Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Kovending: Flere P – Pladser

Pludselig er der et flertal for etablering af flere p – pladser i København. Antallet er gennem de senere år faldet med 10 pct., mens bilparket er vokset med 15 pct. Politikernes ”gode vilje” skal dog tilskrives et krav fra staten. Nørrebro Handelsforening hilser initiativet velkommen. Det kan betyde billigere service – regninger til Fru Hansen.

I er miljøfjendtlige
Nørrebro Handelsforening har sagt det i årevis. Det er ikke særlig miljøvenlig at fare rundt efter en p – plads på Nørrebro. Det udleder en masse CO 2.
Men hver gang, handelsforeningen har påpeget problemet er man blevet mødt med:

  • I er også så miljøfjendtlige.

En del kunder har også givet udtryk for, at de ikke kan finde ud af trafikforholdene på Nørrebro. Dette giver også unødvendig kørsel, som ikke er til gavn for miljøet.

Krav fra staten
Nu er nok heller ikke bare politikernes gode vilje, der ligger til grund for kovendingen.

Anledningen er, at indtægter fra kommunens parkeringsafgifter, der overstiger indtægterne fra 2007 enten skal gå til staten eller bruges til bedre parkeringsfaciliteter. For hovedstaden betyder det, at der årligt skal bruges 107 millioner kroner på nye anlæg. Og så vil politikerne nok hellere det end aflevere dem.

Bilparken vokser
Dertil skal også nævnes, at bilparken i København og på Frederiksberg siden år 2000 er vokset med 15 pct. I dag er der knap 148.000 biler.

Antallet af Parkeringspladser er faldet med 10.000. I flere tilfælde har Københavns Kommune udstedet 50 pct. flere p – licenser end der er parkeringspladser.

SF mener dog, at man samtidig skal have flere til at bruge den kollektive trafik, der atter i år stiger i pris.

Plads til den ”nødvendige trafik”
I mange år har Nørrebro Handelsforening argumenteret for at, der skal være plads til den nødvendige trafik. Mobilitet skaber vækst. Men det har man ikke villet høre på. I stedet har firmaer kalkuleret med parkeringsbøder. En udgift Fru Hansen har måttet betale ekstra.

Det har ellers været lagt hindringer i vejen for erhvervslivet. Det er blevet væsentlig dyrere at parkere, og der er lagt masser af hindringer i vejen for den nødvendige trafik Hvor skal man parkere servicevognen?

Indtil nu er det som om, at politikerne ikke har fattet, at man ikke uden videre kan slæbe et pengeskab gennem den halve by fra parkeringsplads til kunde.

Der er i høj grad behov for flere lastepladser og specielle parkeringspladser for biler med gule plader.

Parkeringspladser skaber vækst
Og det handler ikke altid om for eller imod biler. Det handler om at finde gode løsninger både for virksomheder og borgere.

I Indre by er det meget dyrt at parkere. Beregninger fra Nybolig viser, at det bliver fire gange dyrere at parkere end at leje et kontor i Indre By.

Det bliver direkte konkurrenceforvridende med den høje afgift i lilla zone. Om politikerne med den nye parkeringsstrategi også vil kigge på dette forhold vides ikke.

Plads i P – huse
Men i hele p – problematikken er det et paradoks. Salget af langtidstilladelser i parkeringshusene er faldende. Og det er ikke kun de private udbydere, der mærker et fald. Også Københavns Kommune har mærket en nedgang. Således er antallet af solgte erhvervstilladelser faldet med 50 pct. i rød zone.

Det virker påfaldende. Måske burde man justere prisen.
Måske ville det være en ide, at markedsføre Parkeringshusene på en anden måde. Manne kunne gå sammen og tilbyde en samlet oversigt over mulighederne.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16