Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Saneringspriskrig

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 / 36 48 02 19 / 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk  

NOTAT baseret på de nyeste værdiindeks for brancher fra Danmarks Statistik for maj og for årets første 5 måneder i 2009 sammenholdt med de samme måneder i 2008 bearbejdet og kommenteret af Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger og for Hvidovre Erhverv.
Saneringspriskrig på et højt niveau i dagligvaresektoren resten af året - Vækstbremse for discount
Barsk nedtur for detailhandelen i kroner i butikkernes kasseapparater:
Fra 2,7% tilbagegang i 2. halvår 2008 til nu 6,0% i årets første 5 måneder i år

Maj 2009: Discount kun frem med 3% i maj i år - mod +13% sidste år i maj.
I maj gik den samlede detailhandel tilbage med 6,0% i kroner i butikkernes kasseapparater og dermed for årets første 5 måneder en tilbagegang på 6,0% - set i forhold til samme perioder sidste år. I maj sidste år var der en fremgang på 4%.

Købmænd og døgnkiosker gik tilbage med 7% i maj, supermarkeder med 5%, varehuse/stormagasiner tilbage med 1%. Dog en beskeden fremgang på 3% for discountforretninger mod i maj sidste år en stor fremgang på 13%

De 7 specialbrancher med fødevarer oplevede en gennemsnitlig branchetilbagegang på 6%. De øvrige 31 specialbrancher primært med udvalgsvarer oplevede en gennemsnitlig branchetilbagegang på 11% i maj.

Bedst gik i maj for fiskehandlere med en fremgang på 28% ( i april +44%).

Vækstvindere med størst fremgang i maj var:
1. Fiskehandlere +28%
2. Dyrehandlere +15%
3. Detailhandel med aviser og papirvarer +10%
4. Detailhandel med drikkevarere (vin m.v.) +6%

Væksttabere med mere end 20% tilbagegang i maj var:
1. Tobakshandlere -37%
2. Forhandlere af lystbåde og udstyr hertil -35%
3. Babyudstyr og børnetøj -26%
4. Fotoforretninger -25%
5. Farvehandlere -23%

Mellem 15% og 20% tilbagegang havde: Radio/TV-, møbel-, boligtextil- og blomsterforretninger foruden havecentre,

Årets første 5 måneder - en barsk nedtur for hele detailhandelen
For årets første 5 måneder blev det til en tilbagegang på 6,0% for den samlede detailhandel mod en fremgang på 3,8% de første 5 måneder sidste år. En %-forskel på 9,8. For føde- og dagligvarer en tilbagegang på 1,2%. Beklædning, sko m.v. -8,9%. Øvrige for4brugavarer -10,2%.

For de 7 specialbrancher med fødevarer blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på 5,9% i årets første 5 måneder mod sidste år en fremgang på 0,2%

For de 31 specialbrancher med primært udvalgsvarer blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på 10,3% mod en fremgang sidste år i de samme 5 måneder på 3,5%. En %-forskel på 13,8.

Vækstvindere i de første 5 måneder (kun 4 med fremgang) blev:
1. Fiskehandlere +18,0%
2. Dyrehandlere +11,1%
3. Cykelhandlere +5,9%
4. Discount (føde- og dagligvarer) +5,6%

Væksttabere de første 5 måneder med 22% og derover i tilbagegang blev:
1. Tobaksforretninger -29,9%
2. Fotohandlere -24,7%
3. Forretninger med babyudstyr og børnetøj -23,4%
4. Radio/TV-forretninger -23,6%
5. Farve- og tapethandlere -22,0%

Supermarkeder og varehuse m.v. med tilbagegang for alle på nær discount i de første 5 måneder:

                                                 Året 2008    5 mdr. 2008   5 mdr. 2009
                                                         Kroner i kasseapparaterne
Købmænd og døgnkiosker          + 4,7%        + 7,4%           - 6,8%
Supermarkeder                           + 0,6%        + 3,3%           - 3,9%
Discountforretninger                  +12,5%        +14,5%          + 5,6%
Andel detailhandel herunder
- varehuse og stormagasiner      - 1,1%         + 2,0%            - 3,3%
 
Detailhandel i alt                         - 0,1%         + 3,8%             - 6,0%
 
Det er en barsk udvikling. Især for købmænd og kiosker med en tilbagegang på 6,8%. Men også for discount med mere end en væksthalvering fra de første 5 måneder i 2008 på +14,5% til de første 5 måneder i 2009 på +5,6%.
 
Udviklingen de sidste 4 år for discount har været følgende:
                          Hele året      første 5 mdr.
                         Kroner i kasseapparaterne           
2006                    - 1,5%            + 0,4%
2007                    + 5,1%           + 2,3%
2008                    +12,5%          +14,5%
2009                                          + 5,6%
Saneringspriskrig på et højt prisniveau på dagligvarer resten af året i et marked med et næsten duopol for: DANSK SUPERMARKED og COOP DANMARK.
Den positive udvikling for discount tog fart i 2007 og eksploderede i 2008 samtidig med, at der i de seneste år er åbnet mange flere discountbutikker ud over landet.

Der er dertil meldt ud om endnu flere discountåbninger. Men det bliver nok ikke så mange, som meldingerne har lydt på.

Danmark er faktisk godt mættet med føde- og dagligvarebutikker. Dertil er inflationen gået i stå med nulvækst i maj og tilbage med 0,2% i juni for føde- og dagligvarepriser sammenlignet med maj-juni sidste år. Der er ikke længere som i 2007 og 2008 stigende priser at lune sig op ad.

Nu bliver det en bisset kamp om markedsandele på et føde- og dagligvaremarkedet, der i årets første 5 måneder er gået tilbage med 1,8% i kroner i kasseapparaterne og i mængder tilbage med 3,7%.

Med fortsat nulvækst i føde- og dagligvarepriserne og dertil fortsat tilbagegang i mængder på op mod 4%, er der inviteret til en barsk undergravende priskrig på føde- og dagligvaremarkedet resten af året men på et højt prisniveau. måske holdt lidt i ave på et marked med et næsten duopol for: DANSK SUPERMARKED og COOP DANMARK

Mådehold og SUND FORNUFT
Finanskrisen, faldende boligpriser, stigende arbejdsløshed har siden sidste efterår trukket tæppet væk under forbrugerne og sendt dem forbrugsmæssigt set i skyttegravene. Forbrugsfestårenes IMPULS-KØB gik helt af mode og forbrugerne gik over til blot NØD-KØB (nødvendighedskøb). Finansministeriet og økonomer finder, at danske husholdningers disponible indkomster i år vil stige med 4-5% og dermed med mere end sidste år og mindre end inflationen. Danskerne har gode muligheder for at skrue op for det private forbrug igen. Nu med frigivelse af SP-milliarderne, langt flere end politikerne har regnet med, er der lagt op til , at der bør gå mode i FORNUFT-KØB med lempelse af mådeholdet og lade SUND FORNUFT råde. Der er alvorligt brug for, at den samlede detailhandel højst kommer til at opleve en nedgang på 2% i 2. halvår og dermed højst 4% for hele året 2009.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16