Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

De holder ikke, hvad de lover

Offentliggjort 6. februar 2009
www.norrebro.dk

Nogle politikere har lovet at komme detailhandelen til hjælp. Men deres og Nørrebro Handelsforenings forslag bliver nedstemt. Nej til bussluse på Dronning Louises Bro og nej til åbning af Nørrebrogade om lørdagen.

Stemningen blandt detailhandlerne på Nørrebrogade er meget negativ. Og Nørrebro Handelsforenings forventninger til de såkaldte dialogmøder er ikke store.

Nej til ”Åben Nørrebrogade” om lørdagen

Københavns Politi er enige med Københavns Kommunes (Center for Forvaltning) anbefaling i ikke at åbne for gaden om lørdagen. De skriver bl.a.

  • Hvorfor tillade kørsel gennem Nørrebrogade om lørdagen! Som restriktionerne er i øjeblikket er det muligt at komme til Alle steder på Nørrebrogade uanset tidspunkt. Det er også sandsynligt, at busfremkommeligheden vil blive svækket, ligesom den almindelige biltrafik vil blive hindret i kørsel, når der holder busser i bussluserne.

Politiet mener også, at skiltningen vil blive svækket, når der gives tilladelse til lørdags – kørsel.

Derimod har politiet ingen bemærkninger til, at vejarealet i weekenden bliver brugt til forskellige arrangementer. Så måske bliver det tilladt at spille street – basket og Gadefodbold lørdag formiddag på Nørrebrogade, alt imens butikkerne kæmper for overlevelse.

Man vil ikke bruge teknologien i skilteproblematikken. Man anser det for en dyr løsning. Heller ikke her tænker politikerne på, at det er detailhandlerne, der betaler. For det nuværende trafikforsøg.

Nej til flytning af bussluse ved Elmegade

Nørrebro Handelsforening havde stillet forslag om, at busslusen ved Elmegade blev erstattet af en bussluse ved Dronning Louises Bro.

Københavns Politi skriver følgende:

  • Vi er enige i forvaltningens anbefaling. En ekstra bussluse på Dronning Louises Bro kan være en gode ide, da det visuelt vil tydeliggøre at Nørrebrogade er spærret for gennemkørsel. Busslusen ved Elmegade/Fælledvej bør ikke flyttes, da afledningsvejene ad disse gader er nødvendige for at afvikle trafikken.

Flytningen af busslusen ventes at give en forholdsvis lille trafikal effekt, og ville koste ½ million kroner. Derfor valgte politikerne at sige nej.

Man mener, at en bussluse på broen vil give mere trafik på Nørrebrogade. Igen overser man den psykologiske effekt. Kunder og besøgende til Nørrebro kan bedre overskue en sådan bussluse. Og har man fuldstændig glemt den informationskampagne, man ville sætte i værk.

Nørrebro Handelsforening med i Følgegruppe

Nørrebro Handelsforening er godt nok kommet med i en følgegruppe vedr. justeringer af trafikforsøget, men optimismen i bestyrelsen er dalet væsentlig. Man har fået at vide, at foreningens forslag skal sidestilles forslag fra dem, der ikke bliver økonomisk ramt af forsøget.

Hvor er der succes?

Politikerne taler hele tiden om, at forsøget er en succes. Man praler med at Facebook har så og så mange tilhængere, og at modstanderne kun har en tredjedel. Man glemmer hele tiden at Nørrebrogades egenart og mangfoldighed langsom knuses. Det kunne være både spændene og sikkert deprimerende at undersøge, hvor mange butikker, der er lukket siden oktober.

Hvad skal der ske?

Nørrebro Handelsforenings forsøg på, straks at lave lempelser er pure afvist af politikerne, så den langvarige proces fortsætter:

  1. Afholdelse af en stor offentlig workshop i februar
  • Interessenter indbydes pr. brev.

  • Mødet annonceres i lokalpressen.

  • Lokaludvalg foreslog at workshoppen afholdes i Nørrebrohallen.

  • Byrumseksperter og mødeledere tilknyttes workshoppen (Nørrebro Handelsforening håber, at man finder nogle andre end dem, man brugte på Rådhuset.

  • Herblev argumenterne fra Nørrebro Handelsforening fuldstændig fordrejet).

  • Output indgår i indstillingen til TMU 1. april (Hvor mange butikker er lukket til den tid?)

  1. Afholdelse af møde(r) med lokale organiserede interessenter samt andre myndigheder i februar
  • Lokaludvalg hjælper med udpegning af interessenter i forhold til trafikforsøg i berørte sidegader.

  • Lokaludvalget foreslog, at muligheden for demonstration af Nørrebrogades bymæssige kvaliteter indgår i dialogen

  • På første møde diskuteres justeringer i trafikforsøg på Nørrebrogade samt identifikation af mulige trafikforsøg i berørte sidegader.

  1. Separate møder i februar om hvert enkelt trafikforsøg i sidegaderne
  1. Følgegruppemøder i perioden fra april og frem
  • Efter udvalgsbehandling den 1. april om evt. justeringer i forsøget, nedsættes en følgegruppe bestående af relevante interessenter.

Korttidsparkering i sidegaderne

Kun på et enkelt punkt har man imødekommet Nørrebro Handelsforenings ønsker, nemlig planer om korttidsparkering i sidegaderne.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16