerne på. For omlægningerne kommer ikke alene til at betyde noget for detailhandelen også bydelens borgere vil mærke forandringerne.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16