Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Det blev lykken at være butiksejere i november

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen,HD, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT - baseret på de nyeste værdiindeks (kroner) for brancher fra Danmarks Statistik for november og de første 11 mdr. i 2010 sammenholdt med samme perioder i 2009 bearbejdet og kommenteret af civiløkonom Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger

Det blev lykken at være butiksejere i november med fremgang for 21 ud af 37 specialbrancher
Bedst for skobutikker med +44% fremgang og for dyrehandlere med +30% fremgang.

Dårligst for radio/TV-butikker med -32% og for frugt-/grøntbutikker med -21% tilbagegang

Den samlede detailhandel gik frem med 4% i november sidste år i forhold til november 2009. I november 2009 var der en tilbagegang på 3%. Dermed blev det til en beskeden samlet fremgang for detailhandlen i årets første 11 måneder på 0,1% mod i 2009 en tilbagegang på 4,3% i de første 11 måneder. Det blev i november til en fremgang for 21 ud af 37 specialbrancher mod i oktober en tilbagegang for 20.

For supermarkeder og varehuse m.v. i november
blev det til fremgang for alle brancher: Købmænd og døgnkiosker +4%. Supermarkeder +2%. Discount +8%. Og +2% for “Anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger herunmder varehuse og stormagasiner”. Fremgang hentet gennem flere søndage med åbent og fra specialbrancherne med fødevarer.

For de 7 specialbrancher med fødevarer i november
blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på 1%. Bedst gik det for gruppen: Detailhandel med drikkevarer med +29% og for slagtere med +14%. Dårligst gik det for frugt-/grøntbutikker med –21%, fiskehandlere med –18% og bagere med –10%.

Specialbrancherne med fødevarer afleverer markedsandele til supermarkeder, discount og varehuse med det stigende antal søndage med åbent.

For de 30 øvrige specialbrancher med udvalgsvarer i november
blev det en gennemsnitlig branchefremgang på 4%. Bedst gik det for skoforretninger med +44%, for dyrehandlere med +30% og for butikker med sports og campingudstyr med +25%. Dårligst gik det for radio-/TV-forretninger med –32% og for butikker med musik- og videoudstyr med –16%.

6 ud af 41 brancher med fremgang på 15% og derover i november
1. Skoforretninger +44%
2. Dyrehandlere +30%
3. Detailhandel med drikkevarer (bl.a. vin) +29%
4. Forhandlere af sports- og campingudstyr +25%
5. Detailhandel med spil og legetøj +22%
6. Detailhandel med køkkenudstyr, glas, porcelæn m.m. +16%

Kun 5 ud af 41 brancher med 10% eller mere i tilbagegang i november
1. Radio-/TV-forretninger -32%
2. Frugt-/grøntforretninger -21%
3. Fiskehandlere -18%
4. Detailhandel med musik og videooptagelser -16%
5. Detailhandel med andre varer (ikke branchespecielle) -16%

Beskeden vækst på 0,1% i årets første 11 måneder
Hjulpet i hus af en god november blev det til en beskeden vækst på 0,1% for den samlede detailhandel i de første 11 måneder sidste år sammenlignet med de samme 11 måneder året før med en tilbagegang på 4,3%. Men. Men. Et niveau der lå 4,2% under de samme 11 måneder i 2008.

For supermarkeder og varehuse m.v. i årets første 11 måneder
blev det til en tilbagegang for købmænd og kiosker på 0,6%, for supermarkeder en tilbagegang på 3,2%, for discountforretninger en fremgang på 5,4% og for “Anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger herunder varhuse og stormagasiner” en beskeden fremgang på 0,7%. Vinderen i de første 11 måneder i 2010 var i høj grad discount med en fremgang på 5,4%. Og taberen supermarkeder med en tilbagegang på 3,2%. En kamp om markedsandele især med søndagsåbent med tilbud, der kun gælder søndag. En kamp i et marked med øget overkapacitet med stadig flere søndage med søndagsåbent.

For de 7 specialbrancher med fødevarer i årets første 11 måneder
bloev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på 4,5%. Bedst gik det for detailhandel med drikkevarer (bl.a. vin) med +11,2%. Værst gik det for tobaksforretninger med –17,0% og for frugt-/grøntforretninger med –15,2%.

For de 30 øvrige specialbrancher i årets første 11 måneder
blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på 0,3%. Bedst gik det for: Detailhandel med “kjolestoffer, garn, broderier m.v.” med +24,0%. Forhandlere af gaveartikler og brugskunst med +19,3%. Værst gik det for: radio-/TV-forretninger med –20,3%

11 ud af 41 brancher med 5% eller mere i fremgang i årets første 11 måneder
1. Detailhandel med kjolestoffer, garn, broderier m.v. +24,0%
2. Forhandlere af gaveartikler og brugskunst +19,3%
3. Detailhandel med køkkenudstyr, glas, porcelæn og bestik +11,3%
4. Detailhandel med drikkevarer +11,2%
5. Dyrehandlere +10,1%
6. Skotøjsforretninger +7,7%
7. Forhandlere af lystbåde og udstyr hertil +6,0%
8. Anden detailhandel med fødevarer i specialforretninger +5,6%
9. Discount (føde- og dagligvarer) +5,4%
10. Detailhandel med spil og legetøj +5,4%
11. Lædervareforretninger +5,0%

6. ud af 41 brancher med mere end 10% tilbagegang i årets første 11 måneder
1. Radio- og TV-forretninger -20,3%
2. Tobaksforretninger -17,0%
3. Detailhandel med andre varer (ikke branchespecielle) -15,9%
4. Frugt- og grøntforretninger -15,2%
5. Detailhandel med musik og videooptagelser -11,3%
6. Fotoforretninger -11,8%

Usikkerhed omkring december 2010
Der er mange forskellige meninger omkring julehandlen. Det gik bedre end i 2009, tyder meget på. Men hvor meget bedre. Dertil kommer, at priserne på “fødevarer og ikke alkoholiske drikke” lå 3,5% højere i december 2010 end i december 2009. Det bør have resulteret i en samlet fremgang på henved 3%. Men, Men det hårde vintervejr kan have været en mærkbar bremseklods. Det er der en del meldinger om fra bymidter.

Kvinderne bestemmer og er svære at få op fra skyttegravene
Det er i stigende grad kvinderne, der bestemmer forbrugsudviklingen. Der er jo også flest af dem. Og de bliver ældst. De gik i de forbrugsmæssige skyttegrave med finanskrisen. Og er der endnu. De trorlige nu ikke rigtigt på, at politikerne, hverken rød eller blå blok, kan få løst op for en troværdig fremtid, hvori der kan “investeres” i øget forbrug. Først efter næste folketingsvalg og en ny eller fornyet regering tager arbejdstøjet på og får demonstreret holdlbarhed, troværdighed, beslutsomhed og slagkraft, kan der blive udsigt til et øget forbrug – i en langsom stigende grad. Næppe en eksplosiv udvikling.

Det vil fortsat i høj grad være kvinderne, der bestemmer både forbrugsudviklingen og resultatet af et folketingsvalg.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16